30.05.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Sentralstasjonen i den polske byen Wroclaw er rett og slett en perle av en togstasjon. Den er verdt et besøk uansett om du skal ta tog eller ikke. Den både er pen, enkel å finne fram i og har gode fasiliteter.
Glowny ( med strek over l'en ) er et ord du bør kjenne i Polen. Det betyr hovedstasjon eller sentralstasjon i den aktuelle byen. Det kan også skrives Glowna eller Glowne, jeg kan ikke nok polsk til å forstå hvorfor. Pussig nok heter det Centralna i Warszawa. Men, dette blogginnlegget handler om Wroclaw, Polens fjerde største by og den flotte jernbanestasjonen Wroclaw Glowny.
Stasjonen ser ut som tatt ut av en gammel film og er blant de få stasjoner i større byer i Polen som har beholdt sitt opprinnelige utseende. Selve bygningen ble oppført på midten av 1800-tallet når dette var en del av Preussen og senere Tyskland. Etter andre verdenskrig lå de fleste jernbanestasjoner i Polen i ruiner og mange ble gjenbygd i brutalistisk stil som kommunistene gjerne ville ha, mens Wroclaw ble faktisk gjenoppbygd i gammel prakt. I dag fremstår den som helt moderne og er nylig pusset opp.
Det er en enormt svært bygning og det er helt umulig å ta bilde av hele strukturen, men den imponerer egentlig alle veier, både inne og ute. På innsiden er det en stor og elegant ventehall med flust av plass. Her finner man flere kiosker, kaffebarer og andre typer butikker. Dette er også en betjent stasjon, med både billettluker og informasjons-skranker. Det er en tunnel som tar deg til alle sporene fra hovedhallen, og det er også en annen tunnel som kan brukes når hoveddelen av bygget er stengt. Det er forøvrig der man finner rulletrappene, mens det er heis og trapper i hovedtunnelen.
Stasjonen er faktisk også elegant når man står oppe på plattformene og minner om at en gang i tiden var tog noe virkelig stort. Wroclaw Glowny er mer en katedral enn en togstasjon, men den har også blitt modernisert på en utmerket måte. Det man fort legger merke til er at det er utrolig god plass i stasjonen, ikke verst for en hovedstasjon i en by med rundt 1 million mennesker og mye trafikk. Det kan dog bli trangt i hovedtunnelen, også fordi denne tar deg gjennom jernbaneområdet og over til buss-stasjonen på baksiden, som nå er oppslukt av et nytt kjøpesenter, Wroclawia.
Wroclaw har forbindelser til de fleste større byene i Polen. Det går intercity eller TLK, som er en lavprisvariant av intercity, til byer som Warszawa, Gdansk, Poznan, Katowice, Szczecin og Krakow for å nevne noen. Det går også mange lokale forbindelser til små og middels store byer i nærheten av Wroclaw. Lodz er et slags unntakstilfelle for dit er jernbanesporene så forfalne at det tar svært lang tid. Du kjører vel bil på en time, men toget bruker 3 timer eller mer. Det har vært planer om en høyhastighetsbane mellom Wroclaw, Lodz og Warszawa men de planene er lagt på is.
Polen har omgjort mange av sine togstasjoner de siste årene. Svært mange er revet og blitt erstattet av en kjedelig bygning med et gedigent kjøpesenter ved siden av, som Poznan og Katowice. Derfor er det ekstra trivelig å komme til Wroclaw der man har bevart den gamle togstasjonen og pusset den opp. Et eksempel til etterfølgelse. Nå finnes det eksempler på flotte stasjoner i mindre byer i Polen, men i større byer er Wroclaw ganske alene. Forhåpentligvis pusser man snart også opp Gdansk Glowny, den kan bli fin.
FLERE: Blogginnlegg MER OM TOG I: Polen Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no