Veterantog i Norge - sommeren 2022 - reisemedtog.no

Annonse


Veterantog i Norge - sommeren 2022

- Skrevet 09.06.22 av Kyrre Dahl

Liker du å kjøre med gamle tog? Du er ikke alene! Det er flere veterantogbaner og museumsjernbaner som er i drift i Norge. I fjor var det litt kaos på grunn av koronapandemien, noen startet seint, andre kom aldri i gang. Her kommer en oversikt over veterantog i Norge, med informasjon om tilbud sommeren 2022. Mrk: informasjon om rutetider etc. kan forandre seg på kort varsel


Rjukanbanen - Foto: Kyrre Dahl

RJUKANBANEN

Museumsjernbane mellom Rjukan stasjon og Mæl ferjeleie i Vestfold og Telemark. En tidligere privat jernbane bygd og drevet av Norsk Hydro. Alt er nå innskrevet på Unescos verdensarvliste, inkludert to unike jernbaneferjer. Det går veterantog om sommeren, med dieseldrevet lokomotiv. Rjukanbanen åpnet i 1909 og ble etablert for transport av kunstgjødsel og råvarer for industriselskapet Hydro, samt frakt av annet gods og passasjerbefordring. I 1911 ble banen elektrifisert som første normalsporede jernbane i Norge.

Sommeren 2022: I sommer kjøres det veterantog på Rjukanbanen. Mæl stasjon åpner dørene lørdag 18. juni og holder åpent gjennom sommeren til og med 14. august. Stasjonen er åpen alle dager fra 11- 18. Der er det tilbud om omvisninger både på stasjonen og på jernbaneferja Ammonia. Toget mellom Rjukan stasjon og Mæl stasjon går i år bare to ganger i uka, tirsdager og torsdager fra 21. juni til 11. august. Den går kl. 11.00 fra Rjukan stasjon til Mæl og kl. 14.00 fra Mæl stasjon til Rjukan. Det er ikke satt opp turer med MF Storegut i sommer på grunn av lite vann i Tinnsjøen. Les mer: Hjemmeside

GAMLE VOSSEBANEN

Toget kjører på deler av den gamle Bergensbanen som ble lagt ned da Ulriken-tunnelen ble åpnet i 1964. Norges eneste bevarte veteranjernbane på hovedlinje med damplokomotiv og teakvogner. Gamle Vossebanen en unik som Norges fjordbane. Veteranbanen går normalt den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon. Strekningen viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner, nøye tilpasset landskapet langs Sørfjorden og vassdraget med Haukelandsvannet, Søylevannet og Grimevannet.

Sommeren 2022: I 2022 kjører Gamle Vossebanen damplokomotiv hver søndag fra 12. juni til og med 11. september fra Garnes til Midttun stasjon. Det er to avganger i hver retning: 11.30 og 14.30 fra Garnes og 12.30 og 15.30 fra Midttun. Les mer: Hjemmesiden

KRØDERBANEN

Krøderbanen ble åpnet i 1872 som smalsporbane og ble ombygget til normalspor i forbindelse med Bergensbanens åpning i 1909. Som NSB-bane ble den nedlagt i 1985. Siden da har banen vært drevet som museumsbane av Norsk Jernbaneklubb og Stiftelsen Krøderbanen. Både rullende materiell og faste installasjoner langs linjen er holdt i en tidsriktig stil. Krøderbanen er også et senter for restaurering og vedlikehold av musealt jernbanemateriell. Det kjøres normalt veterantog mellom Vikersund og Krøderen.

Sommeren 2022: Alle søndager fra 26. juni til 28. august 2022 kan du oppleve en avstressende togreise i tidsriktig miljø på Krøderbanen. I tillegg kjøres tog lørdag 6. august (togran) og lørdag 20. august (skumringstog på kvelden). Banens 150-års jubileum feires lørdag 13. august, da kjøres togene kun for inviterte gjester, men arrangementene på Vikersund og Krøderen er åpne for alle. Rutetidene varierer noe. Les mer: Hjemmeside.

SETESDALSBANEN

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune, Agder. Banen ble åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Bare 2 år etter nedleggelsen i 1962 åpnet Norges første museumsjernbane. Siden da har du kunnet oppleve et levende museum, med over 100 år gamle damplokomotiver, stilfulle trevogner, ærverdige stasjonsbygninger og lukten av kull. Setesdalsbanens Venner støtter arbeidet med å ta vare på bane, bygninger og materiell. Frivillige fra foreningen bidrar med alt fra vedlikeholdsarbeid, restaureringer og dokumentasjon, til personale i togdriften.

Sommeren 2022: Setesdalsbanen er åpen på onsdager, lørdager og søndager, og er allerede i gang. Søndager fra 5. Juni til 4. September går togene kl. 11.00 og 13.30 fra Grovane stasjon. Lørdager fra 2. Juli til 30. Juli går det også tog kl. 11.00 og 13.30. Onsdager fra 6. Juli til 27. Juli går det tog kl. 18.00, da med motorvogn. Les mer på setesdalsbanen.no Hjemmeside for Setesdalsbanens venner.

URSKOG-HØLANDSBANEN

Tertitten, Urskog-Hølandsbanen er den eneste gjenværende med togkjøring på sporvidden 750 mm. Banen har flere damplok, passasjervogner og godsvogner i original og kjøreklar stand. Det går veterantog på en drøy 3 kilometer lang strekning mellom Sørumsand og Fossum. Turene varer omtrent én time; 15 minutter togtur til endestasjonen Fossum, der er det 25 minutters pause med mulighet for litt forfriskninger i kiosken drevet av Blaker Skolekorps. Deretter 15 minutter togtur tilbake til Sørumsand.

Sommeren 2022: Sesongåpning blir søndag 3. juli. Tertitten kjører hver søndag frem til 11. september med fire daglige avganger. I desember kan du oppleve magiske Tertitten under tradisjonell jule- og nyttårskjøring. Les mer på: Hjemmesiden. Salg av billetter foregår online, billettsalg på Sørumsand stasjon er enda ikke avklart.

LOMMEDALSBANEN

Lommedalsbanen er en museumsjernbane drevet av en privat stiftelse som er bygget for å kunne vise bruken av forskjellige typer anleggsjernbanemateriell. Det har aldri vært noen jernbane der hvor Lommedalsbanen i dag er, men dette har vært den eneste mulige måten å vise en heller ukjent del av anleggshistorien som har forandret vårt land fra jordbruk til en industrinasjon. Den ble startet i en hage på Haslum i Bærum i 1957 av en jernbaneentusiast. I 1979 fikk stiftelsen disponere et område i Lommedalen, og de første 45 meter med skinnegang ble lagt. Banen har i dag en sporlengde på ca. 1000 meter.

Sommeren 2022: Lommedalsbanen kjører på søndager i juni: 12. 19. og 26. juni fra 11-15. Så søndag 28. august, 4/11/18 og 25 september samt 2. oktober. Alle dager fra 11 til 15. Hjemmeside

THAMSHAVNBANEN

Thamshavnbanen ble bygd for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk til utskipningshavna på Orkanger. Den gamle jernbanen snor seg gjennom et variert landskap. bratte utforkjøringer og krappe kurver, langs fiskeelva Orkla, gjennom skog og jordbruksområder til tett bebyggelse. På Thamshavnbanen kan du reise mellom Løkken Verk og Bårdshaug på Orkanger i vogner fra 1908.

Sommeren 2022: Veterantog kjører torsdager, lørdager og søndager fra 25. juni til 14.august, Fra 15. august til 30.september kun på søndager. Opptil 3 daglige avganger. Les mer: Hjemmeside


Tertittoget - Foto: Kyrre Dahl

ANDRE TYPER HISTORISKE TOG

Norsk jernbanemuseum: Tertittoget kjører gjennom museumsparken på sommeren. Sommeren 2022: Kjører hver dag fra 7. juni til 14. august, men toget kjører IKKE 4 og 5 juli. Flere daglige avganger. Les mer på: Hjemmeside

Historiske togreiser: Togreiser i eldre norsk togmateriell med en klar kulinarisk profil, på standard toglinjer. Sommeren 2022: Historiske Togreiser AS kommer ikke til å gjennomføre kulinariske togturer som Nordmarka Rundt, tur til Bergen etc. i 2022. "Vi hadde planlagt for 20 turer i sesongen mai – september. Årsaken til innstillingene er at Norsk Jernbanemuseums historiske lokomotiver må til revisjon. Dette tar tid og andre tilsvarende lokomotiver finnes pt. ikke." Hjemmeside

Kilder: All informasjon er hentet fra de respektive hjemmesider i noen tilfeller venneforeninger og Wikipedia. Legg merke til at informasjon som rutetider og kjørestrekning kan forandre seg etter at dette er skrevet.

Les mer om hvordan man tar tog i Norge her: HVORDAN TA TOG I NORGE Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:



Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: