Endelig på togtur igjen, til Trondheim - reisemedtog.no

Annonse


Endelig på togtur igjen, til Trondheim

17.07.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Etter en lang vinter der det, av årsaker du sikkert skjønner, ikke har vært mulig med en lengre togtur har det endelig kommet bedre dager. Jeg tok turen nordover og startet dag 1 med Oslo - Trondheim, med SJ Nord på Premium. Det bød på både skuffelser og hyggelige overraskelser.


SJ Nord til Trondheim klar på Oslo S

En ting jeg sterkt misliker er å sitte feil vei og det å måtte sitte mot kjøreretningen i sju timer er bortimot et mareritt. Det er både fordi jeg blir smådårlig av det og også fordi mye av gleden med en togtur er å sitte og se ut av vinduet og se landskapet komme mot deg. Derfor ble jeg ekstra skuffet når det viste seg at i Premium-vogna kan man ikke snu setene, men det kan de faktisk i Standard!


Utdeling av frokost på SJ Premium

I tillegg ble jeg plassert på en fireseter, som jeg da måtte dele med et fremmed menneske ansikt til ansikt. Det strider jo med alle smitteverntiltak jeg har hørt. Jeg er ikke spesielt glad over å dele sete i vanlige tider og i disse koronatider er det rett og slett uhørt. Nå var det heldigvis et dobbeltsete ledig med seter i riktig retning ellers kunne jeg endt opp å sitte på delt sete i feil retning med ingen utsikt. Er det dette SJ kaller Premium, så har de virkelig ikke forstått sine passasjerer.


Frokosten. Vi fikk også kaffe og vann

Det som gjorde meg ekstra forbannet er jo at det ikke er mulig å reservere sete, slik at du er prisgitt systemet til SJ. Jeg forventet faktisk at alle setene sto riktig vei, men det viser seg altså at det gjør de bare i Standard. Nå er ikke dette noe man opplever bare med SJ, det er samme problem med andre selskaper, noe som får meg til lure på hva man egentlig betaler ekstra for? Et svar på det er at på SJ Premium får du en "gratis" frokost. Den er jo ikke helt gratis selvsagt, for du betaler ekstra for fornøyelsen.


Utsikt fra togvinduet langs Mjøsa

Dette er et tiltak jeg setter pris på, men dessverre klarte ikke SJ helt å gjennomføre dette heller. Til tross for at man bare kjører med halv kapasitet på grunn av korona-tiltak gikk de tom for både juice og yoghurt før de kom til meg. Forsåvidt ingen stor sak, men etter fadesen med delt sete i feil retning ble dette bare nok en liten nedtur. Men, som sagt det var hyggelig å bli servert frokost ved plassen og kaffe er alltid inkludert i Premium.


Utsikt fra togvinduet i Gudbrandsdalen

Heldigvis ble turen bedre etter dette, takket være god utsikt fra togvinduet. Dovrebanen går forbi Hamar og Lillehammer og videre oppover Gudbrandsdalen og så over Dovrefjell før det relativt radig nedover til Trøndelag. Deler av turen er ganske spektakulær, selv om det kanskje ikke når helt opp i samme klasse som Bergensbanen, for ikke å snakke om Flåmsbanen. Men, Dovrebanen har mer enn nok å by på av natur-opplevelser og kan anbefales som en togtur du bør få med deg.


Utsikt fra togvinduet ved Dombås stasjon

Den første delen av turen fra Oslo S går naturligvis gjennom den eviglange Romeriksporten og oppover flate Romerike og under hovedflyplassen. Men, ikke lenge etter det kommer man til Minnesund og får se Mjøsa for første gang. Jernbanelinja nordover går til tider nesten ute i vannet og du har god utsikt over Norges største innsjø helt fram til Lillehammer, med unntak av noen strekninger som går litt mer inne i landet. En spennende del er at toget går tvers gjennom havneområdet og byparken i Hamar. Dette er det ikke alle i Hamar som er glade for, men for togpassasjerene er det en fin opplevelse.


Utsikt fra togvinduet på Dovrefjell

Etter Lillehammer går toget gjennom Gudbrandsdalen og det går stille og forsiktig oppover. Det er nesten så du ikke merker stigningen med unntak av de mange strykene i Lågen, som du stadig får bekjentskap med. Det er mange tettsteder og småbyer oppover dalen og toget kjører forbi mange nedlagte stasjoner, men noen stopp er det fortsatt. Det kanskje viktigste her er Dombås, der det er bytte for de som vil ta Raumabanen til Åndalsnes og derfra buss videre til Ålesund og Molde.


Utsikt fra togvinduet på vei ned til Trøndelag

Det er etter Dombås at Dovrebanen har sin mest fascinerende del. Dovrefjell er en fjellovergang som er et hakk lavere enn Hardangervidda, men likevel får man en følelse av å være på fjellet. Ser du ut vinduet kan du kanskje se en moskus, jeg fikk se en elg i fullt firsprang og ellers er landskapet veldig annerledes enn det var langs Mjøsa. Etter Dovrefjell går det ganske bratt nedover og man er kommet til Trøndelag. Det blir først mer og mer jordbruksområder før ting blir urbant og man ankommer den trivelige storbyen Trondheim. Men, det får bli et helt annet innlegg på en helt annen blogg.

Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Norge
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

Annonse




TA TOGET I:

Om denne siden


Anbefalte togturer


Veterantog i Norge



SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

SISTE NYTT: