23.05.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Göltzschtalbrücke, sør for Leipzig i Tyskland, er både imponerende å se på, å kjøre over og å lese om. Det er også en stor turistattraksjon i området.
Verdens største teglsteinsbru
La oss først oppklare litt forvirring. På tysk heter den Göltzschtalbrücke, mens den på norsk oversettes til Göltzschviadukten, ifølge Wikipedia. Det gjør det en smule enklere å uttale men hvorfor det heter bru på tysk og viadukt på norsk har jeg ingen god forklaring på. Men, for noen uker siden tok jeg denne brua, eller var det viadukten, i nærmere ettersyn. Og, jeg ble ikke skuffet.
Nedlagt stasjonsbygning
Da brua stod ferdig var den den høyeste i verden, og den er fortsatt den største teglsteinbrua i verden. Brua er 574 m lang, største høyde er 78 m og hovedspennet 30 meter. Den ble bygget mellom 1846 og 1851 og de brukte mer enn 26 millioner murstein for å bygge brua. (Ja, la oss kalle det en bru, for enkelthets skyld). Det kanskje mest utrolige er at den fortsatt er i bruk som jernbanebru.
Utsikt til brua fra parkeringsplassen
Du finner brua nær byen Reichenbach i Sachsen, et stykke sør for Leipzig. Jeg tok toget til Reichenbach og siden jeg kom sørfra kjørte jeg over brua like før jeg ankom stasjonen i Reichenbach. Det er en svært god utsikt på toppen og det går såpass sakte at du rekker å nyte utsikten i en par minutter. Den byen du ser nede i dalen er ikke Reichenbach, men Mylau, som i disse dager dog regnes som en bydel av Reichenbach im Vogtland.
Observasjonsplattformen
Fra Jernbanestasjonen i Reichenbach er det mange busser som går til det stoppet som er nærmest brua, kjekt nok har stoppestedet navnet: Abzw. Göltzschtalbrücke, Mylau¨. Bus nr 80, 83, 84 og 85 går alle dit, men ikke alle bussene går hele dagen. Du vil se brua ganske tydelig og like ved stoppestedet er det et skilt som viser vei. Det er bare 10 minutter å gå til parkeringsplassen, som i seg selv er noen få hundre meter fra attraksjonen.
RE-tog mellom Hof og Dresden over Göltzschtalbrücke
Morsomt nok går du forbi en gammel nedlagt jernbanestasjon som hadde navnet Göltzschtalbrücke. Den hadde åpenbart ingen skinneforbindelse med brua som ligger mye høyere oppe, men varsler at også i Tyskland er det en rekke jernbanestrekninger som er lagt ned. Denne linja gikk gjennom, ikke overraskende, Göltzschtal. Den ble lagt ned på 1950-tallet hvis jeg forstår det riktig. Det var lite trafikk uansett, men dette var den nærmeste stasjonen for de som bodde i Mylau.
Lokaltog mellom Plauen og Zwickau kjører over
Under mitt besøk i slutten av mars var det ganske stille og rolig, men det er lagt til rette for ganske mange besøkende, i form av parkeringsplasser, servering og toalett-fasiliteter. Riktignok var cafèen stengt og kun en midlertidig do var åpen, men ettersom jeg kun møtte en håndfull andre besøkende så var det ikke noe krise. Det er lagt opp til en stor observasjonsplattform, der man har god ustikt til brua og togene som kjører over den.
Brua (viadukten) sett nedenfra
Det er også mulig å gå videre inn mot og under brua og det var sånn jeg oppdaget at jeg faktisk hadde tatt bilder omtrent rett mot solen. Brua er imponerende også sett nedenfra, men det er nok aller mest spektakulært å se lange slanger av noen tog bevege seg over det som altså fortsatt er verdens største teglsteinsbru. Du kan gå videre innover i dalen og gjøre det til en spasertur. Om sommeren skal det også være mulig å ta en ballongtur og se brua ovenfra.
Utsikten idet toget kjører over Göltzschtalbrücke
Det er litt jobb å komme seg til denne brua. Over den går et RE-tog mellom Hof i Bayern og Dresden i Sachsen via Chemnitz hver time. I tillegg er det noen lokaltog som stopper på alle stasjoner mellom Plauen og Zwickau. Fra Zwickau går det tog til Leipzig, men det er ingen langdistansetog som går på denne toglinja nå. Det har vært det i gamle dager, men nå ligger hele området litt i bakevja, jernbanemessig. Fra Reichenbach må du altså også ta en lokalbuss og gå et lite stykke fra stoppestedet.