Togtur med komplikasjoner, Uddevalla - Jönköping - reisemedtog.no

Annonse


Togtur med komplikasjoner, Uddevalla - Jönköping

28.12.2021 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Planen var en stille og rolig tur med lokaltog fra Uddevalla til Jönköping. Det skulle bare være et enkelt bytte i Herrljunga. Det gikk ikke helt etter planen, men jeg fikk se langt flere stasjoner og cafèer enn jeg hadde planlagt.


Toget mellom Uddevalla og Herrljunga

Denne reisen ble foretatt i midten av desember og som du ser på bildene hadde vinteren ankommet Sverige også. Men, likevel bestemte jeg for å ta en liten togtur gjennom vårt naboland og i ettertid er jeg glad for det, for bare i løpet av et par uker er det blitt mye heftigere smitteverntiltak både i Norge og i Sverige. Den første togturen gikk fra Strömstad til Uddevalla, men dagen deretter var det klart for en reise mellom Uddevalla og Jönköping, via Herrljunga. Det begynte helt greit, tåget gikk fra Uddevalla Central til riktig tid.


Det samme toget på innsiden

Det var ikke så mange ombord på dette gamle togsettet fra Västtågen, en håndfull satt i den vogna jeg hadde valgt. Litt interessant er det at det er satt av god plass til sykler på dette toget, selv om jeg ikke så en eneste sykkel ombord. Kanskje ikke så rart med snø, vinter og glatte veier/sykkelstier. Strategisk plassert finner man også valideringsmaskiner der man kan bruke sitt reisekort til å sjekke inn, hvis man har slikt. Selv brukte jeg Appen Västtrafik To Go.


Vänersborg sett fra toget

Dette lokaltoget går på tvers av hovedfartsårene, nesten alle andre tog i denne delen av Sverige går til eller fra Gøteborg. Dette toget går fra Uddevalla og opp til Vänersborg og videre til Vara og Herrljunga. Det var aldri mer enn 20 % fullt i den vogna jeg satt i og mange av disse gikk av eller på i Vänersborg. Det var et hvitt lag på bakken uansett hvor vi kjørte, men de røde stuene som det er mange av i Sverige gir jo en fin fargekontrast. Ellers er det innkjøringen over Göta kanal til Vänersborg som er den mest spennende landskapsmessig.


En stasjon, tror det er Vänersborg

Det er stor variasjon når det gjelder arkitektur på togstasjonene på denne banen, noe som tyder på at de har blitt oppført på litt forskjellige tidspunkter. Uddevalla Central ser ut som en typisk stasjon på Bohusbanan, mens Vänersborg ligner mer på stasjoner lenger nord. Vara er en historie for seg selv der man har utsmykket bygningen med skulpturer som ser ut som de snart ramler ned av taket. Herrljunga er en liten by, men har en gigantisk stasjonsbygning som i all hovedsak er gjort om til butikker og spisesteder. Ventehallen utgjør bare 10 % av dagens bygg. Men, fin er den jo.


Vara stasjon

Den første togturen endte i Herrljunga der vi skulle bytte til et tog som skulle helt til Jönköping. Første melding var at dette toget var innstilt, men det kom kontramelding om at toget gikk likevel, men bare til Falköping. Derfra skulle det være buss for tog, årsaken var personellmangel. Jeg fant fort ut at det var bedre å ta en kaffe i Falköping og ta neste tog til Jönköping. Jeg var nemlig på togtur og ikke på busstur! Dessuten er det lett å finne cafèer i svenske byråer og jeg er en stor fan av fika-kulturen.


Falköping stasjon

Dermed endte jeg opp med å betale ekstra for den siste delen av turen fordi billetten med Västtrafik, som forøvrig er svært rimelig, gikk ut på tid innen jeg fikk satt meg på toget i Falköping. Dessuten begynte det å bli mørkt før toget ankom Jönköping, men sånt må man jo nesten bare regne med på denne tiden av året. Det toget var i hvert fall i rute, så da kom jeg neppe så lenge etter togbussene som var satt opp for det før nevnte innstilte toget.


Utsikt fra toget ved Herrlljunga

Mellom Herrljunga og Falköping kjørte vi på hovedlinja mellom Göteborg og Stockholm der også hurtigtogene farer forbi i 200 kilometer i timen. Det betyr rette og behagelige spor men ikke så mye å se ut av vinduet. I Falköping kjører toget litt sørover igjen for å komme inn på sporet til Jönköping. Dette er faktisk en bit av den opprinnelige hovedbanen mellom Malmø og Stockholm som til å begynne med gikk via Jönköping før det ble laget en kortere variant via Norrköping.


Herrljunga stasjon

Västra Götaland har veldig billige billetter og jeg betalte bare 34 kroner fra Uddevalla til Falköping. Derfra måtte jeg betale 78 kroner fordi vi passerte grensen til Jönköpings län, forøvrig det samme jeg ville betalt hele veien, hvis jeg ikke hadde droppet bussturen, fordi dette er en sone-billett. Merkelig nok koster den samme billetten litt mer i appen til Länstrafiken i Jönköping, JLT Nya. Det er ingen betjente billettsalg igjen på denne strekningen, men det er filialer av Pressbyrån i Uddevalla, Falköping og Jönköping der du trolig får billetter.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

    Annonse


  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: