Interrail, en fleksibel reisemåte - reisemedtog.no

Annonse


Interrail, en fleksibel reisemåte

20.04.22 - skrevet av: Kyrre Dahl

Interrail er fortsatt en morsom måte å komme seg rundt i Europa på. Dette er en fleksibel togbillett som kan kjøpes av folk i alle aldre, selv om det tradisjonellt er ungdom som er målgruppen. Nedenfor får du en nærmere forklaring om hva Interrail er, hvordan du bruker billetten og andre nyttige ting å vite om Interrail.

Interrail er for alle

Gjennom flere tiår har ungdom pakket ryggsekken og loffet med tog gjennom Europa på Interrail. Den klassiske Interrail-billetten, en måned i hele Europa, eksisterer fortsatt i beste velgående. Ungdom er nå definert som inntil fylte 28 år og en måned i hele Europa koster da NOK 5175,- (2022, kilde: Entur). Men, Interrail er nå mye mer enn dette, du kan kjøpe Interrail for alle aldre, du kan velge hvor mange dager du ønsker å reise og du kan ha interrail i bare ett land om du vil. Mulighetene er mange.

Mange forskjellige tilbud på Interrail

Det er nå så mange varianter av Interrail at det er håpløst å forklare alle sammen i en kort artikkel. Når det gjelder alder er det tre typer, den billigste billetten tilbys ungdom opp til 28 år. Det er også en en egen for de over 60 år som er litt dyrere, NOK 6165 (2022, Kilde: Entur). Den tredje typen er for de mellom 28 og 60 år som betaler enda litt mer, 6835 kroner (2022, kilde: Entur). Denne prisen gjelder Interrail i en måned. Det er ingen egen kategori for barn, men voksne interrailere kan ta med seg inntil to barn under 12 år gratis!

Du kan også velge å slå på stortromma og kjøpe en førsteklasses billett, men den koster naturlig nok noe mer. Du trenger ikke kjøpe en hel måned, du kan velge 3,5 og 7 reisedager i en måned, 10 og 15 dager i løpet av to måneder, samt 15 og 22 dager sammenhengende, i tillegg til den tradisjonelle månedsbilletten. Nylig ble det også mulig å velge Interrail for to eller tre måneder sammenhengende. Dette er relativt svært prisgunstig sammenlignet med månedsbilletten.

Interrail kan også brukes om du bare skal besøke ett land

Skal du bare reise noen dager kan du velge Interrrail One Country, som gjelder bare i ett land i 3,4,6 eller 8 dager i løpet av en måned. Her er det mange forskjellige priser avhengig av hvilket land du vil reise til. Tyskland og Storbritannia er de to dyreste landene, der 5 reisedager for voksen koster 2585 kroner ( 2022 og i hvert land ). Det er mange kategorier og i den aller laveste kan du få fem reisedager for bare 1085 kroner. Denne er gyldig (pr.land) i Bulgaria, Kroatia, Makedonia, Litauen, Polen, Serbia, Slovakia, Slovenia, Tsjekkia eller Tyrkia. Det er selvsagt helt greit å kjøpe to slike billetter for to forskjellige land og sette sammen reisen din på din egen måte.

Hvordan kjøpe billett og hvordan bruker du Interrail-billetten

Det er faktisk ikke så helt enkelt å få tak i Interrail i Norge lenger, ettersom de aller fleste billettkontorene til NSB er lagt ned. Er du i nærheten av Oslo, så selges den på Oslo S. Det gjelder også noen få andre betjente stasjoner i landet. Du kan kjøpe Interrail på Enturs kundesenter på telefon 61 27 90 88. Det koster uansett 195 kroner i gebyr pr. billett. Det er veldig viktig å ha med seg passet eller i hvert fall vite passnummeret når du bestiller Interrail! Du kan også prøve eksterne nettsider som europarundt.no ( anbefales av Entur) eller interrail.eu.

Det vanligste fram til pandemien var en fysisk billett du viste fram på toget sammen med pass. Nå er det lansert en digital versjon av Interrail-billetten. Den kan du kjøpe via Interrail.eu og lastes ned som digital billett i appen RAIL PLANNER. Vi har ikke testet det selv men har fått tilbakemeldinger om at det fungerer sånn nogenlunde. Vi håper å komme tilbake med en test av dette noe senere.

Å bruke billetten er heldigvis litt enklere. Det står gyldighetsdato på billetten og i den perioden kan du mer eller mindre hoppe på hvilket tog du vil. Har du en fleksibel billett må du sette opp dato før du setter deg på det første toget den aktuelle dagen. Det er også et vedlegg der du skal føre opp hvilke tog du er på, med tid og destinasjon. ( eller i RAIL PLANNER hvis du har mobilt pass ). Det er satt av plass til dette og du forstår hva jeg mener når du ser billetten. Dette er beregnet på at konduktøren skal få validert billetten.

Vil du ha mer konkret informasjon om hvordan du kommer deg fra Norge til Utlandet med tog så har vi en laget en oversikt på denne siden: TA TOGET TIL UTLANDET Denne informasjonen gjelder tog generellt og ikke spesifikt for Interrail.

