06.01.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Togene har igjen begynt å gå over grensene, men det var ikke mye folk på toget mellom Karlstad og Oslo. Denne reisen ble foretatt like før jul og smitten var allerede i ferd med å stige i Norge. Siden har den også eksplodert i Sverige. Dette er en historie om togtur i koronatid.
SJ Intercity fra Stockholm ankommer Karlstad Central
Når Norge stengte ned første gang under pandemien i mars 2020 stoppet all trafikk med passasjertog over grensen. Årsaken var strenge retningslinjer som gjorde det i praksis ulovlig. Disse reglene ble opphevet i oktober 2021, men da hadde trafikken stått så lenge at togoperatørene trengte tid for å komme i gang igjen. SJ begynte først å kjøre Oslo - Stockholm i midten av desember, bare dager før smitten eksploderte igjen. Jeg rakk akkurat å ta turen før reglene ble for innviklet, igjen.
Signalfeil kan skje i Sverige også
Jeg var en kjapp tur innom Sverige og hadde allerede planlagt å ta SJ mellom Karlstad og Oslo. Datoen for oppstart var søndag 12. desember, min billett var på tirsdag 14.12. Den første søndagen ble alle togene innstilt på grunn av personellmangel så jeg var rimelig usikker på om det i det hele tatt ville gå noe tog og begynte å se etter alternativer. Men, heldigvis: toget mitt gikk som planlagt, nesten i hvert fall.
Toget sett utenfra
Toget kom fra Stockholm og var 20 minutter forsinket på Karlstad C på grunn av signalfeil. Det er altså ikke bare i Oslo-området man opplever slikt. Nå hadde jeg god tid så forsinkelsen var ikke noe stort problem. Endelig ankom Intercity-toget til Karlstad Central, som er en merkelig stasjon der alle tog bruker en og samme plattform. Konsekvensen er at togene først må kjøre forbi hverandre før de kjører inntil plattformen som kan være flere hundre meter fra stasjonsbygningen.
Toget sett innenfra, 2. klasse
Jeg nevner det ikke fordi jeg synes det er kjipt med litt trim. Det er jo bare fint å bevege seg litt før eller etter en togtur, men sitter du og venter inne må du huske på at det kan ta flere minutter å gå til der toget stopper, eller få deg en løpetur for å rekke toget. Det var en del som gikk av i Karlstad eller rettere sagt to tredeler av de som var på toget gikk av, virket det som. Den døra jeg gikk inn var det ingen som gikk ut så jeg skjønte fort at det ikke var mange ombord. Det var en underdrivelse, viste det seg.
Cafè-vogna, med litt andre farger
I vogna jeg satte meg i var det kun en annen person, i den andre enden. Så, holde avstanden var ikke noe problem. Kafè-vogna var den neste vogna og her satt det ytterligere en passasjer, så så langt har jeg kommet til tre passasjerer. Kafèen var åpen og serverte fika, altså kanelbulle og kaffe, til en rimelig penge. Og i det jeg gikk tilbake så jeg enda en passasjer ta turen til kafèen, så det var i hvert fall 4 ombord. For å gjøre den historien kort, ved ankomst Oslo telte jeg ni passasjerer.
Utsikt fra togvinduet i Sverige
Dette var altså en drøy uke før jul og allerede da var det innført tiltak på grensa til Norge, reglene da var obligatorisk registering før innreise og ta en test ved grensen eller hurtigtest hjemme innen 24 timer. Det var absolutt ingen kontroll på toget på grensen, det var jeg forberedt på, så hjemme lå en hurtigtest og ventet. Det som jeg syntes var litt underlig at det var ingen informasjon om noe som helst på toget og ingen som fulgte opp når jeg kom fram. Men, fint at man stoler på at folk overholder reglene, forsåvidt. Etter denne turen innførte svenskene strenge regler for innreise til Sverige så sjekk de siste reglene før du reiser!
Utsikt fra togvinduet i Sverige
Selve togturen gikk rolig for seg. Karlstad sentrum var faktisk snøfritt, men så fort toget var utenfor byen så var det hvitt her og der; og mer snø etterhvert som vi nærmet oss Norge. Det er ganske fint å se på landskapet som farer forbi om vinteren, og været var ikke så gærnt så det ble en trivelig tur gjennom de dype skoger og innsjøer i Värmland, og det er ganske likt over grensen og inn i Norge. Setene i IC-togene er gamle men de er helt OK så lenge du får et dobbeltsete for deg selv, eller en halv vogn for deg selv, som i mitt tilfelle.
Utsikt fra togvinduet i Norge
Turen kostet bare 185 kroner (Skr) og jeg bestilte få dager i forveien, så det er en pris som ofte er tilgjengelig, men prisen varierer med tilbud og etterspørsel. Men, med bare et par håndfull passasjerer ombord blir det jo ikke akkurat en gullgruve, så jeg lurer på hvor lenge disse internasjonale togene fortsetter, uten statlig støtte slik som innenriks-togene. Når jeg sjekker i dag (06.01) så er det noen avganger i neste uke til 145 kroner, men mandag 17. januar er det ingen billetter til salgs på morgentoget fra Oslo S. Det er neppe fullt, så det kan tyde på at det blir innstillinger fremover. Dette er bare min gjetning, sjekk sj.se for aktuell informasjon.