07.06.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
DB Intercity-tog i Tyskland
Kriteriene for denne reiseplanen er å se flest mulig spennende byer på kortest mulig tid, da blir det ofte hovedsteder men jeg har også plukket ut noen andre byer som er verdt å få med seg. Skal man oppleve litt av byene kan man ikke reise hver eneste dag, så jeg legger opp til to netter i hver by, med unntak av de første og siste dagene som blir mer eller mindre ren transport-etappe. På reisedagene har jeg generelt lagt opp til togturer på mellom 3 og 8 timer. Jeg har også prøvd å velge en reiserute som er enkel å forstå, uten for mange ekstraavgifter etc...
Gøteborg Centralstation
DAG 1: OSLO - KØBENHAVN Ta VY-toget kl. 10.01 til Gøteborg 13.45. Mrk: I sommer er det arbeider og togbussen går 09.31 fra Oslo S. Fra Gøteborg går det Öresundståg kl 14.40 som er i København kl 18.29. I sommer er det arbeider også på denne strekningen så buss for tog går fra Gøteborg C kl 14.10 og det er flere bytter så du er ikke i København før kl 19.29. Ingen av disse togene krever plassreservering og det er ingen tillegg å betale. Men, under arbeidene i sommer er det kanskje like greit å finne alternative fremkomstmidler som ekspressbuss eller ferje ( ikke med i Interrail ).
DAG 2: KØBENHAVN - BERLIN Ta DSBs tog til Hamburg, som går fra København H kl 09.18 eller 11.18. Det er obligatorisk plassreservering på disse om sommeren. Mellom Hamburg og Berlin går det hurtigtog opptil to ganger i timen som ikke krever plassreservering, så du er framme kl 16.22 hvis du begynner kl 09 fra København eller kl 18.20 hvis du begynner kl 11 fra København. Det er flere muligheter.
DB ICE-tog på Berlin Hauptbahnhof
DAG 4: BERLIN - PRAHA Ta toget fra Berlin Hauptbahnhof kl. 11.16. Da er du framme i Praha kl. 15.35. Vær obs på at dette toget er svært populært blant folk på Interrail og her kan det lønne seg på bestille plass selv om det ikke er obligatorisk. Og, dessverre er det arbeider på denne strekningen i sommer, så det kan være buss for tog mellom Dresden og Usti nad Labem, som også er den fineste delen av togturen!
DAG 6: PRAHA - WIEN Ta toget fra Praha Hlavni Nadrazi ( sentralstasjonen ) kl 11.56 som er på Wien Hauptbahnhof kl. 16.49. Dette er en Railjet uten obligatorisk plassreservering, men dette er en populær rute så setereservasjon kan lønne seg. Vær klar over at Bratislava bare er en time unna, som et alternativt stopover.
EC-tog mellom Berlin og Praha
DAG 8: WIEN - LJUBLJANA Det er bare et direkte tog, det går kl 07.58 fra Wien Hbf. EC-toget er framme kl 14.00. Det er ikke obligatorisk plassreservering på dette toget. Men, nok en gang er det en populær rute for folk på Interrail så det kan kanskje lønne seg med setereservasjon. Er 07.58 altfor tidlig så kan du ta et tog kl. 12.25 til Villach og bytte der til tog i retning Zagreb som skal være i Ljubljana kl. 18.31. Det er bare 7 minutter overgangstid, men toget vil vente noen minutter ved forsinkelse.
DAG 10: LJUBLJANA - VENEZIA Det går et EC-tog fra Ljubljana kl 14.09 til Trieste kl. 16.52. Dette er det samme toget du brukte fra Wien, men det er nytt at det går helt til Trieste så det er uklart hvor mye folk det vil bli. Det er ikke obligatorisk plassreservering. I Trieste kan du rekke et Frecciargento tog fra Trenitalia som går 17.05. Da må du bytte i Venezia Mestre kl 18.50 men dette toget krever både plassreservering og tilleggsavgift. Ta heller lokaltoget fra Trieste 17.16 som går direkte til Venezia Santa Lucia i gamlebyen og ankommer 19.21, få minutter etter den andre forbindelsen. Ingen tilleggsavgift eller setereservering nødvendig eller mulig. NB: Ta IKKE lokaltog til Venezia kl 16.58 da dette kjører en omvei og bruker en time lenger tid.
EC-tog fra Wien til Ljubljana passerer Celje
DAG 12: VENEZIA - ROMA Det går direkte hurtigtog hver time. Jeg foreslår et Frecciarossa-tog som går 12.26 fra Venezia Santa Lucia som bruker temmelig nøyaktig 4 timer til Roma. Dette er supertoget til Trenitalia og en opplevelse i seg selv. Men, det er obligatorisk plassreservering og tilleggsavgift for deg på Interrail. Som nevnt er det mange andre avganger på denne strekningen.
DAG 14: ROMA - PISA Dette er en kort tur på bare tre timer med IC eller Frecciabianca-tog. Sistnevnte går 11.57 fra Roma Termini og er i Pisa like før kl 15.00. Frecciabianca krever plassreservering og tilleggsavgift. Det skjeve tårn rekker du å se på en ettermiddag. Den fine byen Lucca er bare en halv time unna med tog og Firenze er en drøy time unna, så her er det mulig å få med seg mye.
Ombord et Italiensk hurtigtog, 1. klasse
DAG 16: PISA - NICE Ta IC-tog fra Pisa Centrale kl. 11.42 til Genova Piazza Principe. Dette krever setereservasjon men til gjengjeld får du en spennende tur langs Cinque Terre. I Genova er det litt å vente så du rekker en kjapp runde i byen. Kl. 15.43 går det lokaltog til Ventimiglia, reservasjon ikke nødvendig. Fra Ventimiglia går det ofte lokaltog videre til Nice-Ville, der du trolig er kl. 19.23. Toget kjører gjennom Monaco. Ingen reservasjon nødvendig.
DAG 18: NICE - AVIGNON Ta TGV fra Nice Ville kl. 10.53 til Marseille St-Charles. Dette krever setereservasjon og tilleggsavgift. Bør bestilles så tidlig som mulig. Men, får du ikke plass går det mange lokaltog på strekningen som bare tar litt lenger tid. Fra Marseille er det best å ta lokaltog så du havner på sentrums-stasjonen i Avignon, TGV-stasjonen er et stykke utenfor. Det går et lokaltog kl. 14.06 som er i Avignon Centre kl 16.08. Dette krever ikke setereservasjon.
Et TVG-tog i Frankrike
DAG 20: AVIGNON - BARCELONA Ta Ta TER (lokaltog) fra Avignon Centre kl 12.25 til Nimes 12.47. Ingen reservasjon nødvendig. Fra Nimes går det TGV kl 13.14 til Barcelona Sants kl. 16.54. Dette krever setereservasjon og tilleggsavgift og bør bestilles så fort som mulig. Mister du dette toget så går det lokaltog kl. 14.13 til Portbou der du kan bytte til lokaltog til Barcelona. Dette er den gamle toglinja og tar si tid, men ingen setereservasjon nødvendig, heller ikke på spansk side.
DAG 22: BARCELONA - SAN SEBASTIAN Ta ALVIA tog fra Barcelona Sants kl. 09.30 til Vitoria/Gasteiz kl 14.14. Dette toget krevet setereservasjon. Fra Vitoria/Gasteiz går det IR-tog kl 14.42 til San Sebastian kl 16.32. Dette toget krever også plassreservering, men om du er sent ute så skulle det gå greit å bare å gå ombord. Det er neppe fullt på denne delen av turen. Neste tog går 16.45 fra Vitoria/Gasteiz til San Sebastian, vi nevner det for spanske tog er ikke alltid i rute.
Ombord et spansk tog
DAG 24: SAN SEBASTIAN - PARIS Her kommer to løsninger. Du kan ta lokaltoget Cercanias til Irun og gå over grensen til Hendaye i Frankrike, eller finne en Euskotren-stasjon som går helt til Hendaye stasjon. Euskotren er et helt annet togsystem og er ikke med på Interrail. Billetten koster imidlertid bare et par euro. Fra Hendaye går det TGV til Paris kl 13.12 som bruker i underkant av fem timer til Paris Montparnasse. TGV krever setereservasjon og mulig tilleggsavgift.
DAG 26: PARIS - AMSTERDAM Ta Thalys fra Paris Nord kl 11.22. Dette er i Amsterdam Centraal kl. 14.44. Dette toget krever både setereservasjon og et tillegg. Det går flere daglige avganger på denne strekningen, opp mot en time. Bestill så tidlig som mulig, det kan være vanskelig å få plass på disse togene om sommeren.
Amsterdam Centraal
DAG 28: AMSTERDAM - HAMBURG Ta IC-toget kl 11.10 i retning Berlin til Osnabrück kl. 14.53. Herfra går det ICE-tog kl 15.23 til Hamburg Hbf kl 17.14. Ingen av disse krever plass-reservasjon, men det kan være mye folk på begge, så plassreservasjon kan lønne seg. Det går flere tog på disse strekningene, så forsinkelse er ingen stor bekymring.
DAG 29(30): HAMBURG - GØTEBORG Du får en eller to netter i Hamburg avhengig av om måneden din er 29 eller 30 dager. Ta EC-tog fra Hamburg Hbf kl 10.53 til København 15.36. Det er ventet stort trykk på disse togene og det er obligatorisk plassreservering, bestill så tidlig som mulig. Mellom København og Gøteborg går det tog hver time. Du rekker 16.27-toget som er framme 20.20. Ingen plassreservering nødvendig, men det kan være mye folk særlig mellom København og Malmø.
DAG 30(31): GØTEBORG - OSLO Ta 10.15 fra Gøteborg til Rygge kl 13.00 ( eller helt til Oslo S ). Dette toget har kun en vogn der man kan reservere plass, andre vogner er først til mølla. Fra Rygge er det buss for tog i sommer, men resten av året går toget selvsagt til Oslo S.
Vy tog mellom Oslo og Gøteborg
Dette er bare et forslag beregnet på de som ikke har noen eller har liten erfaring med å reise langt med tog. Det finnes selvsagt mange alternativer. I dette forslaget er det ingen nattog men jeg har prøvd å sette opp en reiserute der man får sett mest mulig og det er minst mulig stress med ekstra gebyrer og setereservasjoner. Man kommer likevel ikke utenom dette på noen strekninger. Lurer du på hvordan det gjøres så gå til denne lenken: Hvor bestiller jeg plassbilletter Naturvernforbundet.
Første gangen man er på Interrail er det kanskje ikke så viktig, men togturen mellom Oslo og Hamburg er en obligatorisk melkerute som tar 3-4 reisedager fra Interrail-turen hver gang! Mange litt mer erfarne velger derfor ferje til Danmark eller Tyskland eller flyr til f.eks Berlin og starter turen der. Du blir fort lei den litt stressende og langdryge turen mellom Oslo og Hamburg. Som man ser har jeg satt opp overnatting underveis. Men, f.eks kan du komme deg fra Oslo til Berlin på bare en dag, hvis du starter på Oslo S kl 06.01 og har flaks med alle byttene underveis. Da er du tidligst i Berlin etter kl. 22. Det har jeg vurdert som for drøyt for en nybegynner.