- Skrevet 15.03.2022 av Kyrre Dahl
Smartpris på app. Foto: Vy
– Smartpris er vårt svar på kundenes behov for en mer fleksibel løsning som gjør det enkelt å fortsatt velge det miljøvennlige toget til hverdagsreisen, sier Synne Homble, konserndirektør for Kundeopplevelse og Innovasjon.
Smartpris kjøpes i Vy-appen og innebærer at kundene får mer rabatt for hver enkeltbillett de kjøper på en gitt strekning innenfor en 30-dagers periode. Totalprisen blir aldri dyrere enn et månedskort. Og fremover rulles Smartpris ut på stadig flere strekninger på Østlandet.
Pandemien har ført til at mange har måttet jobbe hjemmefra. Nå som stadig flere er tilbake på jobbkontoret, velger fortsatt mange å bruke egen bil fremfor å reise kollektivt. – For å få kundene tilbake er det viktig at vi møter en mer fleksibel arbeidshverdag med tilpassete løsninger for kundene våre, sier Homble.
Av de som har fått teste Smartpris, svarer mange at de reiser mer med tog og at de i tillegg har valgt toget fremfor bilen. Smartpris ser videre ut til å bidra til å rekruttere nye togkunder.
– Nye togkunder er alltid hyggelig, og vi synes det er flott at kundene svarer at de vil reise oftere kollektivt som følge av at vi tilbyr en løsning som gir dem rabatt, selv om de ikke kjøper en periodebillett, forteller Homble.
Siden august 2021 har over 10 000 kunder gjennomført mer enn 100 000 reiser med Smartpris. Og 75 % av de som har benyttet Smartpris til nå er fornøyde og mer enn 4 av 5 ønsker å bruke Smartpris videre.
Nå utvides derfor tilbudet fra en test på ti strekninger, til å bli et fast tilbud på Vys togstrekninger på Østlandet. Minst en av stasjonene du reiser til eller fra, må ligge utenfor Ruters takstområde.
- Dette er en ny løsning, og Smartpris vil fortsatt være under utvikling. Vi følger med på kundenes bruk og behov, og vil hele tiden jobbe for å lære og tilpasse løsningen, sier Homble.
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM