28.11.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Dette er en kort togtur, men den går mellom to av Danmarks fineste småbyer, Ribe og Tønder. Rent jernbanemessig er strekningen også interessant, med tog som går helt over grensen til Tyskland. SE VIDEO LENGER NED I INNLEGGET!
Jernbaneovergang i Tønder
Jeg bestemte meg for å overnatte i Ribe, Nordens eldste by som fremstår som en drøm for alle som liker gamle byer full av eldgamle hus i brolagte gater som er mye eldre. En lengre beskrivelse av Ribe hører hjemme i en annen blogg, men dette er en by jeg kan anbefale på det varmeste.
Ribe stasjon
Ribe stasjon er forsåvidt et pent bygg, men brukes ikke lenger til stasjonsformål. Jeg mener å huske at denne stasjonen var åpen sist jeg var i området, men nå var bygningen avstengt og det så ikke ut som det var noe liv inne i stasjonen. Plattformene er fortsatt i full aktivitet og herfra går det mange tog hver dag. Togstasjonen ligger i gangavstand til gamlebyen.
Inne i Arriva lokaltog
Det går tog sorøver mot den tyske grensen hver time og dette er et lokaltog som kommer fra Esbjerg, noen ganger fra enda lenger nord. Det er Arriva som har ansvaret for å kjøre togene på denne banen til Tønder, med forlengelse til Niebüll i Tyskland. Togsettene som brukes er typiske små lokaltog som det er mange av i Danmark. De er komfortable nok for en kort togtur.
Utsikt fra togvinduet
Det som er litt frustrerende nå er at, i september 2021, ikke mulig å kjøpe billetter noe annet sted enn på web og med app. Appen heter Arriva Tåg, men du kan også bruke appen til DSB. Det er som nevnt ingenting på Ribe stasjon, det er ikke noe billettsalg ombord, kun kontrollører som kan gi deg en heftig avgift om du ikke har billett. Jeg synes det er en tanke lite kundevennlig, men jeg leste et sted at 90 % av danske togpassasjerer uansett bruker digitale løsninger.
Toget på vei inn på Tønder Nord holdeplass
Turen går gjennom typisk dansk landbruks-landskap stadig avbrutt av småbyer og landsbyer med sykler som står og venter på å komme over. Omtrent halvveis til Tønder er det slutt på de sammensveiste skinnene og det blir de nå gammeldagse kadunk kadunk og toget svinger fra side til side så man nesten blir sjøsyk. Heldigvis i denne sammenheng er det mange stopp. Forøvrig er Tønder en såpass fin by at det er verdt ulempen.
Tønder stasjon
Tønder stasjon er også en fin gammel stasjon, som etter hva jeg kunne se ikke lenger brukes til jernbaneformål. Det spesielle denne høsten er at det er grensekontroll på Tønder stasjon som sjekker passasjerer fra Tyskland. Det er også en stasjon 800 meter unna som heter Tønder Nord. Jeg valgte den på tilbakeveien, den ligger omtrent like langt fra sentrum som Tønder hovedstasjon. Dette området var en del av Tyskland fram til 1920.
Tog på vei inn til Ribe stasjon
Lokaltoget fortsatte til Niebüll uten meg, skulle jeg vært med måtte jeg hatt med meg spesielle munnbind og ikke minst pass. Men, jeg har tatt turen for mange år siden og husker godt det skrangletoget som hadde en snittfart på 30 kilometer i timen og som måtte stoppe ved hver overgang fordi det var ingen sikkerhetsforanstaltninger, så toget må vente til alle bilene stopper. Nesten absurd om det fortsatt er slik, men det får jeg sjekke en annen gang.
Klikk på bildet for å se video
De fleste som tar tog mellom Danmark og Tyskland velger hovedlinja der IC-togene kjører til Flensburg og Hamburg fra Aarhus, Fredericia eller København. Men, dette er en alternativ rute for å komme seg sørover. Litt tregere, men en tanke morsommere. Fra Niebüll går det RE-Regiontog til Hamburg og noen få IC-tog. Det går også tog til Westerland på Sylt. I gamle dager gikk det tog fra Tønder som kjørte østover langs grensen til Tyskland men det er lagt ned.