- Skrevet 30.01.2023 av Kyrre Dahl
Foto: Kyrre Dahl
Det har vært snakk om det lenge og nå har alle partene blitt enige. Fra 1. mai kan du kjøre så mye tog, buss, trikk og tbane du vil i hele Tyskland, med noen begrensninger, for bare 49 euro i måneden ( drøyt 500 norske kroner ). Dette blir oppfølgeren til fjorårets 9-euro-billett, men altså en god del dyrere. Navnet blir "Deutschlandticket".
Det er viktig å presisere at denne billetten gjelder kun på lokal transport, mer konkret transportformer som får støtte av delstatene eller regionene. Men, dette gjelder alle lokale busser, trikker, tbaner, sbaner og lokale tog i kategorien RE og RB. Den gjelder ikke på langdistansetog som IC og ICE eller på private togselskaper som FlixTrain. Den gjelder heller ikke på ekspressbusser.
Du synes kanskje du har hørt om dette før? Sommeren 2022 lanserte tyske transportmyndigheter en månedsbillett til bare 9 euro. Tilbudet varte i tre måneder og ble ekstremt populært, målt i antall reisende. Det var imidlertid en del kritikk for overfylte tog og litt forvirring om hvilke tog som gjaldt etc. Men, det ble en såpass stor suksess at det fort ble snakk om etterfølger.
De siste månedene har man diskutert beinhardt om hvordan dette skal finansieres. Det sier seg selv at det offentlige må ta den største delen av regningen og det har vært intense diskusjoner mellom de føderale myndighetene og delstatsmyndighetene om hvor mye de skal betale. Nå er de enige og billetten innføres 1. mai. Det vil være mulig å kjøpe billetten fra 3. april.
En forskjell fra i fjor er at billetten nå skal være et abonnement, altså at du betaler 49 euro i måneden inntil du sier opp abonnementet. Det er ikke såvidt vi vet ikke satt noe betingelser om at du må være bosatt i Tyskland for å anskaffe deg dette abonnementet.
Det betyr altså at du kan, for 500 kroner, kjøre så mye tog og annen transport du vil i hele Tyskland en hel måned. Er du ikke kjent med det tyske togsystemet så er det veldig omfattende, det går lokaltog overalt hvor det går persontog, så du vil komme deg til alle stasjoner i Tyskland med denne billetten.
Er alt bare fryd og gammen? Eh... vel... Selv om det høres ut som et kjempetilbud for en nordmann, så er det allerede kommet kritikk mot prisen der det hevdes at det er mange som ikke har råd til så mye som 49 euro i måneden. Kollektivtransport kan lokalt være svært rimelig i Tyskland og mange frykter at lokale rabatter forsvinner og at noen faktisk vil måtte betale mer for å reise.
Så er det forvirringen med hvilke tog billetten gjelder på. Det virker enkelt når man sier at de gjelder på lokaltog merket RE og RB, men i en del tilfeller blir noen avganger faktisk kjørt av IC-tog og der gjelder som sagt ikke billetten selv om avgangen står oppført som lokaltog. Løsningen på dette i fjor ble enda mer forvirrende, for i noen delstater kunne man hoppe på disse avgangene, andre fikk man gebyr. Men, i god tysk ånd skal det stå på informasjonsskiltene om billetten er gyldig eller ikke.
Det er også bekymring rundt ringvirkningene av en slik billett. Når mye penger går til å spandere billetter blir det fort mindre penger til vedlikehold og oppgraderinger av materiell og skinnegang. I tillegg viste fjoråret at miljøgevinsten var liten. Det viste seg at biltrafikken bare gikk marginalt ned, mens langt flere tok toget. Med andre ord satte ikke folk fra seg bilen, de bare reiste mer. Og da, er miljøgevinsten litt tvilsom.
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS