11.01.2025 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Denne fine stasjonen i Portugal ble faktisk lagt ned i dag. Jeg var så heldig å få oppleve denne perlen av en jernbanestasjon mens den fortsatt fungerte som togstasjon i november, riktignok i sterkt forfall. Men, nå skjer det ting i Coimbra!
Hovedinngangen på Coimbra-A, med metromondego såvidt synlig til venstre
Det var tilfeldig at jeg satte meg ned i dag og gikk gjennom bilder for å skrive litt om den elegante gamle jernbanestasjonen i Coimbra sentrum. Den blir gjerne kalt Coimbra-A for å skille den fra Coimbra-B som ligger et par kilometer utenfor sentrum , men det er sistnevnte som ligger på hovedlinja mellom Lisboa og Porto og det er der alle langdistansetog stopper. Mens jeg sjekker litt kilder finner jeg følgende dramatiske melding på metromondego.pt:
Hovedhallen med avgangshallen i bakgrunnen
"Comboios de Portugal and Infraestruturas de Portugal (IP) inform that the Coimbra Railway Station will be closed from January 12, 2025. With the construction of the Mondego Mobility System (SMM), the railway connection between Coimbra B and Coimbra stations will be definitively deactivated." Hvis dette er riktig så er det altså for sent å oppleve denne stasjonen i jernbanedrift, men hva Mondego Mobility System er skal jeg komme tilbake til. Jeg la merke til arbeidene når jeg var i byen.
Gammel billettluke og et av venterommene i bakgrunnen
Den orginale stasjonen ble åpnet av Companhia Real dos Caminhos de Ferro Portugueses 18. oktober 1885. Allerede i 1864 ble Coimbra betjent av en stasjon på Linha do Norte, Coimbra-B. Stasjonen i sentrum ble dermed kalt Estação Nova, den nye stasjonen, selv om den også fikk betegnelsen Coimbra-A. Den er litt merkelig bygd fordi det er er en endestasjon, terminus, men likevel gikk det i mange år tog forbi stasjonen, på utsiden som da ikke stoppet i Coimbra på sin ferd innover i landet. Denne linja ble lagt ned i 1990, men skal nå brukes igjen i Mondego-prosjektet.
Det andre venterommet
Den bygningen som står der i dag er imidlertid ikke så gammel som toglinja. Den gamle stasjonsbygningen ble for liten og på 1920-tallet ble det bestemt at den skulle bygges om. Wikipedia på Portugisisk har dette om endringene: "Hovedendringene i forhold til forrige plan var i utformingen av forhøyningene, ved bruk av et klassiserende språk, mer raffinert og nøkternt. (fortsetter under bildet)
Lokaltog på Coimbra stasjon
(oversettelse fra wikipedia fortsetter:) Den nye stasjonen ble designet for å gi et miljø med orden og urban verdighet, tilsvarende dens betydning som et stort offentlig anlegg.[23] Bygningen har en blanding av regionalistiske og modernistiske elementer, etter trendene på den tiden for bygging av offentlige bygninger. Denne modellen ble senere gjenbrukt av Cottinelli Telmo i andre sett, som Camões jernbanedistrikt i Entroncamento, og stasjonene Tomar, Carregado og Terreiro do Paço. Byggearbeidene begynte i 1925 og ble avsluttet i 1931, året da stasjonen ble åpnet. (litt slurvete oversatt, men du skjønner poenget)
Betjent moderne billettkontor
Under mitt besøk var det tydelig at stasjonen var i ferd med å bli nedlagt, men jeg trodde ærlig talt ikke det skulle bli så raskt. Dette har åpenbart vært en perle av en jernbanestasjon en gang i tiden men var nå svært preget av tidens tann. Ventesalene var ekstra fine, selv om de hadde fortjent noe bedre enn røde plaststoler. Fortsatt var det et ordentlig billettkontor og en ordentlig cafè med sitteplasser ute på plattformen.
Sidebygning med cafè og billettsalg
Metro Mondego var opprinnelig et prosjekt som skulle gi byen Coimbra flere trikkelinjer basert på en smalsporbane som gikk fra østsiden av sentrum ved stasjonen Coimbra Parque. Den ville også bruke jernbanelinja mellom Coimbra-A og Coimbra-B, men da til sporvei. Dette prosjektet ble lagt ned i 2011 og når det ble gjenopptatt noen år senere var det endret til et buss-prosjekt. Så nå legges altså toglinja ned og erstattes med en dedikert kjørebane for busser.
Cafè med uteservering på plattform
Jeg synes det er trist at toget forsvinner og togstasjonen blir lagt ned og erstattet med en buss. Selv om vi her snakker om en høykvalitets bussrute så er det en dårlig erstatter for en togforbindelse. For å oppsummere: Coimbra-A har ikke lenger en eneste togavgang, men Coimbra-B har avganger med IC og AP både til Lisboa og Porto og en rekke lokale tog f.eks til Figueira da Foz, Entroncamento og Aveiro.