23.01.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Enda et selskap har kastet seg inn i kampen om togpassasjerene mellom Göteborg og Stockholm. Under mitt siste besøk måtte jeg jo teste det nyeste tilskuddet i det svenske toglandskapet, FlixTrain.
FlixTrain på Hallsberg stasjon
FlixTrain er eid av det samme selskapet som eier Flixbus, som i løpet av kort tid har blitt et av de store busselskapene i Europa. Det startet med at Tyskland åpnet opp for ekspressbusstrafikk i 2013. Da var det en rekke selskaper som prøvde seg, blant annet Flixbus, som senere har kapret 90 % av markedet for ekspressbusser i Tyskland.
Informasjonstavle på Falköping stasjon
Eierne var ambisiøse og kastet seg etterhvert over tog og lanserte FlixTrain. Dette selskapet har etter noe prøving og feiling klart å etablere seg som en seriøs privat togaktør i Tyskland, i konkurranse med mastodonten Deutsche Bahn. I fjor startet de opp i Sverige på ruten Gøteborg - Stockholm.
Interiør på FlixTrain i Sverige
Dette er det fjerde selskapet som tilbyr togreiser på denne strekningen, etter markedsleder SJ, MTR og Blå tåget. Sistnevnte har ikke kjørt tog siden pandemien begynte. Men, FlixTrain mener altså at det er marked for flere aktører og satser i første rekke på de som er opptatt av lav pris.
Plass for sykler hos FlixTrain
Det betyr blant annet at de kjører med gamle vogner som er pusset opp og det er ingen cafè eller servering ombord. Det er trådløst internett og et underholdningstilbud via internettportalen, i tillegg til plass til sykler og toaletter. Billetter må kjøpes på forhånd og i all hovedsak online.
Utsikt fra togvinduet mellom Falköping og Hallsberg
Siden dette er søsterselskapet til Flixbus finnes det billettautomater i Stockholm og Gøteborg. Det er til og med et betjent billettsalg i Stockholm (Cityterminalen) for Flixbus og FlixTrain, ellers må du kjøpe billetter via web eller app. Du kan bestille en bestemt sitteplass og du kan til og med kjøpe opp setet ved siden av deg hvis du vil sitte alene i et dobbeltsete, for en rimelig penge.
Utsikt fra togvinduet mellom Falköping og Hallsberg
Det var overhodet ikke noe poeng i å gjøre det under min lille test som ble foretatt like før jul, men ikke akkurat i julerushet. Det var kun en håndfull passasjerer i hver vogn og det var overflod av ledig plass. Jeg kjørte bare mellom Falköping og Hallsberg, en togtur på en times tid, men det var ikke spesielt mange som kom av eller på underveis.
Utsikt fra togvinduet mellom Falköping og Hallsberg
Hva er mitt førsteinntrykk? Ukomfortable seter og høyt støynivå i vognene. Det var veldig tydelig at dette egentlig var et eldgammelt tog som var rehabilitert. Det ser forsåvidt fint ut innvendig, men døra er av typen du må åpne selv og bruke ganske mye krefter. Slike dører er ikke bygd på tog siden 80-tallet, tror jeg. Billetten var rimelig, det er det ikke noe å si på, men jeg tror jeg foretrekker litt mer komfort.
FlixTrain på Falköping stasjon
Flixtrain kjører tog tre ganger daglig hver vei mellom Gøteborg og Stockholm og billettene kan koste så lite som 129 kroner en vei, bestilt lang tid i forveien. Toget stopper også i Falköping, Skövde og Hallsberg, og etter hva jeg forstår også i Södertälje. Billetter og mer informasjon finner du på flixtrain.se