19.02.2020 - skrevet av: Kyrre Dahl
Italia er et spennende, om en litt kaotisk land å ta tog i. Her finner man en rekke aktører, både private og offentlige, som drives på forskjellige måter og med svært ulike billettsystemer. På pluss-siden har Italia noen av Europas beste hurtigtog og med lokaltog kommer du deg nesten overalt.
Frecciarossa 1000, flaggskipet til Trenitalia
TRENITALIA trenitalia.com er det statlige jernbaneselskapet, som også er det eneste som kjører tog i alle landsdeler av Italia. Flaggskipene er høyhastighetstog som suser avgårde i 300 kilometer i timen på nye og moderne linjer. Disse togene krever forhåndsbestilling og er relativt dyre, men for en nordmenn på tur er det overkommelig.
Aller øverst på rangstigen finner vi Frecciarossa som går i 300 kilometer i timen på dedikerte høyhastighetslinjer. Disse togene går i all hovedsak mellom de store byene Roma, Napoli, Milano og Torino, men det er også noen avganger til byer som Venezia og langs vestkysten av Italia. Dette er de dyreste og de raskeste togene i Italia, men de har også høy komfort i flere forskjellige klasser.
Klassen under heter Frecciargento og er krengetog som i all hovedsak følger høyhastighetslinjene, men som også kan kjøre fort på svingete konvensjonelle linjer og brukes derfor for å få hurtige tog til mellomstore byer som ikke er på høyhastighetsnettet. Et eksempel er toget fra Roma til Bari og Lecce som er et hurtigtog nesten til Napoli og så følger den gamle og svingete linja over fjellet til vestkysten. Det er flere andre eksempler.
Frecciabianca er et hurtigtog som stopper på flere stasjoner enn de to i klassene over og som også betjener andre ruter med litt mindre trafikkgrunnlag. Dette er gjerne det rimeligste og tregeste av de tre Frecce-togene, men er mer enn komfortabelt og raskt nok for en norsk turist. Det går f.eks mange av disse langs vestkysten av Italia.
Trenitalia har også IC, Intercity-tog, som går en god del saktere og stopper oftere, men kan være så billig som 9 euro for en langtur. Det er til tider vanskelig å se den helt store forskjellen på IC og Frecciabianca, men IC er generellt enda litt tregere fordi det stopper på enda flere stasjoner. Det man skal være oppmerksom på er at på en del strekninger går det forskjellige typer tog som kan bruke svært forskjellige tid fra A til B.
1. klasse på et Frecciargento-tog
ITALO italotreno.it et et privat selskap som kjører høyhastighetstog mellom Napoli, Roma, Firenze, Milano og Torino. Disse går ofte og minst en gang i timen. I tillegg går det noen tog i døgnet til Venezia og Verona/Brescia. Dette er moderne tog som kjører i 300 kilometer i timen, i sterk konkurranse med Trenitalia.
Du må kjøpe billett på forhånd og den gjelder bare på Italos tog. Dette selskapet kjører generellt bare på høyhastighetslinjene og kan stoppe på andre stasjoner enn Trenitalia, så sjekk hvilken stasjon du skal gå av eller på. Det er såpass stor konkurranse mellom disse to aktørene at det på den viktige linja mellom Roma og Milano går tog med få minutters mellomrom, så dobbeltsjekk hvilket tog du skal på.
I tillegg til et stort nett av hurtigtog er det også hyppige forbindelser med lokaltog i nesten hele Italia. Det kan være avganger flere ganger i timen i og mellom de store byene, med tog som da i første rekke betjener lokalbefolkningen og stopper enten på alle stasjoner eller bare de viktigste stasjonene. Forskjellen betyr ikke så mye for disse togene vil uansett stoppe på alle destinasjoner en turist er opptatt av, men skal du på en veldig liten stasjon, bør du sjekke om toget stopper der.
Det er en fastpris på lokaltog, og her kjøper du strekning og ikke et bestemt tog. Billetten gjelder generellt i flere timer etter stempling og du kan benytte de togene du ønsker og hoppe av underveis så lenge du fortsetter i samme retning. Det er ikke noe å spare på på bestille på forhånd og du må være spesiellt oppmerksom på at alle lokaltog-billetter skal stemples på stasjonen eller plattformen FØR du går på toget. Glemmer du dette, kan du få et heftig straffegebyr eller risikere å bli kastet av. Det er ingen nåde for turister.
I tillegg til Trenitalia er det også mange andre aktører som kjører lokale tog, som oftest innenfor en bestemt region. Her kan man nevne Circumvesuviana, som har et stort nettverk ut av Napoli, blant annet til Pompei. Og Circumetnea, som kjører tog rundt vulkanen Etna på Sicilia. Dette er helt egne selskaper, som har helt egne billettsystemer og gjerne også en annen sporvidde enn det statlige togselskapet. Disse er som oftest ikke med på Interrail og som sagt gjelder ikke Trenitalia-billetter her.
Intercity-tog
Italia grenser til Slovenia, Østerrike, Sveits og Frankrike og tilbudet varierer fra godt til nesten ikke-eksisterende. Det er både lokaltog og intercity-tog som går over grensen, da kalles det Eurocity og krever som oftest en tilleggsavgift og plass-reservering. Her er noen av de internasjonale mulighetene fra Italia, men det finnes også flere.
Slovenia Det går tog fra Trieste til Ljubljana, men det er bare to avganger daglig og dette er trege lokaltog som stopper overalt. Du har flere avganger til Ljubljana fra Villa Opicina, som ligger en kort busstur unna sentrum av Trieste. Det er ingen andre tog mellom Italia og Slovenia men Goricia centrale ligger bare noen få hundre meter fra grensen der man finner en stasjon i Slovenia.
Østerrike Det er både lokaltog og ekspresstog ved flere grenseoverganger. Noen av de viktigste går mellom Venezia og Wien via Villach i Østerrike, her brukes av og til ÖBBs Railjet. Et annet viktig tog går mellom Verona eller Bologna, via Brennerpasset til Innsbruck og videre til München i Tyskland. Dette er et mer standard EC-tog. På denne overgangen går det hyppige lokaltog fra Brenner/Brennero i Italia og til Innsbruck.
Sveits Det går tog fra Milano til flere byer i Sveits. Ekspresstog går fra Milano til blant annet Zürich, Basel, Bern, Lausanne og Geneve flere ganger daglig. I tillegg er det mange lokaltog over flere grenseoverganger. Et av de mer spennende alternativene er lokaltog til Tirano på grensen til Sveits, derfra går det sveitsiske tog over den spektakulære Albula-Bernina-banen til St. Moritz eller Chur.
Frankrike Det går hyppige regionaltog over grensen langs Middelhavskysten fra Ventimiglia til Nice og Marseille. Det er også et par EC-tog fra Milano til Marseille. Du kan ta TGV fra Torino og Milano til Paris via Lyon.
Lokaltog
Natttog: Det går mange tog gjennom natten fra nord til sør og omvendt. Disse er trege tog som stopper på flere stasjoner og bruker konvensjonelle linjer noe som betyr at det kan faktisk ta nesten et døgn å komme seg hele veien. Det er nyttig for deg som vil reise direkte, men i all hovedsak vil du komme fram raskere med dagtog og en overnatting.
Togferje til Sicilia Det er ingen bruer mellom fastlandet og øya Sicilia og togene kjører derfor ombord på en ferje. Dette innebærer at toget må deles opp for å få plass ombord og så splittes det til to forskjellige tog i Messina så pass på at du er i riktig del av toget. Det er mulig å gå ut av toget på ferja og dette er nå den eneste forbindelsen i Europa der det daglig er togferje.
Husk å stemple billetten! Det er veldig veldig viktig å stemple billetten på stasjonen dersom du skal ta lokaltog i Italia. Gå aldri ombord uten billett og uten stempel, du blir garantert skjelt ut og fratvunget et høyt pengebeløp som straff. Det er ingen som bryr seg om at du er utlending eller turist i dette tilfellet og derfor gjentar vi: Billetten MÅ stemples! Det er automater for dette på alle stasjoner og de fleste plattformer. Dette gjelder ikke hurtigtog med plass-reservering eller Interrail-billetter.
MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no