Viktig å passe på når du er på Interrail

Det er en del begrensinger på Interrail, men heldigvis går det stort sett greit. De aller fleste land i Europa er med på Interrail, men IKKE Albania, Kosovo, Russland, Hviterussland, Ukraina og Moldova. I de landene som er med er det generellt den statlige aktøren som er med på Interrail. Det er en lang rekke mindre togselskaper som ikke er med, men dette varierer stort fra land til land. I Storbritannia er alle de private selskapene med i Interrail gjennom et samarbeid, mens i Tyskland er generellt alle lokale togselskaper med, unntatt BOB i Bayern og UBB i Mecklenburg Vorpommeren. Alle tog som det står DB, Deutsche Bahn er med, men ikke FlixTrain. I Tsjekkia er nå Leo Express og Regiojet blitt med i Interrail sammen med statlige CD. Det er så mange varianter at det beste er å granske heftet du får med deg når du kjøper Interrail eller sjekke diverse nettsteder. Vi har flere linker lenger nede på siden.

Hva er inkludert i Interrail-billetten

I noen land er det obligatorisk med plassreservering på ekspresstog og i tillegg er det en del selskaper som opererer med tilleggsavgift for hurtigtog med interrail-billett. På den annen side er det også noen land der Interrail gir fordeler som rabatterte ferjer og museumsbesøk. Listen over fordeler og ulemper er endeløs så derfor får du nedenfor en del linker med mer informasjon. Husk også at dette forandrer seg fra år til år. Som en generell regel er det ingen tillegg på lokale og regionale tog og i de fleste tilfeller er det heller ikke setereservering på disse. I Storbritannia, Tyskland, Sveits, Østerrike, Nederland og Belgia er det ingen tillegg eller reservasjonsplikt på noen innenriks tog. I Frankrike og Spania er det generellt Alltid obligatorisk plassreservering og tillegg på langdistansetog. Undertegnede har flere ganger vært på Interrail og kommet seg gjennom Europa uten å betale noe ekstra, så det er fullt mulig. Natt-tog koster selvsagt alltid litt ekstra.

Naturvernforbundet har laget en god oversikt over hvor du trenger plassreservering, les mer på : Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter? Ekstern lenke

Er det noe vits i å reise på Interrail?

Interrail er en fin måte å se Europa på og en slik billett gir deg en mye større fleksibilitet enn fly og du slipper sikkerhetskontroller og ventetid på flyplassene. Generellt er lavprisfly billigere for transport fra A til B, men Interrail er mer enn transport, det er en opplevelse. Erfaringer gjort av undertegnede er at Interrail fungerer veldig godt i land som Tyskland, Østerrike, Sveits og Nederland der enkeltbilletter er dyre men for Interrail er det få begrensninger. Et land der Interrail er svært lønnsomt er Sveits som har svært dyre enkeltbilletter men nesten ingen begrensninger på Interrail.

Skal du bare til Øst-Europa blir Interrail fort en dyr løsning fordi prisnivået generellt er veldig lavt der og det er en del begrensninger i form av reservasjonsplikt og tillegg. I Spania kan man komme seg fram med lokale og regionale tog, men det tar veldig lang tid så man blir fort nødt til å kjøpe seg inn på et hurtigtog. I tillegg kan det være reservasjonsplikt også på regiontog i Spania. Frankrike er også et relativt vanskeligse land, fordi det kan være nesten umulig å komme fram med lokaltog hvis du skal mellom regionene og på TGV er antall plasser for Interrail begrenset i tillegg til at det koster penger. Når det er sagt så er det mange steder i Frankrike hvor det er enkelt å komme seg fram.

I Storbritannia er Interrail-billetten svært verdifull i pris fordi en enkeltbillett kan være svært dyr. Men, nesten alle stasjoner har automatiske porter og dette skaper masse krøll med en Interrail-billett som ikke helt passer inn. Du blir ganske lei av å måtte be om manuell åpning. I Danmark har Intercity-togene er lei tendens til å bli svært fulle om sommeren, så du er nesten nødt til å kjøpe deg en sitteplass. På toget mellom København og Hamburg er det obligatorisk å reservere plass i sommermånedene. Dette var kun noen erfaringer og er på ingen måte en komplett liste.

Linker og mer informasjon

Når det er sagt må du huske på at billetten gjelder ikke i hjemlandet. Du får dog en tur retur reise i Norge for å komme deg til utlandet. Vil du vite mer kan jeg anbefale:

  • GENERELL INFORMASJON: ENTUR - Interrail Entur selger billetter over telefon og på stasjon.
  • BESTILLING AV BILLETTER: europarundt.no En side Vy anbefaler, men som vi ikke har testet selv
  • PRISER OG KATEGORIER: Prisliste Interrail 2022 Entur
  • GENERELL INFOMASJON: Vy om Interrail Ekstern lenke. Prøv også:
  • INTERNASJONALE SIDER interrail.eu som er den store aktøren på Interrail i Europa.
  • THE MAN IN SEAT 61: Seat 61 om Interrail med utrolig mye flott informasjon
  • PLASSRESERVERING: Jeg skal på interrail. Hvor bestiller jeg plassbilletter? Naturvernforbundet

    Alle priser og informasjon skal være riktig i 2022, men husk at dette ikke er en komplett liste

    Sjekk flere innlegg om blant annet Interrail i BLOGGEN Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

    Annonse


  • SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:

    

    

    COVID-19

    På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Togpodden - Podcast


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    Nyheter: Hva er nytt med Interrail i 2019?


    Bloggen: På Interrail i Sveits, et favorittland


    Bloggen: Appenzeller Bahnen, en fornøyelse