08.04.2019 - skrevet av: Kyrre Dahl
Jeg har nylig vært på Interrail i Sveits, et fantastisk land for oss som liker tog. Her går det tog overalt, de går ofte og er som oftest i rute. Utsikten og servicenivået er upåklagelig.
For å si det med en gang: Billig er det IKKE i Sveits. Landet har et generellt prisnivå som er høyere enn Norge og togbillettene er ikke akkurat billige. Derfor lønner det seg fort å kjøpe en interrailbillett, jeg valgte en 5 dagers fleksibel One Contry Interrailbillett. Det er snakk om 5 valgfrie dager i løpet av måned som kun gjelder Sveits. Den kostet like over 2000 norske kroner inkludert gebyret til NSB på nesten 200 kroner. Dette lønner seg i Sveits selv om du bare skal reise en time eller to hver dag. Men, dette er et land hvor du også kan besøke småbyer og se flott natur med tog, så hvorfor nøye seg med et par timer hver dag?
Med denne billetten kan du sitte på tog døgnet rundt i 5 døgn og selv om Sveits er et relativt lite land i størrelse er det veldig mye å se og veldig mange tog! Nesten alle togturer har spektakulær utsikt og mange av togene går tvers gjennom eller over voldsomme fjellformasjoner, eller langs frådende elver, for ikke å snakke om spennende og historiske små og store byer. Togsettene er også svært komfortable og det er flust av informasjon i form av skjermer eller oppslag. Dette er det perfekte toglandet!
Det blir nesten ironisk når mange i Norge påstår at det Kan ikke gå tog overalt. Jooo! er svaret i Sveits. Her går det nemlig tog omtrent overalt, ingen fjell eller dal er for høy eller for dyp og her har man funnet mange kreative løsninger på strekninger der mange andre land bare hadde gitt opp å føre tog gjennom. Det går tog helt opp til 3500 meter over havet og det er mange tog som går over fjellpass på over 2000 meters høyde. Konsekvensen av det er at togene ofte går ganske sakte, men mellom storbyene går det ofte i 200 kilometer i timen. En annen ting er at tog flere steder er den eneste transportmuligheten så du kommer ikke fortere fram med bil.
Men, det mest fantastiske er at togene går så ofte. På alle strekninger går det tog minst en gang i timen og det gjelder også til mindre steder og i fjellovergangene. På hovedstrekningene går det så mange tog at du nesten blir overveldet og ikke nok med det: Togene er stort sett alltid i rute! I tillegg er alle togseter plassert slik at det alltid er utsikt og det er alltid sitteplass. Som oftest sitter du på en fireseter for deg selv, med unntak av rushtiden da du kanskje må dele et dobbeltsete. Dette er så langt unna morgenrushet på Østfoldbanen som det går an. Men, så er da ofte togene 12 vogner lange eller mer og har to etasjer. Da har du plass til litt folk.
I tillegg er servicenivået svært høyt. Intercity-togene som går mellom de største byene har mange forskjellige avdelinger, med både enkelt seter og gruppeavdelinger der man kan sitte i sirkel rundt et bord. Det er selvsagt både 1. klasse og andre klasse og som sagt det er alltid sitteplass. Intercity-togene har også både restaurantvogn og bar. I restauranten kan man sette seg ned og bli servert et godt måltid eller noe å drikke servert ved bordet. Prisnivået er ikke billig ( ingenting er billig i Sveits ), men jeg synes ikke prisene på toget er avskrekkende. På andre strekninger er det som oftest ikke servering, men så er disse togturene sjelden over en time.
Jeg kan gi et eksempel. Jeg bestilte Macaroni med kjøttdeig til 150 norske kroner. Det er alltid en fornøyelse å sitte i restauranten og nye mat og drikke kombinert med en som oftest fabelaktig utsikt. Det er dog ikke til å komme vekk fra at det er en del tunneler i Sveits, slik som du ser på bildet av maten. Den før nevnte baren er forøvrig en egen avdeling i tillegg til Restauranten. Tidligere har jeg sett trillevogn også på disse togene, men det så jeg aldri under dette besøket, så det er mulig at det er kuttet ut.
En ting som ved første øyekast kan virke forvirrende er at det finnes faktisk så mange som 75 forskjellige togselskaper i Sveits. Som vanlig togpassasjer trenger du ikke bry deg om dette for her gjelder billetten på alle selskap og på alle former for tog OG den gjelder på bussen eller trikken hvis du må bytte til det. Likevel, det er faktisk ikke alle selskaper som er med på Interrail-samarbeidet. Men, slapp av, alle de viktigste er med og du skal ta noen rimelig sære valg av strekninger for å komme bori et selskap som ikke er med. Ganske nylig ble også Matterhorn-Gotthard Bahn med og det var den eneste store som ikke var med. Vær oppmerksom på at enkelte av de mest berømte togene, som Glacier Express koster ekstra. Da er det nyttig å vite at det nesten alltid også går lokaltog uten ekstra avgift på samme strekning.
Det store unntaket er toget opp til Jungfraujoch på 3500 meter. Disse koster ekstra, MYE ekstra! Men, så er det da også en once in a lifetime-opplevelse. Forøvrig er organiseringen av togene også helt unik i Sveits. Fra de største byene går togene alltid 00 og 30 over hver time i alle retninger. Og hvis du må bytte er det aldri lang vei å gå eller lang tid å vente på neste tog. Som oftest står det på sporet ved siden av på samme plattform og har avgang 3 minutter senere. Det høres utrolig ut, men det er faktisk sant! Og, ettersom togene stort sett alltid er i rute er jo ikke dette noe problem og skulle de være forsinket så venter de på hverandre. I løpet av fem dager opplevde jeg to tog som var forsinket to til tre minutter og da beklaget de over høytaleren. Det skulle vært Norge! Litt mer detaljer om turene jeg tok finner du etter hvert på reisemedtog.no
Mer om: tog i Sveits - Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET
Alle bilder: Kyrre Dahl / Reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK