Endelig har Crossrail åpnet i London
Annonse

Endelig har Crossrail åpnet i London

- Skrevet 25.05.2022 av Kyrre Dahl

Neste gang du kommer til London har det skjedd en transport-revolusjon. Endelig har Crossrail åpnet for passasjerer, flere år på overtid og flere milliarder over budsjettet.


Ny stasjon på Crossrail. Foto: Foto: Crossrail

Tirsdag morgen kl. 0630 var det endelig avgang for det første toget på den nye jernbanetunnelen gjennom London. Ikke alt er ferdig hverken av kjøreplaner eller stasjoner, men nå er man i hvert fall i gang. Den nye linja har fått navnet Elizabeth line.

Crossrail er et kjempeprosjekt der man har gravd en ny tunnel gjennom London sentrum og koblet på linjer som før gikk fra Paddington stasjon på vestsiden og fra Liverpool Street-stasjonen på østsiden av London. I tillegg er det gravd en ny tunnel under Themsen til Abbey Wood.

Ikke alt er på plass. I første omgang vil det gå tog hvert femte minutt mellom Paddington og Abbey Wood, via Liverpool Street. Lokaltogene som før gikk inn til Paddington vil fortsette med det noen måneder til, men har også fått merkevaren Elizabeth Line.

Det samme skjer på den andre siden. Lokaltogene kjører som før inn til Liverpool Street, men de er nå teknisk sett en del av Elizabeth Line. Det er flere faser av prosjektet men i løpet av 2023 skal alle tog gå gjennom tunnelen og ut igjen på den andre siden.

Da er det snakk om mer enn 24 avganger i timen i hver retning. Vest for London vil noen tog gå til Reading og andre til Heathrow, mens noen vil også få endestasjon på andre stasjoner mellom Reading og Paddington. Øst for London splittes Elizabeth Line der noen tog går til Abbey Wood og andre til Shenfield.


Dronning Elizabeth åpner Crossrail. Foto: Foto: Crossrail

Ikke alle stasjoner er ferdig heller. Det vil fortsatt ta noen måneder før Bond Street kan åpne for passasjerer, i mellomtiden kjører togene bare forbi. Og i den første perioden går det ingen tog gjennom tunnelen på søndager, den dagen skal brukes til testing og finjustering.

Dette har kostet enorme summer. Sluttprisen er satt til 18,8 milliarder pund, over 200 milliarder norske kroner. Det er "selvsagt" langt høyere enn først beregnet. I tillegg ble oppstarten utsatt med 3 år på grunn av diverse forsinkelser. Men, tirsdag 24. mai kunne Dronning Elizabeth erklære den nye tunnelen for åpnet.

Hensikten med Elizabeth Line er å frigjøre kapasitet på flere tbanelinjer, i første rekke Central Line som sliter med svært overfyllte tog i rushtiden. I tillegg blir det enklere og raskere for de som bor utenfor London og skal til sentrum. Disse har tidligere måtte byttet til tbane ved togstasjonene, som er en stor flaskehals.

LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Togpodden - Podcast


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: