Sterk økning i nestenulykker


Sterk økning i nestenulykker

- Skrevet 18.09.2022 av Kyrre Dahl

Hittil i år er det nesten like mange hendelser på jernbanens planoverganger som i hele 2021. Nå går Bane NOR ut og ber folk respektere reglene, for å sikre liv og helse.


Et vogntog har forsøkt å kjøre over planovergangen, mens bommene gikk ned. Foto: Bane NOR

Fra nyttår til 1. september har det vært 485 uønskede hendelser ved planoverganger med veisikringsanlegg. Til sammenligning var det 496 nestenulykker i løpet av hele fjoråret. Bane NOR registrerer med andre ord en sterk økning, og er bekymret for den negative utviklingen:

– Det dreier seg om hendelser der gående og bilister ikke respekterer rødt lys og bommer. De krysser overgangene selv om bommene er nede, eller på vei ned. Dette er ulovlig og kan være livsfarlig. Nå ber vi folk om å respektere reglene, for å sikre liv og helse, sier Sverre Kjenne, konserndirektør i Bane NOR.

De fleste hendelsene dreier seg om myke trafikanter; folk som sykler eller går på rødt lys. Om lag en fjerdedel (131 av nestenulykkene) handler om bilister som kjører ulovlig. Her følger ikke sjåførene det røde lyset, og prøver å krysse mens bommene er på vei ned.

I flere tilfeller ser togførerne folk som kjører slalåm over planoverganger, der det er korte bommer. I 27 tilfeller ble bilister fanget mellom bommene, med et tog dundrende mot dem. – Risikovilligheten ser dessverre ut til å øke, for dette handler i stor grad om valg enkeltpersoner tar. De fleste nestenulykkene skjer på planoverganger med sikkerhetsutstyr som tydelig varsler når toget kommer, sier Kjenne.

Konserndirektøren understreker at hvis du blir fanget på en planovergang, må du ikke nøle et sekund: – Bommene er konstruert slik at de knekker hvis du kjører på dem. Skjer noe slikt, gir du gass, sier han. Det omkommer i gjennomsnitt ett menneske etter ulykker på planovergangene i Norge hvert år.

– Det virker ikke som om folk tar dette på alvor. Det kan komme tog i stor fart, men også i lavere hastigheter har toget store problemer med å stoppe for folk og biler på overgangene. Toget kan ikke svinge unna og bruker lang tid på å bremse ned, forklarer Kjenne.

Jernbanen i Norge er Europast nest sikreste, ifølge en fersk rapport fra EUs jernbanebyrå ERA (Report on Railway Safety and Interoperability in the EU 2022). Kun Storbritannia ligger lavere enn Norge, målt i antall dødsulykker per million kjørte togkilometer i årene 2018-2020.

LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

Annonse


SISTE NYTT FRA REISEMEDTOG.NO:





Annonse




TA TOGET I:

Informasjon: Om denne siden og annonser


Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO: