Oppdatert 16.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl
Tyskland har et av de mest omfattende togsystemene i Europa, med både svært hurtige langdistansetog samt et stort nett av lokale og regionale tog. I Tyskland er det mulig å finne svært gode priser på billetter. Her kommer en oversikt over togtilbudet i Tyskland.
ICE-tog
Ved første øyekast kan tog i Tyskland virke overveldende med mange forskjellige typer tog, men det er heldigvis relativt enkelt å forstå. Man kan dele systemet i 3: 1. DB Fernverkehr: Langdistansetogene IC og ICE fra Deutsche Bahn med egne billetter. 2. Lokal og regionaltog: Disse er subisidiert av delstaten og omfatter alle typer lokale tog, som f.eks RB, RE og S 3. Private aktører: F.eks Flixtrain med egne tog og egne billetter. En grundigere oversikt over disse tre kommer nedenfor:
DEUTSCHE BAHN eller mer konkret DB Fernverkehr: BAHN.COM er et av Europas største togselskap og den desidert største aktøren i Tyskland. DB står for nesten alt av langdistansetog, som kjøres på kommersiellt grunnlag. ICE, Inter City Express, er supertogene som suser avgårde i opptil 300 kilometer i timen mellom de aller største byene. Dette er svært komfortable og moderne tog som også kan være kostbare, men ikke alltid. IC, Intercity, er kategorien under ICE. De stopper i både store og mellomstore byer og dekker mesteparten av landet ved å også kjøre på mindre linjer som ikke dekkes av ICE. Billettene er i utgangspunktet litt rimeligere enn ICE og det er gode muligheter for å finne enda billigere billetter ved å bestille på forhånd. Bestill online på BAHN.COM
Et typisk lokaltog fra DB Regio
Det er delstatene som betaler og er ansvarlig for den lokale trafikken i hver delstat. Det betyr at tilbudet varierer, men det generelt går det lokale tog til nesten hver eneste småby i Tyskland med regulære intervaller, alt fra flere ganger i timen til annenhver time, i noen få tilfeller enda sjeldnere. Det er flere aktører som drifter disse togene, men det spiller liten rolle for deg som reisende, for det er delstaten du kjøper billett fra og du kan dermed sette deg på alle typer lokaltog for å komme dit du skal innenfor delstaten, men vær obs: disse billettene kan IKKE brukes på langdistansetog som IC og ICE.
Lokale og regionale tog deles også i flere kategorier: RE ( Regional Express ) er det som ligner mest på de togene du kjenner fra Norge, de stopper på større stasjoner og hopper over små holdeplasser. Det finnes også IRE ( Interregioexpress) Dette er i bunn og grunn et RE-tog, men det er enda færre stopp og går over lengre distanser. RB (Regionalbahn) stopper generellt, men ikke alltid, på alle stasjoner. Det finnes også S-tog i store byer. Dette er en bybane som kan sammenlignes med en T-bane og ofte går i tunnel gjennom sentrum.
Hva de forskjellige kategoriene heter kan variere fra delstat til delstat, noen private aktører har egne kategorier, men de siste årene har også mange av disse tatt i bruk RE og RB-klassifiseringen. Et eksempel på dette er Alex i Bayern, som kjører regionale ekspresstog fra München til Lindau, Oberstdorf og Hof. Dette går også som lokaltog når det gjelder billetter i Tyskland, men noen av disse togene kjøres over grensen til Tsjekkia og blir da kommersielle tog. Nedenfor finner du mer om billige billetter på lokaltog.
Hamburg Hauptbahnhof
Det har mange som har prøvd seg og gitt opp i Tyskland, men en aktør skiller seg positivt ut. Flixtrain har overtatt rutene til både HKX og Locomore og kjører nå langdistansetog på en rekke strekninger, med fokus på lave priser og dertil lav service. Tilbudet har blitt tatt godt i mot og selskapet utvider stadig med nye avganger. Billetter hos Flixtrain er bare gyldig på dette selskapets togavganger. Sjekk hjemmesiden Flixtrain.de. De bruker ofte gamle togsett og er av og til tregere enn DB, men de kan også være like kjappe og i tillegg være mye rimeligere. Flixtrain er i kjede med Flixbus og tilbyr bussforbindelse til dit de ikke kjører tog.
Det finnes noen fantastiske tilbud til togpassasjerer i Tyskland og i disse dager er Deutschlandticket i særklasse. Den koster 49 euro og gjelder alle lokaltog en hel måned. Men, du finner også andre tilbud, blant annet har hver enkelt delstat sitt eget dagskort som gjelder for 1 til 5 personer og da kan du kjøre så mye tog du vil i delstaten en hel dag. Tilbudet varierer fra delstat til delstat og noen ganger er lokaltrafikk, altså busser og trikker med, andre ganger ikke. Noen billetter gir deg også mulighet til å reise over grensen til en annen delstat eller et annet land. Dette er så omfattende at vi kan bare ta med noen eksempler:
Deutschlandticket:
Dette er den store nyheten fra Tyskland. Ved å betale 49 euro (juli 2023) kan du kjøre så mye du vil med lokal og regionaltog i hele Tyskland en hel måned. Dette er et utrolig godt tilbud, men det er noen begrensninger. Blant annet så er det snakk om en abonnement som gjelder fra den første i måneden til den siste. Og du må avbestille neste måned ellers blir billetten automatisk fornyet. Det er også en ren digital billett, den må kjøpes via app eller web og kan ikke kjøpes i automater eller i billettluker. Det er en rekke aktører som selger denne billetten og reglene og prosessen for å bestille varierer fra aktør til aktør, ikke minst tidspunktet for når du må avbestille. Undertegnede har kjøpt gjennom: mo.pla som fungerer med norske kredittkort og du kan avbestille mot slutten av måneden.
Regional Express, RE-tog, fra ODEG
Bayern-ticket Bayern-ticket gjelder en hel dag fra klokken 09 og gjelder alle lokaltog i hele delstaten. Prisen er 27 euro for en person og 9 euro ekstra pr. person opptil fem personer, så for 63 euro kan 5 personer kjøre tog en hel dag i delstaten Bayern. Billetten gjelder kun etter kl. 09 på hverdager, men hele døgnet i helgene. Den gjelder ikke på IC og ICE-tog eller lignende, men den gjelder på de fleste lokalbusser. En voksen kan ta med seg opptil 3 barn under 15 år uten ekstra kostnad. Les mer på: Bayernticket på Bahn.de
Andre delstater og hele landet: Det er lignende tilbud i alle tyske delstater, men de har forskjellige pris og betingelser. I noen gjelder det også på busser og andre transportmidler, mens det i andre delstater kun gjelder lokaltog. I Berling og Brandenburg er det litt spesiellt. Her kan man via Bahn.com kjøpe et dagskort, Berlin-Brandenburg-ticket, som gjelder for inntil 5 personer for bare 33 euro. Det finnes en billett for 1 person, men denne kan bare kjøpes gjennom VBB-systemet og heter Tageskarte VBB Gesamtnetz. Den koster 25 euro. VBB er det lokale trafikkselskapet. For å forvirre enda mer, VBB-billetten gjelder alle former for transport, mens Brandenburg-Berlin-Ticket har visse unntak. vbb.de
Det finnes også et tilbud som gjelder hele Tyskland for 44 euro for en person og 8 euro for neste person for en hel dag, Quer Durch Lands-ticket. På hverdager kan du bare kjøre tog etter klokka 9, men i helgene kan du kjøre hele dagen. Du kan faktisk komme deg gjennom hele Tyskland for 44 euro på denne billetten, men altså kun med lokale tog, som RB og RE.
Noen vil lure hva poenget er med disse billettene når Deutschland-ticket er så rimelig med 49 euro pr. måned. Men, den gjelder jo bare en person og er man en gruppe kan man fint kjøre på delstatsbilletter i flere dager før man kommer over 49 euro pr. person. Hva som lønner seg må man nesten finne ut av selv.
Sassnitz stasjon
Det er knapt nok noe land i Europa som har bedre forbindelser til andre land enn Tyskland, som grenser til Danmark, Nederland, Belgia, Frankrike, Luxembourg, Østerrike, Sveits, Tsjekkia og Polen. Det går både langdistansetog og lokaltog over grensen. Her kommer en oversikt over de viktigste:
DANMARK: Det går IC-tog mellom Hamburg og København. Disse går flere ganger daglig og kjører i 2023 via Kolding og Odense. Innimellom disse går det også IC-tog mellom Hamburg og Aarhus slik at det til sammen går tog til Danmark annenhver time. I tillegg kommer IC-tog som kun kjører mellom Flensburg og Fredericia. På vestkysten går det lokaltog mellom Niebüll og Tønder i Danmark.
NEDERLAND: Det går IC-tog annenhver time mellom Berlin og Amsterdam via Hannover. ICE-tog kjører mellom Frankfurt og Amsterdam via blant annet Køln og Düsseldorf.
BELGIA: ICE-tog mellom Frankfurt og Brüssel via Køln. Thalys kjører også fra Køln til Brüssel og videre til Paris, Frankrike.
1. klasse på DB IC-tog i to etasjer
SVEITS: ICE-tog til Basel fra en rekke byer, blant annet Berlin, Hamburg, Køln og Frankfurt. Disse fortsetter av og til videre til Zürich, Bern og Interlaken. IC eller ICE-tog mellom Stuttgart og Zürich. EC-tog mellom München og Zürich via Lindau.
ØSTERRIKE: Railjet, Westbahn og tyske IC-tog kjører fra München til Salzburg. I Tyskland kommer de fra forskjellige steder som Stuttgart, Frankfurt og flere andre. I Østerrike fortsetter togene til Wien, Graz og Villach. Noen av disse fortsetter til Budapest i Ungarn eller til Ljubljana i Slovenia og Zagreb i Kroatia. ICE-tog kjører fra Frankfurt eller Hamburg til Wien via Nürnberg og Passau.
TSJEKKIA: EC-tog minst annenhver time mellom Berlin og Praha via Dresden. Noen av disse togene kommer fra Hamburg eller Leipzig i Tyskland og noen fortsetter til Budapest, Bratislava eller Wien. Det går også tog fra München til Praha via Schwandorf.
POLEN: EC-tog fra Berlin til Warszawa flere ganger daglig, et tog kjører til Gdansk men alle kjører gjennom Poznan. Det går også EC-tog mellom Berlin og Krakow via Wroclaw minst en gang daglig. Vi nevner også at Sczcecin i Polen er forbundet med flere lokaltog, et fra Lübeck og et annet fra Angermünde nord for Berlin.
Schwerin Hauptbahnhof
Det er ingen plikt til å reservere sitteplass på tyske tog. På langdistansetog er det likevel anbefalt å gjøre dette når det er mye trafikk, som fredag ettermiddag og i forbindelse med jul og andre ferier. DB tar generell 4,90 euro for en reservasjon, men du kan alltid gå på toget uten reservasjon. Som oftest vil det stå opplyst over setene om det er reservert eller ikke. Bestiller du på bahn.com så vil de fortelle deg om toget er i ferd med å bli fullt eller ikke.
De fleste IC og ICE-tog har en eller annen form for servering ombord, det kan være bistro, restaurant eller trillevogn. Noen lokaltog har også trillevogn-servering og i noen få lokaltog kan du til og med reservere sitteplass, men det er høyst uvanlig. Har du interrail-billett kan du ta alle langdistanse og lokale tog i Tyskland uten ekstra avgift, og setereservasjon er valgfritt. Interrail gjelder ikke på private tog.
Kjekt å vite er det at i mange delstater har man innført en spesiell kjøreplan som betyr at på visse knutepunkter går det tog i alle retninger på samme tid. Dette er gjerne også på helslaget eller på halvtimen for å gjøre det enkelt å huske. Det betyr at korrespondanser er timet og tilrettelagt og togene vil vente på hverandre ved små forsinkelser. Ved større forsinkelser er det nesten alltid under en time til neste tog.
Når det er sagt er dessverre Tyskland i det siste blitt kjent for forsinkelser. Det er dog viktig å huske at dette i stor grad gjelder langdistanse-togene, som visstnok har en punktlighet på sørgelige 65 % ( 2023 ). Regiontogene er faktisk som oftest i rute, bortsett fra når de må vente på et forsinket IC eller ICE-tog, som er ganske vanlig.
På stasjonene i Tyskland er det fortsatt vanlig at det finnes betjent billettsalg og de aller fleste stasjonene har en eller flere billettautomater. Det er gjerne et toalett, men ofte trenger man mynter for å komme inn. På større stasjoner finner man et utvalg av kiosker, spisesteder og butikker og de aller største stasjonene er som reine kjøpesentere å betrakte i seg selv.
OPPDATERT SOMMEREN 2023 - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no