03.07.2018 - skrevet av: Kyrre Dahl
Togstasjonen i Sveriges nest største by er på den ene siden en skikkelig gammel bygning, men nå står Gøteborg foran en enorm oppgradering på togfronten. Det skjer allerede småting, som en ny food court på Göteborg Central.
Gøteborg er blant de få storbyer som fortsatt både er en sekkestasjon og har en verneverdig stasjonsbygning. Centralstationen ble oppført i 1858 og er selvsagt bygd om og ut mange ganger, men bygningen er fortsatt byens viktigste jernbanestasjon. Bygningen er imponerende å se på, særlig fra Drottningtorget men også fra den andre siden.
Når man går gjennom stasjonen er det relativt enkelt å se at den er bygd ut gjennom årene. Den viktigste delen er Centralhuset som kom i 2003 og forbinder den gamle delen av stasjonen med Nils Ericssons-terminalen, byens sentrale buss-stasjon. Disse delene er så godt integrert at de fremstår som et og samme bygg.
Gøteborg C har et godt utvalg av butikker, cafèer og spisesteder, særlig om man ser alle delene under ett, i år er det også kommet en ny food court i enden av sporområdet. Den skal jeg komme tilbake til. Det er forøvrig tydelig at svenskene liker å fika, for det er flust av kaffebarer i dette komplekset og det er heldigvis som oftest mulig å finne en sitteplass her. Akkurat venteplasser er det lite av i komplekset.
Det er fortsatt betjent billettkontor i denne stasjonen, noe som dessverre er blitt mangelvare i de fleste svenske byer, som i Norge. SJ har egne billettluker i den gamle delen av stasjonen, mens Västtrafik har sitt kontor i Nils Ericssons-terminalen. SJ selger også billetter til NSB sine tog, mens man gå online for å få kjøpt billetter til MTR Ekspress, et nytt selskap som kjører mellom Gøteborg og Stockholm.
Som du skjønner er det flere aktører som kjører tog fra Gøteborg. Den aller største aktøren er SJ, som kjører langdistanse og regiontog til en rekke byer i Sør-Sverige, inkludert Stockholm, Karlstad, Kalmar og Malmø. Øresundståg kjører til København via Malmø, mens NSB kjører til Oslo. Den andre store aktøren er Västtrafik, som står for lokaltrafikken i vest-trafikken. Det er viktig å huske at det er forskjellige billetter til forskjellige tog.
Herfra går også det private ekspresstoget MTR Ekspress og det er til og med flere aktører som jeg i farten ikke husker, som blant annet kjører natttog til Nord-Sverige. Alle tog blir opplyst på de store skjermene i stasjonen, så det er relativt enkelt å finne toget om ikke annet. Siden Gøteborg Central er en sekkestasjon er alle plattformer tilgjengelig uten rulletrapper og heiser, direkte fra stasjonsbygningen. Forsåvidt kjekt for passasjerene, men det betyr at alle tog må ut igjen den veien de kom inn. Dette vil det bli en forandring på i fremtiden.
Jeg nevnte at det var en nyhet på togstasjonen i Gøteborg. I sommer er det etablert en midlertidig food court i enden av sporområdet, altså omtrent mellom togstasjonen og buss-stasjonen som jo er vegg i vegg. I praksis er det på den gamle oppstillingsplassen for bussene. Her kan man finne en håndfull spisesteder og ikke minst nyte maten i det fri. Det er sitteplasser i andre etasje.
I fremtiden vil det skje vesentlig større forandringer på Göteborg Centralstation, når Västlänken blir en realitet. Siste nytt er at den skal bygges men det er fortsatt mange år til togene blir sendt i en tunnel under Gøteborg og det blir underjordiske plattformer på også den gamle stasjonen. Det blir litt som Citytunneln i Malmø og sentrumstunnelen i Oslo, for å nevne et eldre eksempel. Jeg er ikke kjent med de nøyaktige planene for selve stasjonen, men det er først og fremst lokaltogene som skal sendes gjennom tunnelen så det forblir en god del trafikk også i den nåværende delen.
FLERE: Blogginnlegg MER OM TOG I: Sverige Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no og Erdetmulig.no