30.01.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hadde det ikke vært for jernbanen så ville Hallsberg aldri eksistert. Slik starter eierens, Jernhusen, beskrivelse av Hallsberg Centralstation. Dette er en stasjon som er mye større enn byen skulle tilsi.
Hallsberg stasjon, hovedinngangen
Det bor bare 8000 mennesker i Hallsberg men togstasjonen er på størrelse med en by som er 10 ganger større. Det er fordi her møtes en haug med jernbaner, de to viktigste er Västra Stambanen og Godstråket gjennom Bergslagen. Hallsberg var tidligere bare en kirkeby, men så kom jernbanen i 1862.
Tåg i Bergslagen og Mälartåg
Den første stasjonen var i tre, den nåværende og prangende stasjonsbygningen ble innviet i 1886. Adolf W. Edelsvärd var arkitekten som for så mange andre stasjonsbygg i den perioden. Er man bare på stasjonsområdet får man inntrykk av å være i en storby, for ikke bare er stasjonen i seg selv stor, herfra går det også svært mange tog.
Ventehallen
En gang i tiden var det betjent billettsalg her, men det er det ikke lenger, slik normalt er på slike stasjoner i Sverige. I nabobygget var det lenge en cafè, men den var heller ikke åpen under mitt besøk, og så permanent stengt ut. Men, kiosken Pressbyrån er fortsatt åpen og ligger, i motsetning til i f.eks Karlstad, inne i selve stasjonbygget.
MTR Ekspress suser forbi, i bakgrunnen et nyere regiontog fra SJ.
Hallsberg er det mest sentrale punktet du kan finne i det svenske jernbanenettet og sjansen er stor for at du enten kjører forbi her eller bytter tog. Hovedlinja mellom Göteborg og Stockholm passerer Hallsberg. Det samme gjør togene mellom Oslo/Karlstad og Stockholm. Herfra går også togene til Örebro der noen går videre til Stockholm. Og ikke minst forbindelsen til den Östra Stambanen, som er en del av en svært viktig godsforbindelse.
Ventehallen
SJ kjører intercity-tog til Stockholm, der noen kjører den mest direkte linja via Katrineholm og noen kjører den litt lengre ruta via Örebro og Västerås der det bor mange flere folk, selvfølgelig. Det går også Intercity-tog til Skøvde og Göteborg og til Karlstad, der noen fortsetter til Oslo. Noen få X2000-avganger stopper i Hallsberg. Men de fleste av disse hurtigtogene suser forbi, ettersom dette jo ikke er en stor by.
Flixtrain
Natttogene mellom Göteborg og Nord-Sverige stopper også i Hallsberg, med forskjellige aktører. Stopper gjør også private FlixTrain som nylig har satt i gang drift i Sverige. MTR Ekspress som er et tredje selskap på strekningen Göteborg - Stockholm stopper ikke sine tog i Hallsberg. Västtrafik har også tog her, kjørt av SJ, som går via Mariestad til Herrljunga og et utvalg fortsetter helt til Göteborg.
Sidebygningen på Hallsberg stasjon
Jeg har allerede nevnt fire togselskaper som stopper eller kjører forbi Hallsberg men det stopper ikke der. Nylig har Mälartåg satt i gang driften med regiontog i Stockholms-området og disse togene kjører herfra noen ganger i døgnet. Mälartåg bruker Stadler Kiss dobbeltdekkere. Også må man ikke glemme Tåg i Berglagen, som er lokaltog/regiontog som har trafikken i området mellom Örebro og Gävle via Borlänge og Falun. Det går også tog til Motala og Mjølby for forbindelse til Sør-Sverige.
Mälartåg
Om ikke det var nok er Hallsberg også stasjonen for deg som er interessert i godstog. Her finner du Sveriges største godsbanegård, det godstog fra mange retninger møtes. Banegården har en kapasitet til å håndtere en halv million togvogner i året, samt en halv million lastebiler. Godsbanegården er plassert vest for stasjonsbygningen og har blant annet 32 oppsamlingsspor. Du ser det på høyre side når du tar toget til Gøteborg eller Karlstad.