Togtur på den danske vestkystbanen - reisemedtog.no



Togtur på den danske vestkystbanen

14.11.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

De fleste togreisende kjenner til linja som går langs østkysten av Jylland. Men, visste du at det også går en linje på vestkysten av Jylland, som har vesentlig mindre trafikk og tar deg til mange spennende småbyer?


Tog fra Midtjyske jernbaner på Skjern stasjon

Den kalles på dansk Den vestjyske længdebane eller Esbjerg-Struer-banen og går som navnet antyder langs vestkysten av Danmark, der man finner få store byer. Likevel går det et ganske bra togtilbud på denne banen, men å følge hele banen kan være litt forvirrende, det er nemlig delt mellom to selskaper.


Interiør hos Midtjyske jernbaner

Mellom Struer og Holstebro er dette nå også hovedlinja som går til Vejle med Intercity-tog som går helt til København. Det går også mange lokaltog fra Arriva på den 20 minutter lange turen, der man må bytte til Midtjyske jernbaner for å følge den opprinnelige vestkystbanen. Så går de røde lokaltogene fra Holstebro til Skjern via Ringkøbing, før man igjen bytter til Arriva for å komme videre sørover.


Utsikt for togvinduet

Tidsmessig tar det akkurat like lang tid å ta lokaltog til Herning og bytte der til toget som går til Esbjerg, men jeg anser strekningen over Ringkøbing som en tanke mer spennende, der man kjører gjennom mange små trivelige byer og av og til ser man noe som ligner på kysten. Landskapet er typisk dansk og domineres av jordbruk, solcellepaneler og vindmøller.


Utsikt fra togvinduet

Midtjyske jernbaner står også for den spennende sidebanen til Thyborøn, som jeg dessverre ikke fikk prøvd på denne turen. Det går nemlig svært få forbindelser i helgene og du må bytte tog i Lemvig, merkelig nok. Men, turen fra Holstebro til Skjern gikk etter oppskriften og det var overraskende mange som skulle være med videre sørover fra Skjern.


Skjern stasjon

I Skjern får du merke at du egentlig er på den gamle hovedbanen, for togene som kommer fra Herning må skifte kjøreretning i Skjern. De går dermed ut igjen samme vei som de kom inn, før de vender snuta sørover mot Varde og Esbjerg. På denne delen av vestkystbanen er det lite bebyggelse og man føler virkelig at man er langt ute på landet.


Utsikt fra togvinduet

Det er ikke før man nærmer seg Varde at det føles som man kommer til sivilliserte strøk igjen. Og Esbjerg er jo Danmarks femte største by med over 70 000 innbyggere, så her får man litt storbyfølelse. Togstasjonen i Esbjerg er en pen stasjon å se på og her må man uansett, i de aller fleste tilfellene, bytte for å komme videre, for eksempel til Ribe og Tønder, som ligger langs fortsettelsen av vestkystbanen. For meg var den gamle byen Ribe som var målet.


Arriva lokaltog

Nå er vestkystbanen på Jylland ikke et reelt alternativ for den mye raskere og mer trafikkerte østkystbanen, som betjener blant annet Aalborg, Aarhus og Vejle. Men, skal man mellom Aarhus og Esbjerg har man faktisk valget mellom de to, regiontog hos DSB langs østkysten eller lokaltog med Arriva langs vestkysten. DSB bruker mye kortere tid på sin rute, men med et Arriva One Day Travel Card kan det bli rimeligere den andre veien.


Ribe stasjon

Som nevnt må du bytte tog to ganger for å oppleve hele den vestjyske længdebane. Fra Struer til Holstebro går det tog opp til to ganger i timen. Mellom Holstebro og Skjern går det hver time på hverdager, men sjeldnere i helgene. Mellom Skjern og Esbjerg kjører Arriva generelt en gang i timen, men det kan være færre avganger i helgene. Vær obs på at du trenger en billett som gjelder via Ringkøbing, ellers blir du sendt via Herning.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Danmark

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

    

  • 

    COVID-19

    På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Togpodden - Podcast


    Veterantog i Norge


    

    SISTE NYTT: