Hvordan ta tog i Finland, en praktisk guide fra reisemedtog.no



Hvordan ta tog i Finland

10.10.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl og Lars Rekaa

Å reise med tog i Finland betyr moderne og komfortable tog, god service, et jernbanenett som dekker store deler av landet og en fin måte å se mer av landet.


Sentralstasjonen i Helsinki. Foto: Kyrre Dahl

Generelt om tog i Finland

De finske Intercity-togene er blant de beste i Europa og tar deg fra Helsinki til stort sett alle byer av betydning i landet, inkludert flere destinasjoner i Nord-Finland. Langdistansetogene er av to typer: Pendolino, d.v.s. krengetog som kan gå fortere i svingene; og Dobbeltdekkere, som har et høyt servicenivå. Det går også nattog fra sør til nord.

Det er omfattende og høyfrekvent lokaltogtrafikk i området rundt hovedstaden og noen av disse linjene dekker også byer som Tampere og Lahti. I resten av landet er det bare noen få andre lokaltog og disse har gjerne kun noen få daglige avganger. Siden langdistansetogene i all hovedsak går til og fra Helsinki og ikke stopper på mindre stasjoner, betyr det at mange små steder ikke har togforbindelse overhodet.


Moderne og behagelige dobbeltdekkere besørger det meste av fjerntogtrafikken i Finland. Her har ekspressen fra Rovaniemi til Helsingfors stoppet i Finlands nest største by, Tammerfors. Foto: Lars Rekaa

VR – jernbanemonopol

Langt de fleste tog drives av de finske statsbanene, VR. Forkortelsen utgjør firmanavnet i dag, men sto tidligere for Valtionrautatiet – Statens Jernbaner. VR har monopol på persontrafikken fram til 2024. Det er også VR som driver de hurtige Allegro-togene som forbinder Helsingfors og Sankt Petersburg. Men togpersonalet skifter på grensa.

Svært gode langdistansetog

De finske dobbeltdekkerne som dominerer langdistansetrafikken imponerer de fleste. De inneholder blant ( som oftest ) en restaurantvogn med salg og cafè-plasser i nedre etasje og mulighet til å bestille plasser med bord i annen etasje. På den ene siden er det vanlige restaurantplasser, på den andre siden er kan man sitte på en stol ut mot panoramavinduet. Her er det altså tilbud både til grupper og de som vil sitte alene.


I Tampere (Tammerfors) møtes mange IC-tog i forskjellige retninger. Foto: Kyrre Dahl

VR tilbyr første klasse med færre seter ( 2+1 ) enn en vanlig kupè. På dobbeltdekkerne ligger 1. klasse i annen etasje, men det er ikke mulig å gå gjennom vogna slik at det blir relativt stille og rolig. Det markedsføres også som stillevogn og har et eget avlukke for de som trenger å snakke i mobiltelefonen underveis. Det er gratis kaffe, te og vann for de som har første klasse billetter.

Også standard klasse kan sitte i to etasjer i åpne vogner. Det er også mulig å bestille en egen kupè for de som vil sitte alene. Det er også familieavdeling for de som har med seg barn. Det er dog forskjellig størrelse på togene og det er ikke alle tog som har alle disse tilbudene, men på hovedstrekningene kan du regne med at det er full pakke.

VR har også investert i krengetog av typen Pendolino. Disse går i noen avganger på de fleste ruter og kan i utgangspunktet gå fortere enn dobbeldekkerne. Men, det kan tilsynelatende se ut som man bruker en ekstra hastigheten i svingene til å stoppe på flere stasjoner, slik at det er liten forskjell i reisetid mellom dobbeldekkere og Pendolino. Sistnevnte har også restaurantvogn og 1. klasse, men det er bare en etasje i toget.

Nattogene må også nevnes. Disse er også dobbeldekkere og går fra Helsinki og til byer langt i Nord, som Rovaniemi, Kolari og Kemijärvi. De er også nyttig fra Tampere og nordover og fra Oulu/Kemi og sørover. Mange skryter av disse togene.


Et Pendolino-tog. Foto: Kyrre Dahl

Mange lokaltog rundt hovedstaden, men tynt utenfor

Det er et svært omfattende nett av lokale og regionale tog i og rundt Helsinki. Disse er først og fremst pendlertog, men nær Helsinki fremstår det hele nærmest som et eget metrosystem med avganger flere ganger i timen. Det går blant annet tog til den internasjonale flyplassen og til Espoo, Finlands nest største by som regnes som en del av hovedstadsområdet. Regiontogene når helt ut til byer som Tampere og Lahti.

Utenfor hovedstadsområdet er det tynt med lokaltog. Det varierer fra en del avganger pr. dag mellom Tampere og Nokia til kun to ganger daglig mellom Pieksämäki og Joensuu. Det er, utenfor hovedstadsområdet, kun en togtype som dekker en strekning, altså enten lokaltog eller IC-tog. Ettersom langdistansetogene kun stopper i byer av en viss størrelse er småbyer og landsbyer utover i landet en smule vanskelig å komme til.


Allegro-togene bruker tre og en halv time mellom Helsingfors og Sankt Petersburg. Foto: Lars Rekaa

Internasjonale forbindelser fra Finland

Togene til Russland utgjør Finlands eneste grenseoverskridende jernbanetrafikk. Finland har russisk sporvidde, 1524 millimeter. Tidligere skiftet jernbanevogner sporvidde mellom svenske Haparanda og finske Tornio lengst nord i Bottenviken, men nå krysser ingen tog grensen i nord.

Mellom Finland og Russland fungerer jernbanesamarbeidet knirkefritt, i hvert fall sett fra den togreisendes side. Det hjelper selvsagt at sporvidden er den samme på begge sider av grensen. VR og de russiske statsbanene RZD eier Allegro-togene i fellesskap. Togene stopper ikke for grensekontroll – grensevakter og tollere følger toget.

Men du må skaffe deg visum til Russland før du setter deg på toget. VIKTIG: Pr. oktober 2022 er alle tog mellom Finland og Russland innstilt på ubestemt tid.

Her er noen tips for deg som vil ta tog mellom Finland og Sverige: Det enkleste å forklare er på svensk side. Der har man nylig fått i gang drift på linja mellom Luleå og Haparanda med flere daglige avganger til Haparanda stasjon, som ligger nær Finland, men et stykke å gå. På finsk side er den nærmeste stasjonen Tornio Itäinen, som ligger et par kilometer fra grensen til Sverige. I tillegg er det kun et tog pr. dag i hver retning, i forbindelse med nattogene mellom Helsinki og Kolari. I tillegg er det et par kilometer å gå fra grensen til Haparanda stasjon, men det er teoretisk mulig å gå, dersom man er sprek, været er fint og har minimalt med bagasje.

Det er mer logisk å ta toget til Kemi, som ligger en halv time med buss fra Tornio og har langt flere togavganger både sørover og nordover. Dessverre er det få busser i helgene, men på hverdager er det greit å komme seg til Tornio busstasjon, som ligger akkurat på grensen mellom Sverige og Finland og er også Haparanda busstasjon. Ulempen her er at det er langt å gå til togstasjonen og sånn sett enklere å ta buss til Luleå, som uansett har flere avganger enn toget. Vær obs på at bussene slutter å gå tidlig, det er få forbindelser på kvelden.


Resturant på en dobbeldekker. Foto: Kyrre Dahl

Billetter og priser på tog i Finland

Finland er ikke et lavkostland. Normalprisbillettene mellom Helsingfors og Sankt. Petersburg koster mellom 550 og 700 kroner for en tur som tar tre og en halv timer. Helsingfors – Rovaniemi koster rundt 800 kroner. Men VR har en rekke tilbud på fjerntogsbilletter. Du kan komme ned mot 80 kroner for en billett mellom Tammersfors og Helsingfors, for eksempel.

Det er enklest å bestille billetter online. Hjemmesiden vr.fi finnes både i svensk og engelsk språkdrakt. Den er enkel å bruke og gir deg mulighet til å velge ekstratjenester og velge akkurat det setet du vil ha. Det er svært få betjente billettluker, men VR har servicekontor på Helsinki stasjon. Automater finnes på mange stasjoner.


Typisk utsikt fra togvinduet i Finland. Foto: Kyrre Dahl

Særegent om tog i Finland

Det kanskje mest negative å si om tog i Finland er at langdistansetogene går litt i hytt og pine rutemessig. På noen strekninger virker det som planen er en slag 3 timers frekvens men du må alltid sjekke når toget går. Og som nevnt før: Utenom hovedstrekningene er det ofte bare noen få tog daglig så pass på at du ikke blir stående på en liten stasjon med to daglige avganger.

Utsikten fra togvinduet bør nevnes. Det er fra toget du forstår hvorfor Finland kalles de tusen sjøers land. Det er bokstavelig talt stort sett bare skog og innsjøer utenfor de store byene i tillegg til at det er ganske flatt landskap. Det er dog mange lokale forskjeller på vann og trær så det er ikke så kjedelig som det høres ut som, noen oppfatter det som beroligende.

Togstasjonene kan overraske positivt. Selv om det er langt mellom betjente billettsalg er det ofte gode venterom og overraskende mange trivelige cafèer på eller ved stasjonen selv på mindre steder. De større byene har omfattende servicenivå med flere butikker, kiosker og spisesteder.

Alle slags mennesker benytter langdistansetogene i Finland, som er et godt alternativ til fly på mange strekninger. Det betyr at en dobbeltdekker er et slags Finland i miniatyr med både unge og eldre, business-reisende og turister i skjønn forening.

Noe av dette ble skrevet i 2018 av Lars Rekaa, togentusiast og redaktør i Lyngdals Avis.

Annonse


Bloggen: Den peneste stasjonen i Finland


Bloggen: Tog Finland - Sverige, i praksis umulig


Bloggen: Tampere, en travel stasjon i Finland


Bloggen: Togtur i Finland, Tampere til Kajaani


Bloggen: Helsinki, en katedral av en stasjon


Bloggen: På Interrail i Finland, for første gang


Arkivnytt: Tunnel mellom Tallinn og Helsinki?


Annonse



TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge




SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: