- Skrevet 21.02.2023 av Kyrre Dahl
Foto: VY
– Vi foreslår et svært godt og helhetlig togtilbud på Østlandet, som er åpent for alle togreisende. I forslaget har det blitt lagt vekt på at alle kunder skal ha et godt og sammenhengende tilbud, og at reiser til og fra Oslo lufthavn skal være tilgjengelig for hele Østlandet, uten togbytter. Det kommer fortsatt til å bli et fantastisk tilbud med god kvalitet og kundeservice til de som skal reise til og fra Gardermoen, sier konserndirektør for persontog i Vy, Erik Røhne.
For kundene gir samlet drift en bedre hverdag. De får ett selskap å forholde seg til, og vi får en bedre håndtering av avvik. Siden togdriften på Østlandet er tett sammenvevd, vil signalfeil og strømstans føre til enda flere forsinkelser og innstillinger når vi ikke kan bruke alle tog og personell på tvers av ulike linjer. Fellesskapet sparer også store kostnader ved å holde driften samlet. Ved oppsplitting forsvinner stordriftsfordelene, fordi det blir dobbelt opp av alle funksjoner som må til for at togene skal gå.
Togtilbudet forutsetter at infrastrukturen mellom Drammen og Kobbervikdalen er ferdig utbygd og kan tas i bruk fra 2026. Det er viktig å understreke at dette er et forslag og at endelig tilbud blir fastsatt i eventuelle forhandlinger med Jernbanedirektoratet.
På de linjene som ikke er med på kartet er det ingen endringer fra i dag.
– Fra Drammen foreslår vi åtte tog i timen mot Oslo, seks mot OSL og to mot Dal. I tillegg ligger det i forslaget at det skal stoppe fire tog i timen på Brakerøya og Lier, noe som er en dobling fra i dag, sier konserndirektør for persontog i Vy, Erik Røhne. Tidspunktet for oppstart av dette rutetilbudet er avhengig av at den nye infrastrukturen mellom Drammen og Kobbervikdalen er klar til å bli tatt i bruk, samt at tilbringertjenesten til og fra Oslo Lufthavn integreres i det øvrige togtilbudet.
– I Vestfold og Telemark foreslår Vy to tog i timen fra Skien og totalt fire tog i timen fra Tønsberg. I tillegg opprettholder vi togforbindelsen fra Skoppum, Holmestrand og Sande til OSL, sier konserndirektør for persontog i Vy, Erik Røhne
– Vi ønsker å gi kundene i Follo og Østfold et direkte togtilbud til OSL, derfor har vi foreslått å kjøre togene fra Mysen (R22) og Halden (RE20) til OSL, noe som gir fire tog i timen fra Ski direkte til Gardermoen uten togbytte. Dette tilbudet blir raskere enn buss og bil, sier konserndirektør for persontog i Vy, Erik Røhne
Lillestrøm vil få ti avganger per time til OSL og tretten avganger til Oslo S, hvorav ni fortsetter videre vestover, og fire gir forbindelse til Ski og Østfold uten omstigning.
– Vårt forslag gir en helt annen utnyttelse av kapasiteten enn i dag, og vil føre til at pendlerne på Romerike får bedre kapasitet på togene. Tog som nå er forbeholdt flyreisende vil være åpne for alle passasjerer, sier konserndirektør for persontog
LES FLERE: TOGNYHETER - Følg oss på FACEBOOK eller: INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS