Hvordan ta tog i Slovakia, praktisk informasjon

Annonse


Hvordan ta tog i Slovakia

21.07.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl

Slovakia har et ålreit nettverk av tog, som fungerer ganske bra, det er enkelt å kjøpe billett, men mye som er fra gamle dager når det gjelder både skinnegang, materiell og stasjoner.

Et typisk regiontog

Regiontog og langdistansetog

HOVEDLINJA: Slovakia har en hovedlinje og det er den som går mellom Bratislava og Kosice. På veien går den gjennom eller ved 7 av de 10 største byene i landet. Det går Intercity-tog med få stopp fra Bratislava til Kosice 4 ganger om dagen. Disse bruker 4 timer og 45 minutter. På den samme strekningen går det også regiontog med flere stopp som bruker 5 og en halv time. Det er en liten prisforskjell mellom de to og du må betale et tillegg for å bruke Intercity-togene.

ANDRE VIKTIGE LINJER: Slovakia har også hovedlinjer fra Bratislava i retning Budapest og i retning Tsjekkia, som også fungerer som innenriks tog i Slovakia, med relativt hyppige avganger. En annen viktig forbindelse er togene til Zvolen som går annenhver time, der noen fortsetter til Banska Bystrica og andre helt til Kosice via en søndre linje som bruker lengre tid enn den før nevnte hovedlinja.

Lokaltog

Slovakia har et relativt godt utbygd region og lokaltognett, der de fleste strekninger har avgang minst annenhver time. På hovedlinjene er det også lokaltog som stopper på mange stasjoner, i tillegg til Intercity og regiontog. Vær oppmerksom på at disse kan ha forskjellige stoppmønstre så dobbeltsjekk om du skal av på en liten stasjon. Slovakia har også noen tog til svært små steder som har kun få avganger om dagen, men det er generellt lett å komme seg nesten overalt med tog.


Et eldre lokaltog

Flotte togstrekninger:

Slovakia har mye fjell, skoger, daler og innsjøer som passer fint for deg som liker å se ut av togvinduet. Faktisk er landets hovedlinje som går mellom Bratislava og Kosice en av de peneste og er oppe på nesten 1000 meters høyde med snødekte fjell i det fjerne. Les mer om denne turen her: Zilina til Kosice, en av Slovakias beste togturer. Andre turer som blir anbefalt er lokaltoget mellom Margecany og Banska Bystrica og den søndre hovedlinja mellom Kosice og Zvolen ( og Bratislava ) som i alle hovedsak følger grensen mot Ungarn.

Hvordan er det å sitte på et tog i Slovakia

Togsettene i Slovakia varierer. Langdistansetogene er generellt av OK kvalitet med air condition og restaurantvogn. Det er gjerne en blanding av åpne vogner og kupe-vogner. På litt mindre strekninger brukes gjerne eldre vogner med kupèer som ikke har AC. På lokale strekninger varierer det voldsomt, alt fra moderne dobbeldekkere via litt eldre men helt OK tog fra 90-tallet til tog som ser mest ut som vrak fra 50-tallet. Generellt kan man si at jo mindre viktig strekningen er jo eldre og dårligere er materiellt, men det er ikke alltid slik. Det er 1. klasse på de lengre strekningene som generellt koster 50 % mer og gir noe mer plass.

Restaurantvogn på regiontog

Internasjonale forbindelser og Interrail

TSJEKKIA: Det går mange tog mellom Zilina og byer i Tsjekkia og de fleste av disse går til Praha. Den viktigste strekningen går til Ostrava og så videre til Praha, men mange tog bruker også en strekning lenger sør som er kortere i kilometer men tar omtrent like lang tid. Det er også en hovedlinje mellom Bratislava og Breclav i Tsjekkia der det går hyppige forbindelser. Noen av togene går til Praha, andre til Warszawa.

ØSTERRIKE: Det går til sammen flere tog i timen mellom Wien og Bratislava. Alle går fra Wien Hauptbahnhof men de ender på to forskjellige stasjoner i Bratislava, bruk helst det som går til Bratislav hl. st, som er forkortelse for hovedstasjonen. Turen tar i underkant av en time og koster 15 euro fra Wien.

UNGARN: Fra Bratislava går det ofte tog til Budapest som er tre timer unna. Dette er ofte de samme togene som kommer fra Praha eller helt fra Berlin og Hamburg. Fra Kosice går det tog til Budapest to ganger daglig. Det er også muligens noen små lokaltog på den lange grensen mellom Slovakia og Ungarn.

UKRAINA: Det går noen lokaltog fra Cierna nad Tisou helt øst i Slovakia over grensen til Chop i Ukraina. Noen av disse kommer fra Kosice og går til Mukacheve.

POLEN: Det er kun en fast forbindelse til Polen og det er lokaltog fra Zilina til Zwardon i Polen, der man kan bytte til lokaltog til Katowice. Det kan være en rimeligere vei enn via Bohumin i Tsjekkia men kan også ta lengre tid hvis det er lenge å vente i Zwardon, som har få fasiliteter. Det er også noen få avganger mellom Poprad og Muszyna i Polen, men dette er kun snakk om helgene på sommeren. I Muszyna kan du få tog til f.eks Nowy Sacz og Krakow, men sistnevnte er fire timer unna.

Et nyere lokaltog

Billetter

Det mest vanlige i Slovakia er fortsatt å kjøpe billetter i en betjent luke. De fleste stasjoner har minst ett billettutsalg, er det ikke det kan du kjøpe billetter av konduktøren. På større stasjoner kan du være heldig å finne noen som snakker engelsk eller tysk, men ikke regn med at den som sitter i billettsalget snakker noe annet en slovakisk. Skriv derfor ned navnet på stedet du skal til og vis lappen.

Billetter får du også enkelt kjøpt online på: SLOVAKRAIL.SK (engelsk). Du kan skrive ut billetten, eller vise den fram på mobilen.

Generellt er det fast pris for togturer basert på en kilometer pris og billettene er svært rimelig sammenlignet med Norge, eks. Kosice til Bratislava 18 euro ( 175 NKR ) for en tur på nesten seks timer. Dette er den lengste turen du kan ta i Slovakia. Første klasse koster 4,60 euro ekstra tilsynelatende uansett hvor langt du skal. Det er unntak, IC-togene er generellt 10 % dyrere. På disse er plassreservering obligatorisk, ellers er det mulig å reservere på de fleste langdistansetog.

Interrail og diverse om tog i Slovakia

INTERRAIL: Interrail-billetten er generellt gyldig på alle tog i Slovakia. Det statlige selskapet ZSSK er med og det er bare å stige på alle tog unntatt IC-togene mellom Kosice og Bratislava der det er en tilleggsavgift. Det er også en obligatorisk reservasjonsavgift på SC-togene som går fra Kosice til Praha via Zilina, på 1 euro!. Interrail skal nå også være gyldig på Leo Express og Regiojet, men dobbeltsjekk om du må ha plassreservering. Et mulig unntak er Arriva Express-toget fra Nitra til Praha som ikke står på noen liste.

STASJONER OG INFORMASJON: Mange stasjoner er ikke pusset opp siden den kalde krigen og kan fremstå som nesten skremmende for en som kommer fra Norge. Det er ingen grunn til å forvente noe andre problemer enn mangel på skilting og forsinkede tog, som er mer regelen enn unntaket i Slovakia. Noen stasjoner har god skilting med informasjonstavler, andre steder er dette helt fraværende. Det er også vanligvis ingen informasjon i høytaleren ombord på toget, så du bør følge litt med på hvor du er. Unntaket er langdistansetogene der man også har informasjon på engelsk.

Les mer i Bloggen eller Nyheter - Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

Annonse


BLOGGINNLEGG FRA SLOVAKIA:

Bloggen: Den andre veien fra Tsjekkia til Slovakia


Bloggen: Enda en fin togtur i Slovakia


Bloggen: Kosice, en moderne stasjon i Slovakia


Bloggen: Zilina til Kosice, en god togtur i Slovakia


Bloggen: Zilina stasjon, fra den kalde krigen


Bloggen: Det eneste toget mellom Polen og Slovakia


Annonse


SISTE FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge




SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: