03.07.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl
Frankrike var først ute i Europa med å bygge ut et nett med høyhastighetstog, TGV, som nå er grunnstammen i togtilbudet. Men, det går også mange lokale og regionale tog, samt andre typer langdistansetog. Tilbudet er til tider imponerende og til andre tider litt kaotisk. Her er en liten oversikt
SNCF SNCF Connect er tilbudet fra det statlige jernbaneselskapet i Frankrike, med flaggskipet TGV INOUI. Dette er tog som går på dedikerte spor i opptil 300 kilometer i timen og ofte fortsetter på konvensjonelle spor i lavere hastighet. På den måten dekkes så og si hele Frankrike av TGV og det er særlig anvendelig til og fra Paris. Du må kjøpe billett på forhånd og det er obligatorsk plassreservering.
TGV er bærebjelken i togsystemet, men det går også andre typer tog. Blant annet går det mer vanlige Intercity-tog på noen strekninger der man ikke har høyhastighets-strekninger, f.eks Marseille - Bordeaux. Det er også et bra tilbud av lokale tog i Frankrike, finansiert av regionen. Det som er mangelen i Frankrike er interregionale tog, som betyr at man ofte må bruke TGV for å komme fram.
OUIGO ( må ikke forveksles med INOUI ) er et lavpristilbud mellom noen av de større byene. Billettene er billige, men du betaler ekstra for sitteplass og for bagasje, omtrent som hos lavprisfly. Det er SNCF som står bak og du kjøper billetter hos SNCF Connect.
Franske tog kan være noen av de lengste i verden. Det er ikke uvanlig at et TGV-tog består av mer enn 20 vogner. Dette gjelder særlig på Paris-togene og ofte deler man opp disse togene senere slik at to deler går til hver sin by. Det er derfor viktig å huske hvilken plass man sitter på og i hvert fall sitte i riktig vogn.
Storbritannia: Eurostar går hyppig mellom Paris Nord og London St. Pancras. Togene er veldig populære og kan være svært dyre. Du må møte opp en time før avgang for passkontroll og sikkerhetskontroll.
Belgia/Nederland: Eurostar (tidligere Thalys) går ofte mellom Paris Nord og Brüssel, der noen fortsetter til Amsterdam og andre fortsetter til Køln, Düsseldorf og Essen. Det er også en OUIGO-forbindelse mellom Paris og Brüssel.
Tyskland: I tillegg til Eurostar mellom Paris og Køln er ICE/TGV fra Paris Est til Frankfurt, Stuttgart og München. Nylig startet også en forbindelse med gjennomgånde tog mellom Paris og Berlin.
Sveits: Det går TGV fra Paris til Basel, Zürich, Geneve og Lausanne. En annen viktig forbindelse er det regionale ekspresstoget mellom Strasbourg og Basel via Colmar og Mulhouse.
Italia: Det går TGV mellom Paris og Lyon til Torino og Milano. Trenitalia kjører også Frecciarossa på den samme strekningen. En annen nyttig forbindelse er de hyppige lokaltogene langs Middelhavskysten mellom Nice og Ventimiglia.
Spania TGV mellom Paris og Barcelona, Renfe AVE mellom Lyon og Barcelona og AVE mellom Marseille og Madrid via Barcelona. En annen nyttig forbindelse er regiontog via Cerbere (FR) og Portbou (ES) med forbindelse til Barcelona. I nord kan du ta TGV til Hendaye som har en stasjon på det baskiske tognettet Euskotren, med forbindelse til San Sebastian.
NB: Utvalg av internasjonale forbindelser. Dette forandrer seg stadig.
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no