01.08.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Trondheim er en av få byer i Norge som har en sentralstasjon. Den ligger relativt sentralt plassert mellom Sentrum og Trondheimsfjorden. Den stasjonen man opplever som passasjer i dag er relativt ny og fremstår som mer praktisk enn elegant.
Inngangen, sett fra sentrums-siden. Den gamle stasjonsbygningen til venstre
Det har ligget en jernbanestasjon her siden 1880-årene, men den elegante gule stasjonsbygningen brukes ikke lenger i passasjer-trafikken. Vi blir i stedet loset inn i et nybygg som ikke er blant de peneste byggene i Trondheim, men det gjør sin nytte. Denne nye delen har også noen overraskelser i forhold til den gamle stasjonen. Den aller første jernbanestasjonen i byen lå i nærheten av Nidarosdomen, les mer om det: På sporet av det gamle i Trondheim Et tidligere blogginnlegg.
Ventehallen
Ventehallen på Trondheim S inneholder flere butikker, kiosker og til og med en av landets få betjente billettluker. Her finner man blant annet en Narvesen-kiosk, en Big Bite Sandwichbar og en butikk som selger lokal mat fra Trøndelag. Det siste er jo kreativt og sprekt å ha på en togstasjon. Det er også noen sitteplasser her og der, men jeg ser for meg at det fort blir fullt i rushtiden.
En spesiell butikk i ventehallen
Spor 1 er tilgjengelig direkte fra ventehallen, men for alle andre spor må du bruke undergangen. Du kan også bruke trappene som går over alle plattformene. De går utenfor selve stasjonen og gir tilgang til den nye bebyggelsen på Brattøra, i tillegg til plattformene. Sånn rent praktisk er det en tanke enklere å bruke undergangen, fordi det er færre høydemeter å bestige, men det er færre folk i trappene.
Utsikt fra brua som går over stasjonsområdet
Oppe på overgangen, som kalles Sjøgangen, kommer den store overraskelsen på Trondheim S, for her ligger det nemlig flere service-tilbud, blant annet en souvenir-butikk. Her finner man også et spisested som heter Røft og er et rotisseri. Dette er stedet for grillet mat, det virket som det var mest kylling det gikk i. Stedet virket også ganske populært når jeg gikk forbi. Det var muligheter for mange uteplasser, der noen av dem hadde utsikt til togtrafikken.
Som man ser går det mange tog fra Trondheim S
Fra Trondheim S går det tog til Oslo via Dovrefjell og Lillehammer. Disse går 4 ganger om dagen og ett av disse er nattog. Turen tar nesten 7 timer. Det går også flere tog daglig til Røros, noen av disse fortsetter til Hamar. Dette er et alternativ til Oslo, men tar noe lenger tid og i noen tilfeller betyr det bytte i Røros i tillegg til Hamar. Trondheim S er ikke minst utgangspunktet for tog til Nordland. Det tar 10 timer å kjøre hele veien til Bodø via Mosjøen, Mo i Rana og Fauske. Det går et dagtog og et nattog som går hele veien, men det er også et ettermiddagstog til Mo i Rana. Fra Trondheim S går det normalt også to tog i døgnet til Storlien i Sverige, men disse er innstilt på grunn av koronapandemien.
Lokaltog på vei inn til plattform
Enda viktigere er nok lokaltog-trafikken. Det går normalt et tog i timen til Steinkjer, via Stjørdal, Levanger og Verdal. Alle disse togene stopper også på Trondheim Lufthavn Værnes. I rushtiden er det enda flere avganger, men i helgene er det færre avganger. Sørover går det lokaltog til blant annet Melhus og Heimdal. I den retningen varierer det hvor langt toget går og hvor ofte de går, noen går helt til Støren, andre stopper på Marienborg. Det har også gått tog til Lerkendal tidligere, men disse så jeg ikke noe til under mitt besøk.
Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Norge
Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM