Oppdatert 27.01.2024 - skrevet av: Kyrre Dahl NB: UNDER OPPDATERING!
Spania har satset stort på høyhastighetstog og har nå det nest største nettverket av høyhastighetslinjer i verden. Spanjolene har også mange andre tog, både lokale og mellomdistanse, men det kan være en utfordring å forstå rutetider og billettpriser. Det er også nå flere aktører på markedet. Her er en liten guide til hvordand du kan reise med tog i Spania.
AVE og AVANT-tog på Granada stasjon
RENFE www.renfe.com er det statlige togselskapet som tidligere sto for så og si alle passasjertog i Spania. Nå er RENFE en av fire aktører på høyhastighetstog, men de har fortsatt det klart største nettverket. Flaggskipet til RENFE er AVE, et høyhastighetstog som dundrer gjennom landet i over 300 kilometer i timen. AVE er tog som kun kjører på nye moderne høyhastighetsspor mellom de store byene. Den første linja åpnet på nittitallet mellom Madrid og Sevilla, men nå er nettverket sterkt utvidet og omfatter blant annet Barcelona, Malaga, Valencia, Alicante, Cordoba, Zaragoza, Valladolid, Zamora, Murcia, Granada, Gijon og mange byer i Galicia. På strekingen Madrid - Barcelona går det AVE-tog minst en gang i timen og de raskeste bruker bare 2 og en halv time. Mellom de fleste av de nevnte byene går det flere daglige avganger. Dette er full service tog med første klasse der du får mat og drikke servert på plassen din og tilgang til lounger.
AVLO www.avlorenfe.com er et eget lavpris-selskap som eies av RENFE, men konkurrerer med AVE-togene. AVLO har et lavpris-tilbud der du må betale ekstra for alt mulig, som ekstra bagasje eller setereservasjon. De kjører kun høyhastighetstog på blant annet strekningene Madrid - Barcelona, Madrid - Valencia og Madrid - Alicante. Nettverket utvides stadig og det er pr. januar 2024 varslet at AVLO også vil kjøre til blant annet Valladolid og Segovia. Det er kun noen få avganger pr dag på alle strekninger.
IRYO www.iryo.eu er et privat selskap eid delvis av Trenitalia. Iryo satser på et høyservice-tilbud i direkte konkurransen med RENFEs AVE-tog. De bruker de velkjente Frecciarossa-togene fra Italia og har flere avganger daglig på strekningene de betjener, som er blant annet Madrid - Barcelona, Madrid - Valencia, Madrid - Sevilla og Madrid - Malaga. Iryo har ordentlig første klasse med inkludert mat og drikke og tilgang til lounger som et flyselskap. Prisene kan være overraskende lave. For de på andre klasse er det en bistro.
OUIGO www.ouigo.es er et underselskap av franske SNCF som satser på lavpris-markedet og konkurrerer dermed mest med AVLO. OUIGO kjører noen få daglige avganger mellom blant annet Madrid og Barcelona og Madrid og Valencia. De kjører lange tog med 16 vogner og to etasjer som dermed kan frakte svært mange passasjerer på en gang. Dette er litt som lavprisfly, det er en pris for billett og ellers betaler du for alt ekstra, som baggasje og setereservasjon. Det skal være en kiosk eller bar på OUIGO-togene.
Media Distancia-tog fra RENFE
Her må vi forklare den helt unike situasjonen for spanske tog. De gamle linjene har nemlig en annen sporvidde i Spania enn i så og si resten av Europa. Portugal har samme sporvidde, men ikke Frankrike, slik at før måtte man skifte tog på grensen. De nye høyhastighetslinjene i Spania er bygget i europeisk standard, slik at det går helt fint å ta tog fra f.eks Barcelona til Paris. Men, internt i Spania er det fortsatt to sporvidder. Dette har spanjolene funnet en genial løsning på der hjulene på togsettene blir flyttet ut og inn mens de ruller. Det er egne stasjoner der høyhastighetssporene slutter og togene kan kjøre inn på, hjulene blir flyttet til riktig sporvidde i løpet av et par minutter og toget kan kjøre videre. Disse togene kalles Alvia og dekker store deler av Spania der AVE ikke kjører. De går da i full fart på nye spor og i et mer tregt tempo på de gamle sporene. Dette er spesiellt viktig i Nord-Spania. Plassreservering er obligatorisk.
Det går også noen andre hurtigtog på gamle linjer. Mellom Barcelona og Valencia / Alicante går EUROMED, som stopper på få stasjoner og Intercity som stopper på flere stasjoner underveis. Det går også et tog som kalles Torre Oro hele veien fra Barcelona til Cadiz via Valencia, Albacete og Sevilla. Dette tar hele dagen, og snur kjøreretning flere ganger underveis. Det går også Intercity-tog til Badajoz og Caceres.
RENFE renfe.com er også ansvarlig for mange lokale og de aller fleste mellomdistanse-tog, inkludert det spesielle smalspornettverket som lenge ble kalt FEVE i Nord-Spania. Mange større byer har egne lokaltog som kalles Cercanias (Rodalies i Katalonia). Dette opereres som helt egne systemer og krever egne billetter. Dette er særlig viktig for pendlere i de store byene som Madrid, Barcelona og Valencia, men andre byer har også slike tog.
Det er også en mellomklasse som kalles Media Distancia. Disse togene faller litt mellom barken og veden, men sørger for nogenlunde kjappe forbindelser til mindre byer som ikke er på høyhastighetsnettet, men kan også brukes fra storby til storby. Disse togene kan gå flere ganger daglig, men i noen tilfeller også bare en gang i uka! Nok en gang må du kjøpe egen billett til hvert tog. Når det gjelder plassreservering er det ofte obligatorisk, særlig i Andalucia, mens det på andre tog ikke er nødvendig. Uansett er det få som bryr seg om de har setereserering på disse togene, bare flytt deg hvis det kommer noen.
