- Skrevet 30.11.2021 av Kyrre Dahl
Illustrasjon - Foto: Femern.com
Gravingen for den nye undersjøiske forbindelsen har allerede holdt på en stund på danske side, men i går kom arbeidene endelig i gang også på tysk side.
Prosjektet til 70 milliarder kroner skal gi en bedre forbindelse mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland og kommer til å erstatte de hyppige ferjene som går på den strekningen.
Etter planen skal den kombinerte vei og togtunnelen under Femern Bælt (dansk)/ Fehmarn Belt (tysk) stå ferdig i 2029. Da blir det mulig å ta tog mellom København og Hamburg på bare tre timer.
Femern Bælt-forbindelsen er et utrolig viktig infrastruktur-prosjekt for både Danmark og Tyskland, ja faktisk for hele Europa, sier den danske transportministeren Benny Engelbrecht til Euronews.
I mange år ble togene mellom København og Danmark kjørt inn på togferjer mellom Rødby og Puttgarden. Den turen tok fem timer, men på grunn av arbeidene med den nye forbindelsen går disse togene nå gjennom Jylland.
For Norge betyr Femern-forbindelsen en raskere togforbindelse fra Norge til kontinentet. Innen 2029 er det håp om at det går direkte tog mellom Oslo og København på bare seks timer. Med enkel overgang kan man være i Tyskland på under 10 timer. I dag tar det minst 14 timer med flere bytter.
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM