06.05.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Frankrike var først ute i Europa med å bygge ut høyhastighetstog, TGV, som er grunnstammen i togtilbudet. Men, det går også mange lokale og andre intercity-tog. Tilbudet er til tider imponerende og til andre tider litt kaotisk. Her er en liten oversikt
SNCF sncf.com heter det statlige jernbaneselskapet i Frankrike, med flaggskipet TGV. Dette er tog som går på dedikerte spor i 300 kilometer i timen og ofte fortsetter på konvensjonelle spor i lavere hastighet. På den måten dekkes så og si hele Frankrike av TGV og det er særlig anvendelig til og fra Paris. TGV er faktisk relativt rimelig, og det er ikke tilfeldig ettersom hensikten med utbyggingen av høyhastighetsnettet var å frakte folk rimelig rundt i landet. Du må bestille billett og plass på forhånd og det blir ofte fullt på disse togene.
TGV er bærebjelken i togsystemet, men det går også andre typer tog. Blant annet går det mer vanlige Intercity-tog på noen strekninger der man ikke har høyhastighets-strekninger, f.eks Marseille - Bordeaux. Det er også et bra tilbud av lokale tog i Frankrike, finansiert av regionen. Det som er mangelen i Frankrike er interregionale tog, som betyr at man blir tvunget over på TGV.
Franske tog kan være noen av de lengste i verden. Det er ikke uvanlig at et TGV-tog består av mer enn 20 vogner. Dette gjelder særlig på Paris-togene og ofte deler man opp disse togene senere slik at to deler går til hver sin by. Det er derfor viktig å huske hvilken plass man sitter på og i hvert fall sitte i riktig vogn.
VIL BLI OPPDATERT
MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no