FEVE, nå RENFE AM-tog på Ferrol stasjon
Det er verdt å nevne at det også finnes noen andre selskaper som kjører tog i Spania. FEVE er navnet som ble brukt på et nettverk av smalsporlinjer, i all hovedsak i Nord-Spania. Nå går det under navnet RENFE AM, av en eller anneng runn. Det er et langt nettverk som går helt fra Ferrol i Galicia, via Asturias og Cantabria til Bilbao i Baskerland. Dette er en blanding av lokale pendlertog som går ofte og langdistansetog som går et par ganger om dagen. Hele turen langs nordkysten vil ta deg noe sånt som 16 timer, men det er ikke mulig å kjøre den i ett. Det er også noen andre linjer i FEVE, som drives av RENFE. I tillegg har Baskerne et eget tognett, Euskotren som er særlig viktig mellom Bilbao, San Sebastian og Irun. I Katalonia har de også et eget nettverk som i all hovedsak er pendlertog til og fra Barcelona. For å runde av så har man i noen byer, som Valencia, bygd ut metro-nettverket slik at det går langt utenfor byen og dermed fungerer mer som et normalt tognett.
Sikkerhetskontroll: Det som kanskje mest skiller spanske tog fra andre lands systemer er sikkerhetskontrollen. Akkurat som på flyplasser blir bagasjen din gjennomlyst før du får gå ombord på AVE-tog og av og til i andre tilfeller. Dette går mye fortere enn på flyplasser, da det bare er bagasjen som sjekkes og du trenger ikke ta av deg jakker og personelige eiendeler. Men, det er viktig å møte opp i god tid før avgang, for det kan være kø og i tilegg stenges dørene 2 minutter før avgang.
Fine togturer: En annen ting som bør nevnes er at det er mange spektakulære togreiser i Spania. Vi kan anbefale en tur med "FEVE" som går langs kysten av hele Nord-Spania, togturen fra Ronda til Algeciras i Andalucia og fra Valencia til Zaragoza via Teruel er også blant høydepunktene. Men, det er mange andre turer som også er finere enn de fleste i Europa. Spania er et fjell-land med variert natur og slik blir det gjerne flotte togturer av.
Billetter og Interrail: En liten advarsel bør vi ta med, i Spania selges det stort sett bare billetter til direkte tog. Skal du bytte må du kjøpe ny billett og risikere å miste forbindelsen. Det er som nevnt før egne billetter til forskjellige typer tog og hver aktør selger hver sine billetter. Er du på Interrail så vær klar over at det er obligatorisk plassreservasjon på de aller fleste tog, med unntak av lokaltogene Cercanias. Disse kan i all hovedsak bare kjøpes manuelt på betjente stasjoner i Spania, men flere har klart å få kjøpt dette i billettluker på stasjoner i Tyskland, mot gebyr. Det finnes også selskaper som gjør jobben, mot gebyr. Dette forandrer seg stadig så sjekk Interrail.eu for det nyeste om dette.
Stasjoner: Nyere stasjoner i Spania er mer som flyplasser enn man er vant til i Norge. Det kan være egne områder for avganger og ankomst, det er sikkerhetskontroll og billetter sjekkes ofte før du går ombord. Stasjoner i større byer har et utvalg av butikker og spisesteder og overraskende mange fillialer for leiebilfirmaer. Noen stasjoner ligger et godt stykke unna sentrum og noen stasjoner ligger langt fra byen de skal betjene, og det er ikke alltid buss inn til sentrum. I noen byer er stasjonen også å regne som kjøpesenter, så det varierer veldig.
Stasjonen i Malaga
Til Frankrike: Det går høyhastighetstog over grensen til Frankrike, men det er overraskende få avganger pr. januar 2024. Det går to daglige TGV fra Paris til Barcelona og retur, med franske SNCF. RENFE har en avgang med AVE fra Barcelona til Lyon og et stk AVE-tog fra Madrid til Marseille. Disse fire utgjør alle høyhastighetstog mellom Frankrike og Spania! Disse er kronisk dyre og eller fulle! Og setereservasjoner til AVE-togene får du kun kjøpt på stasjoner i Spania, så disse er verdiløse for de som er på Interrail.
Men, heldigvis det går andre tog mellom de to landene. Regiontog fra Barcelona går til Portbou i Spania og over grensen til Cerbere i Frankrike, som har hyppige regiontog videre. Det går også an å ta tog til Irun i Spania og gå over grensen til Hendaye i Frankrike, eller benytte seg av Euskotren som går helt til stasjonen i Hendaye. Det er også noen få lokaltog til La Tour de Carol, både fra spansk og fra fransk side, men de er beryktet for å ikke korrespondere med hverandre.
Til Portugal Det er utrolig nok enda verre togforbindelser mellom Spania og Portugal. Det går to lokaltog daglig fra Badajoz i Spania til Entroncamento i Portugal. Her kan du ta tog fra Madrid til Badajoz og fra Entroncamento til Lisboa og Porto. Det går også to tog daglig fra Vigo i Galicia, nordvest i Spania til Porto i Portugal. Disse 4 togene er de eneste som krysser grensen. Det går ikke lenger nattog på den iberiske halvøy og de kommer neppe tilbake med det første.
VIL BLI OPPDATERT - Reisetips i Spania finner du i reisebloggen Ja, det er mulig - Spania
MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no