Karlstad, en litt underlig stasjon - reisemedtog.no

Annonse


Karlstad, en litt underlig stasjon

18.01.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Togstasjonen i Karlstad er forsåvidt ganske fin men plattformene har en snodig utforming, det er nemlig bare 1 og alle tog må dermed inntil denne. Jeg kan ikke huske å ha sett en lignende utforming i en såpass stor by.


Hovedinngangen

Karlstad C er mer enn 150 år gammel men er "still going strong" om enn med et noe lavere servicenivå enn i glansdagene. Centralstationen ble oppført i 1869 med arkitekt Hjalmar Kumlien. Stilen beskrives som nyrenessanse.


Plattformen, legg merke til krysningsspor

Stasjonen hadde en større banehall på sørsiden men denne ble revet rundt år 1900. Siden har det bare vært delvis tak over plattformene. Stasjonen er oppgradert en rekke ganger siden åpningen, senest i 1990.


Ventehallen

Innvendig er det en ventehall men ikke stort mer i våre dager. I gamle dager var det et betjent billettsalg, men som i mange andre byer er dette lagt ned. Det er riktignok en fillial av Biljettbutikken her men den har svært begrenset åpningstid og var stengt under mitt besøk.


Ventehallen, her var det cafè en gang i tiden

For ikke så lenge siden var det også en cafè tilknyttet ventehallen men den er åpenbart lagt ned for godt. Pressbyrån holder fortsatt koken i en sidebygning til Karlstad C. Det er toaletter i ventehallen og noen billettautomater.


Billettkontoret som av og til er åpent

Det mest spesielle med centralstationen i Karlstad er at det finnes kun et gjennomgående spor og bare en plattform. Det er en uvanlig løsning men fordelen er at du aldri trenger å krysse et spor for å komme til ditt tog. Alle tog stopper inntil den samme plattformen.


Fra Spor 1b mot stasjonbygningen. Her ser man ganske tydelig layouten på sporene

Ulempen er at denne plattformen er veldig lang og det kan ta flere minutter på gå fra stasjonen til det toget du skal på. Det er et krysningsspor omtrent midt på som gjør at to tog kan stå i spor 1 samtidig og det er et ekstra sekkespor på hver side som gjør at fire tog kan stå klare samtidig.


Godstog passerer Karlstad C

Det medfører at alle tog som skal videre etter ankomst Karlstad enten er på spor 1A eller 1B. Men, tog som starter i Karlstad står i et av sekkesporene for å ikke hindre gjennomgående trafikk. Som nevnt før kan det være overraskende langt å gå for å komme til riktig vogn, så beregn et par ekstra minutter. Sitter du og venter inne i ventehallen når toget kommer kan det være for sent.


IC-tog til Stockholm

Det går både lokaltog og Intercity-tog fra Karlstad. Det er Snabbtåg til Stockholm flere ganger daglig, enten som Intercity eller X2000. To Intercity-tog fortsetter til Oslo. Det er regiontog til Gøteborg annenhver time via Åmål og Trollhättan. Det er mange lokaltog til destinasjoner i Värmland som Kristinehamn, Charlottenberg og Torsby. Noen lokaltog fortsetter over grensen til Kongsvinger. Vy Tåg kjører også noen avganger til Stockholm i helgene.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM

    Annonse


  • 

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Anbefalte togturer


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: