05.01.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Aveiro er kanskje ikke den mest spennende byen i Portugal for turister, men her finner man en skikkelig attraksjon for tog-entusiaster. Fra Aveiro går det nemlig tog på den eneste gjenlevende smalsporede banen i Portugal i normal drift. Jeg tok turen til Sernada do Vogua i november 2024, og fikk blant annet en morsom overraskelse.
Togsett på Linha do Vogua
Linha do Vogua er en sidebane som i sin tid hadde tre armer, en til Aveiro, en til Espinho og en til Viseu. Alle disse linjene møter hverandre i Sernada do Vogua, men linja til Viseu er lagt ned og det er i dag den største byen i Portugal som ikke har togforbindelse. Det går fortsatt tog mellom Aveiro og Sernada, men i retning Espinho er det buss eller taxi på deler av strekningen. Det er nok en gang mulig å ta tog mellom Oliveira og Espinho.
Inne i toget, som har sett bedre dager
Er du godt kjent i Portugal vet du kanskje at Aveiro og Espinho begge ligger på hovedlinja mellom Lisboa og Porto og du kan komme deg mellom disse to på rundt 30 minutter ved å bruke hovedlinja. Men, hva er vel morsomt med det når det finnes en annen linje som bruker mye lenger tid og tar deg gjennom landsbygda i Portugal. Linha do Vogua har fått sitt navn fra elva den kjører paralelt med, altså Vogua. I motsetning til hovedlinja som har normalspor, er sporvidden på Linha do Vogua bare en meter og det er den siste smalsporbanen i Portugal i ordinær drift.
Agueda, den travleste stasjonen
Siden jeg hadde overnatting i Aveiro var det naturlig for meg å ta toget derfra. Togene går til Sernada cirka annenhver time og litt oftere i rushtiden. De går fra eget spor på Aveiros relativt nye jernbanestasjon. Den gamle bygningen bør sees der den fortsatt står på vestsiden av komplekset med flotte azulejo-fliser som har imponerende malerier. Den nye stasjonsbygningen er ikke like pen, men funksjonell og du finner billettkontor i underetasjen, som du må innom nesten uansett.
På vei ut av Agueda stasjon
Jeg vurderte å prøve meg på den andre delen av linja som er åpen, mellom Espinho og Oliveira de Azemeis, men reserveforbindelsen mellom Sernada og Oliveira går bare to ganger om dagen og hvis jeg forstod det riktig består tilbudet av en taxi som du må bestille på forhånd. Sjekk dette selv før du prøver deg på det. Uansett ville tog - taxi - tog ta rundt fire timer i tillegg til tilbaketuren fra Espinho og det dersom det klaffet med buss/taxi for tog så jeg droppet den idèen. En annen gang kanskje jeg tar toget fra Espinho.
Så kjørte vi forbi et veterantog i motgående retning
Hvordan var så turen? Jo, toget putrer avgårde tett inntil bebyggelsen og stopper omtrent på hver melkerampe. Dette er et skikkelig lokaltog som eksisterer for lokalbefolkningen, dette er ikke et turisttog. Det toget jeg tok på en lørdag ettermiddag var rimelig fullt til å begynne med. Togsettet i seg selv er åpenbart noen år gammelt, jeg gjetter fra 80-tallet. Det er blitt tagget ned til et punkt hvor togselskapet har gitt opp å rengjøre det og noen vinduer ser man ikke engang ut av lenger. Men, det er passe komfortabelt for den relativt korte turen.
Endelig elva Vogua
Det er relativt mye tettbebyggelse og litt jordbruk fram til byen Agueda, som åpenbart er den viktigste på denne strekningen. Her gikk nesten alle av samtidig som det kom et tog i motgående retning som tok med seg mye folk som sto på stasjonen. Etter Agueda ble landskapet litt villere og vi kjører opp og ned de mange åsene som er i området med til tider god utsikt fra togvinduet. På stasjonen Macinhata do Vogua gikk resten av passasjerene av, med unntak av meg selv, men her fikk jeg også dagens store overraskelser. Det var nemlig et veterantog på det andre sporet.
Toget går over elva på en kombinert vei og jernbanebru
Hadde jeg visst om det før så hadde jeg jo sørget for å komme meg på veterantoget, som virket som en julespesial med mye folk både på toget og på stasjonen. Jeg tok toget en stasjon videre til endestasjonen Sernada do Vogua og det var jeg også glad for. Stasjonen her er fortsatt åpen og har en bar og toaletter. Men, viktigere er nok at toget kan fylle diesel og det er hvilerom for togansatte. Dette var nøkkelstasjonen den gangen togene gikk til Viseu og Sernada i seg selv er bare en bitte liten landsby.
Stasjonen i Sernada do Vogua
Like før Sernada stasjon kjørte toget over en spesiell bru som er en kombinert vei og jernbanebru. Jeg har vært med på det før, men bare på veterantog og aldri med tog i ordinær drift. Her må bilene vente i begge retninger mens toget kjører over brua, jernbaneskinnene er lagt inne i asfalten. Alt i alt er dette en tur jeg gjerne anbefaler. Det mest spesielle er nok det jernbanemessige, men det er også en fin tur hvis du vil oppleve landsbygda i Portugal. Hele turen en vei tar en time og billeten koster 3,60 euro. Jeg kjøpte billetter online på CP.PT.