02.11.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Østerrike har et et godt utbygd tognett. Det går hyppige og raske forbindelser mellom de store byene og det går ofte tog til selv de minste småbyene. Vognsettene er som regel moderne og komfortable og utsikten er til tider spektakulær. Her er litt praktisk informasjon om tog i Østerrike.
ÖBB Railjet
ØBB: oebb.at er det statlige jernbaneselskapet, som har mesteparten av togtrafikken i Østerrike. Flaggskipet er Railjet, som bare stopper i de store byene. Dette er svært moderne og komfortable tog som går i opptil 200 kilometer i timen. Det går Railjet mellom Wien Hbf og Salzburg Hbf opp til to ganger i timen, forskjellige stoppmønstre. Det ene av disse er en ekspress osm bare stopper i større byer som Linz, men disse togene fortsetter til Innsbruck og så enten Bregenz eller Zürich i Sveits. Det går også Railjet som stopper i flere mindre byer mellom Wien og Salzburg.
Men, det går også Railjet omtrent en gang i timen til Graz, når det ikke er Railjet er det i stedet EC-tog som går til Slovenia eller Kroatia. Det går også Railjet litt sjeldnere til Klagenfurt og Villach, der noen av dem fortsetter til Venezia. ÖBB kjører også mer normale IC-tog, som gjerne dobler som EC-tog, blant annet mellom Salzburg og Graz eller Klagenfurt, eller mellom Innsbruck og Graz eller Klagenfurt.
ØBB driver også de fleste lokaltogene, som går litt saktere, men til gjengjeld stopper på langt flere stasjoner. Lokale tog går gjerne hver time eller i hvert fall hver annen time. Det går generellt gode togforbindelser til de aller fleste småbyer i Østerrike. Der det ikke går tog fortsetter gjerne ferden med Postbus, som går innom selv de minste landsbyer.
Westbahn Kiss dobbeldecker
WESTBAHN westbahn.at et et privat selskap som kjører intercitytog mellom Salzburg og Wien via Linz to ganger i timen. Et av disse togene går til Wien Hbf og det andre til Wien Westbahnhof. De kjører moderne dobbeltdekkere og kommer prismessig ofte billigere ut enn ØBB, særlig hvis du ikke har bestilt billett på forhånd. Billett kan kjøpes ombord. Merk at Westbahn midlertidig innstiller toget som går til Wien Hauptbahnhof fra desember 2019. De fortsetter med minst en avgang i timen fra Westbahnhof.
Det er svært enkelt å kjøpte togbilletter i Østerrike. Du kan kjøpe i billettluker på stasjonene, automater eller online. På lokale strekninger er det fast pris så det er lite vits i å kjøpe på forhånd, men på langdistansetog er det mer dynamisk pris-setting. De billigste billettene får du på oebb.at. De billettene gjelder kun på ÖBBs tog. Westbahn har egne billetter der du kan få gode tilbud på westbahn.at. Westbahn har ingen betjente billettkontor, med noen få automater. Det er også mulig å kjøpe billett ombord på deres tog.
ÖBB har et svært godt tilbud for grupper. Einfach-Raus-Ticket er en billett for 2 til 5 personer fra kun 34 euro. Da kan du kjøre så mye lokaltog du vil i hele Østerrike en hel dag etter klokka 9 på hverdager eller hele dagen i helgene. Legg merke til at den gjelder kun på lokaltog og ikke på Railjet eller EC-tog. Det utgjør et lite problem helt vest, for det er ingen lokaltog mellom Tirol og Vorarlberg. Her må du altså kjøpe en egen billett for Railjet. Sjekk også ÖBBs hjemmesider for regionale tilbud på tog.
ÖBB lokaltog
Østerrike er et land som ligger svært sentralt i Europa omgitt av andre land og togtilbudet til utlandet er svært omfattende i alle retninger. Det går særlig mange internasjonale tog fra Wien, Salzburg, Villach og Innsbruck. Her er noen av forbindelsene:
TYSKLAND: Det går Railjet fra Wien til München annenhver time via Linz og Salzburg. Fra Salzburg går det i tillegg EC-tog til München og videre til blant annet Stuttgart, Frankfurt og mange andre tyske byer. Noen av disse togene har sitt start eller endepunkt i Graz, Villach eller Klagenfurt. Fra Salzburg går det Regionaltog til München hver time som stopper på en rekke stasjoner i Bayern. Det går til og med lokaltog til Freilassing som ligger rett over grensa og videre til Berchtesgaden. Fra Wien går det cirka annenhver time ICE-tog til Nürnberg, som fortsetter enten til Berlin, Frankurt, Hamburg eller Køln. Fra Innsbruck går det EC-tog til München annenhver time. Det går også en rekke lokaltog fra Innsbruck og inn i Bayern.
TSJEKKIA: Fra Wien går det Railjet annenhver time til Praha via Brno. Det går også EC-tog til Ostrava, som fortsetter til Polen flere ganger om dagen. Det private selskapet Regiojet kjører også tog mellom Wien og Praha noen ganger om dagen. En annen viktig forbindelse til Tsjekkia er fra Linz til Praha via Ceske Budejovice. Denne går hver fjerde time, og i mellom går det regiontog mellom Linz og Ceske Budejovice. Det går også flere lokaltog over grensen, blant annet til Znojmo.
UNGARN OG SLOVAKIA: Fra Wien går det Railjet annenhver time til Budapest via Gyor. Det er også et spesiellt regiontog som stopper i Sopron før det går videre tilbake inn i Østerrike, fra Sopron er det forbindelse til flere ungarske byer. Slovakias hovedstad Bratislava er under en time unna og det går lokaltog to ganger i timen på forskjellige linjer. En gang om dagen går det også et EC-tog som fortsetter til Kosice via Zilina.
ITALIA, SLOVENIA OG KROATIA: Det går et daglig EC-tog fra Wien via Graz til Ljubljana i Slovenia. Det går også et daglig EC-tog fra Wien via Graz til Zagreb i Kroatia. Dette toget må også passere Maribor og Celje i Slovenia. Det er også lokale tog over grensen. Det går minst et daglig tog fra Wien til Venezia i Italia via Klagenfurt og Villach. I tillegg kommer natt-toget til Roma. Fra Villach går det flere daglige avganger til Ljubljana og Zagreb og noen av dem helt til Vinkovci i Kroatia. Det går også lokaltog over grensen til Italia fra Villach. Fra Innsbruck går det også lokaltog over grensen til Brennero i Italia, i tillegg til EC-tog cirka annenhver time som går til Verona og deretter til Bologna eller Venezia.
SVEITS OG LICHTENSTEIN: Det går Railjet annenhver time helt fra Wien til Zürich, via Linz, Salzburg, Innsbruck og Feldkirch. Dette toget går gjennom Lichtenstein men stopper ikke der. Det går lokaltog fra Feldkirch til Sveits som stopper på et par stasjoner i Lichtenstein, men disse går ikke så veldig ofte. Fra Bregenz går det lokaltog opp til to ganger i timen til St.Margreten i Sveits, i tillegg til EC-tog fra München til Zürich, som gjør et kjapt stopp i Bregenz.
Wien Hauptbahnhof
Deler av Østerrike ligger i Alpene og utsikten fra togvinduet er spektakulær på flere strekninger. En av disse fjellstrekningene kjøres med Railjet fra Innsbruck og vestover til Zürich eller Bregenz. En annen strekning som er berømt er Semmeringpasset, som kjøres av Railjet mellom Wien og Graz eller Villach. Her går det også lokaltog. Togene som går fra Innsbruck og sørover til Italia via Brenner-passet kan også anbefales. Toget mellom Innsbruck og Graz eller Villach går også gjennom et fascinerende fjellområde. Ikke like høye fjell, men toget til Hallstatt går gjennom en dyp dal og du må faktisk ta ferje for å komme til selve byen.
Togene i Østerrike operer ofte med førsteklasse, som er et godt hakk over andre klasse i kvalitet. Det kan du få for så billig som 10 euro ekstra, hvis du bestiller på forhånd. Langdistansetogene har gjerne også ordentlige restaurantvogner som er tilgjengelig for alle. Er du på første klasse kan du bli servert ved sitteplassen på disse togene.
MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no