28.03.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Det er kanskje kjappere, men det er ikke så vanskelig å komme seg sørover uten å måtte bruke fly. Med en kombinasjon av ferje og tog trenger det ikke koste så mye heller.
Jeg har selv tatt toget fra Norge til Tyskland mange ganger i flere forskjellige varianter. Du kan ta tog hele veien fra Oslo til Hamburg, med togbytte i Gøteborg og København. Også her er den kjappeste reiseveien ferje fra Rødby i Danmark til Puttgarden i Tyskland men toget kjører ombord. Du kan også velge togskinner hele veien med enda et bytte i Fredericia og kanskje i Flensburg, men det tar ikke noe kortere tid, snarere tvertimot.
Men, er ditt startpunkt i Norge sør for Oslo så er det mer logisk å starte ferden med en ferje. Det er flere muligheter: Larvik - Hirtshals med Color Line, Langesund - Hirtshals med Fjord Line eller som jeg gjorde denne gangen: Color Line fra Kristiansand til Hirtshals. Den ferja gikk klokka 8 om morgenen og var i Danmark litt over 11. Dermed kunne jeg rukket helt til Hamburg på dagen, men jeg valgte å overnatte i Aarhus.
Ferjeturen var i seg selv begivenhetsløs, men det er morsomt å følge med på alle harry-passasjerene på en slik danskebåt. Selv tar jeg bare en kaffe og jobber på laptopen under reisen, men man legger jo merke til at mange ivrer veldig for en tur i taxfree-butikken og ikke minst en tur i baren, selv om klokka ikke er 9 på morgenen en gang. Grunnen til at jeg valgte denne båten er at det er den kjappeste måten å komme seg over Skagerak på.
Vel framme i Danmark er ferjeterminalen bare 5 minutters spasertur fra togstasjonen. Det går lokaltog minst en gang i timen til Hjørring, det er visstnok mulig å bestille billett online, men det går også greit å kjøpe billett i automaten på Hirtshals stasjon. Der kunne jeg kjøpe billett helt til Aarhus. Dessverre har danskene gjort om på sitt togsystem, så nå går det ingen direkte tog fra Hjørring til Aarhus ( og videre til København). I stedet ble det nok et bytte i Aalborg.
Men, det er ikke noe problem, togene korresponderer i stor grad og det var ikke mer enn 10 minutters ventetid i Hjørring og det samme i Aalborg. Det ble nesten litt dårlig tid for jeg ville ha meg en kaffe på stasjonen. Jeg overnattet i Aarhus og noe av grunnen er at det herfra går direkte tog til Hamburg flere ganger om dagen. Jeg spanderte på meg en førsteklassebillett ettersom jeg har litt erfaringmed at tog i Danmark kan bli fulle og det er stort sett bare fire seter mot hverandre, noe jeg synes er ukomfortabelt i fem timer.
Det viste seg å være et smart valg, for på denne turen var det bare to vogner og en gruppe reisende ungdommer fyllte opp den ene vogna alene. I første klasse var det bare to personer inkludert meg. I tillegg til bedre plass får man også kaffe med på kjøpet i tillegg til noe snacks og mineralvann, så litt komfort er det jo også. Jeg måtte humre og le når jeg oppdaget at det faktisk var kaffe fra Starbucks ombord på det danske toget. Gratis wifi er det også, men det fungerte bare mens vi var på dansk territorium.
Det er relativt flatt i denne delen av Europa og ikke den helt store utsikten fra togvinduet. Det er likevel et par steder som er interessante. Det ene er passeringen av Vejle-fjorden i Danmark, der toget kjører tett på vannet og du får god utsikt til både byen og motorveibrua over fjorden. Det andre er den meget spesielle kryssingen av nordsjø-kanalen ved Rendsburg, der toget går i en sløyfe for å komme høyt nok opp og deretter over en lang og høy bru med relativt store båter passerende under toget.
Vi ble litt forsinket inn til Hamburg, noe som skyldtes tekniske problemer i Padborg. Vi ble faktisk stående i en hel time og så var det snakk om at vi skulle bytte i Flensburg, men så fikset de problemet likevel og vi kunne bli sittende. Ferjebilletten kostet 250 kroner, tog fra Hirtshals til Hamburg kostet rundt 800 kroner. Det er litt over 1000 kroner og det er vanskelig å få flybilletter noe særlig billigere, særlig om du regner med transport til og fra flyplassene. Tar du toget ankommer du midt i byen og jeg synes det er en av togets store fordeler.
Mer om tog i Danmark: Guide til tog i Danmark - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no