125 års jubileum for Norsk Jernbanemuseum



125 års jubileum for Norsk Jernbanemuseum

- Skrevet 05.10.2021 av Kyrre Dahl

Den 5. oktober 1896 ble det satt ned en komité som skulle jobbe med etableringen av et jernbanemuseum i Norge. Dermed er det 125 år siden Norsk Jernbanemuseum ble født.


Norsk Jernbanemuseum - Foto: Kyrre Dahl

Vi gratulerer med dagen til Norsk Jernbanemuseum, 125 år i dag. Slik forteller Jernbanemusèet selv sin historie:

- Søndag 13. oktober 1895 var 30 stasjonsmestere fra hele landet samlet til generalforsamling på Hamar. De diskuterte saker som berusede personer på toget, tjenestefri og valg, men den viktigste saken etter vår mening, er at det enstemmig ble votert over å opprette et jernbanemuseum i Norge.

Knapt ett år seinere, 5. oktober 1896, konstituerte man en komité som skulle stable på beina et jernbanemuseum. Lokaliseringen var ønsket i Kristiania, men man fant ikke egnede lokaler der. Slik seilet Hamar og Hamar stasjon opp som alternativ.

Hamar hadde fått ny stasjonsbygning i 1897, og museets første, beskjedne lokaler fikk plass i 2. etasje over foajeen i dagens stasjonsbygning. Samme år åpnet man dørene til samlingen, men det var ikke åpent for alle og enhver. De første årene var museet kun åpent for «enhver Jernbanemand med Husstand ved henvendelse til Stationsmesteren». Fra 1903 ble samlingen tilgjengelig for reisende, og allmenheten hadde tilgang to timer hver søndag.

Dette var før man begynte innsamling av bygninger og rullende materiell. Samlingen besto disse første årene av plansjer og tegninger av broer, stasjoner, teknisk materiell og «klenodier og kuriosa».

Ikke før var museet åpent for publikum, før man innså at lokalitetene var for små. I tillegg til dette var jernbaneaktiviteten ved Hamar stasjon økende, og i 1912 måtte man ut av lokalene fordi Statsbanene trengte lokalene. Museet ble da pakket ned og lagret litt her og litt der, blant annet på Elverum stasjon, før man i 1930 igjen åpnet dørene.

I 1925 skulle Kløfta få ny stasjon, og komitéen gjorde en henvendelse til Hovedbanen om man kunne overta gamle Kløften stasjon. Dette fikk man, og snart kom også Ilseng og Bestums gamle stasjoner til museet. Alle ble satt opp på Disen i 1926-1927, og sammen med en remisse med lokomotiv nr 16, damplokomotiv NSB type III, nr 21 «Alf» og noen vogner, så man starten på et friluftsmuseum.

I 1950 var det en beslutning om at man skulle flytte fra Disen og til Rosenlundvika ved Domkirkeodden. Hamar kommune og Domkirkeodden stilte til rådighet tomteareal, og i 1956 kunne man åpne et nytt og moderne museum vest i byen – nært byens middelalder- og folkemuseum på Domkirkeodden.

Den 15. juni 1956 er en merkedag i Norsk jernbanemuseums historie. Da åpnet det nye og moderne museet i Rosenlundvika/Martodden til fanfarer av Jernbanens musikkorps og med 150 innbudte gjester. Arrangementet ble gjennomført som et «garden party» – og man var heldig med været på dagen med en regnfull opptakt dagene før. Åpningshøytideligheten ble kringkastet (sendt på radio) og det ble laget film til kinoens ukesrevy (blanding av dagens Dagsrevyen og Norge Rundt).

Kilde: Utdrag hentet fra jernbanemuseet.no - LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM



SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:









COVID-19

På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

TA TOGET I:

Om denne siden


Togpodden - Podcast


Veterantog i Norge