Hvordan ta tog i Spania - reisemedtog.no

Annonse


Hvordan ta tog i Spania

Oppdatert 24.07.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl

Spania har satset stort på høyhastighetstog og har nå det nest største nettverket av høyhastighetslinjer i verden. Spanjolene har også mange andre tog, både lokale og mellomdistanse, men det kan være en utfordring å forstå rutetider og billettpriser. Når du finner ut av det kan du lene deg tilbake og nye gode tog og flott natur. Her er en liten guide til tog i Spania.

Hurtigtogene AVE

RENFE www.renfe.com er det statlige togselskapet som står for så og si alle passasjertog i Spania, bortsett fra en del lokale togselskaper. Flaggskipet til RENFE er AVE, et høyhastighetstog som dundrer gjennom landet i over 300 kilometer i timen. AVE er tog som kun kjører på nye moderne høyhastighetsspor mellom de store byene. Den første linja åpnet på nittitallet mellom Madrid og Sevilla, men nå er nettverket sterkt utvidet og omfatter blant annet Barcelona, Malaga, Valencia, Alicante, Cordoba, Zaragoza, Valladolid, Zamora og Leon. På strekingen Madrid - Barcelona går det AVE-tog minst en gang i timen og de raskeste bruker bare 2 og en halv time. Mellom de fleste av de nevnte byene går det flere daglige avganger.

Andre hurtigtog i Spania

Her må vi forklare den helt unike situasjonen for spanske tog. De gamle linjene har nemlig en annen sporvidde i Spania enn i så og si resten av Europa. Portugal har samme sporvidde, men ikke Frankrike, slik at før måtte man skifte tog på grensen. De nye høyhastighetslinjene i Spania er bygget i europeisk standard, slik at det går helt fint å ta tog fra f.eks Barcelona til Paris. Men, internt i Spania er det fortsatt to sporvidder. Dette har spanjolene funnet en genial løsning på der hjulene på togsettene blir flyttet ut og inn mens de ruller. Det er egne stasjoner der høyhastighetssporene slutter og togene kan kjøre inn på, hjulene blir flyttet til riktig sporvidde i løpet av et par minutter og toget kan kjøre videre. Disse togene kalles Alvia og dekker store deler av Spania der AVE ikke kjører. De går da i full fart på nye spor og i et mer tregt tempo på de gamle sporene. Dette er spesiellt viktig i Nord-Spania. Plassreservering er obligatorisk.

Lokale og regionale tog

RENFE renfe.com er også ansvarlig for mange lokale og de aller fleste mellomdistanse-tog, inkludert det spesielle smalspornettverket FEVE i Nord-Spania. Mange større byer har egne lokaltog som kalles Cercanias. Dette opereres som er et helt eget system og krever egne billetter. Dette er særlig viktig for pendlere i de store byene som Madrid, Barcelona og Valencia, men andre byer har også slike tog. Det er også en mellomklasse som kalles Media Distancia. Disse togene faller litt mellom barken og veden, men sørger for nogenlunde kjappe forbindelser til mindre byer som ikke er på høyhastighetsnettet. Disse togene kan gå flere ganger daglig, men i noen tilfeller også bare en gang i uka! Nok en gang må du kjøpe egen billett til hvert tog. Når det gjelder plassreservering er det ofte obligatorisk, særlig i Andalucia, mens det på andre tog ikke er nødvendig. Uansett er det få som bryr seg om de har setereserering på disse togene, bare flytt deg hvis det kommer noen.

Andre lokale tog

Det er verdt å nevne at det også finnes noen andre selskaper som kjører tog i Spania. FEVE er navnet som brukes på et nettverk av smalsporlinjer, i all hovedsak i Nord-Spania. Det er et langt nettverk som går helt fra Ferrol i Galicia, via Asturias og Cantabria til Bilbao i Baskerland. Dette er en blanding av lokale pendlertog som går ofte og langdistansetog som går et par ganger om dagen. Hele turen langs nordkysten vil ta deg noe sånt som 16 timer, men det er ikke mulig å kjøre den i ett. Det er også noen andre linjer i FEVE, som drives av RENFE. I tillegg har Baskerne et eget tognett, Euskotren som er særlig viktig mellom Bilbao, San Sebastian og Irun. I Katalonia har de også et eget nettverk som i all hovedsak er pendlertog til og fra Barcelona. For å runde av så har man i noen byer, som Valencia, bygd ut metro-nettverket slik at det går langt utenfor byen og dermed fungerer mer som et normalt tognett.

Diverse om å kjøre tog i Spania

Det som kanskje mest skiller spanske tog fra andre lands systemer er sikkerhetskontrollen. Akkurat som på flyplasser blir bagasjen din gjennomlyst før du får gå ombord på AVE-tog og av og til i andre tilfeller. Dette går mye fortere enn på flyplasser, da det bare er bagasjen som sjekkes og du trenger ikke ta av deg jakker og personelige eiendeler. Men, det er viktig å møte opp noen minutter før, for det kan være kø og i tilegg stenges dørene 2 minutter før avgang. Møter du opp 20 minutter før skulle det ikke være noe problem. En annen ting som bør nevnes er at det er mange spektakulære togreiser i Spania. Vi kan anbefale en tur med FEVE som går langs kysten av hele Nord-Spania, Toget fra Ronda til Algeciras i Andalucia og Valencia til Zaragoza via Teruel. Men, det er mange andre turer som også er finere enn de fleste i Europa. Spania er et fjell-land med variert natur og slik blir det gjerne flotte togturer av. En liten advarsel bør vi ta med, i Spania selges det stort sett bare billetter til direkte tog. Skal du bytte må du kjøpe ny billett og risikere å miste forbindelsen.

Internasjonale forbindelser

Det er nå mulig å kjøre høyhastighetstog direkte fra Frankrike til Spania. Det går hurtigtog fra Paris via Lyon til Barcelona og Fra Marseille via Barcelona til Madrid. I alle andre tilfeller må du bytte tog ved grensen. Dette gjelder i all hovedsak nå Irun-Hendaye, men det er også noen lokale tog i Katalonia som går til grensebyer i Frankrike. Det er et litt sært system, for eksempel kan du ta spanske tog fra f,eks San Sebastian til Hendaye i Frankrike, men ikke andre veien. Du kan også ta TGV fra Paris og Bordeaux til Irun i Spania, men ikke den andre veien. Skal du til Paris må du komme deg til Hendaye og til Madrid går det bare tog fra Irun. De to byene er heldigvis bare noen få hundre meter fra hverandre. Denne merkelige løsningen skyldes at landene en gang i tiden ble enige om at de bare kunne ha betalende passasjerer den ene veien. Derfor kjører de tomme tog tilbake. God dag mann økseskaft, sier nå vi.

VIL BLI OPPDATERT - Reisetips i Spania finner du i reisebloggen Ja, det er mulig - Spania

MER FRA Bloggen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no

Annonse


Bloggen: En togtur i Nord-Spania i 2016


Bloggen: En togstasjon som ligner på en flyplass


Nyheter: Endelig kommer AVE-togene til Granada




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: