18.06.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Skara stasjon, fra plattform-siden
Skara var lenge et jernbaneknutepunkt med skinner i fem retninger. Derfor hadde også byen en stor banegård og en stasjonsbygning verdt et knutepunkt. Dessverre var det bare smalsporede jernbaner som gikk hit, mens stambanen mellom Gøteborg og Stockholm ble lagt i en annen trasè, via Skövde. Derfor forsvant til slutt all normal jernbanetrafikk fra Skara, men unntak av en kort strekning som brukes til veterantog om sommeren.
Plattform for tog og buss
Stasjonsbygningen har fått lov til å stå i Skara. Den ble åpnet i 1899 med arkitekt Carl Österman og har ikke lenger en funksjon som jernbanestasjon, men den har ventesal, en Pressbyrån kiosk og en uavhengig matbutikk. Det er fortsatt mange som kommer hit for å reise videre og det er fordi hele stasjonsområdet er gjort om til busstasjon.
Kiosken inne i stasjonen
Herfra går det busser i flere retninger, men tog er det altså svært lite av. Man har likevel beholdt en plattform for tog, ettersom det er herfra veterantogene mellom Skara og Lundsbrunn kjører om sommeren. Det kjøres både rälsbuss (skinnebuss) og med damplokomotiv. Skara stasjon er dermed en av de peneste busstasjonene i Sverige.
Ventesalen
I god svensk ånd har man også en pizzarestaurant på stasjonsområdet med uteplasser ut mot bussene ( og togene når de går ). I bygget ved siden av finner man Järnvägshotellet, et gammelt hotell der man fortsatt kan overnatte. Det er et helt OK hotell, men det er ikke eget bad på rommene. Med frokost kan du overnatte her fra 600 kroner hvis du er heldig.
Damplokomotiv på jernbanemusèet
Rundt en kilometer unna finner man jernbanemuseet i Skara. Det er ikke noe selvstendig museum som sådan, men du kan spasere rundt på området og se på vogner, lokomotiver og materiell både inne og ute mens de frivillige jobber med å sette ting i stand. Det er ingen resepsjon og det er lagt opp til frivillige gaver som inngangsbillett.
Skara Järnvägsmuseum
Jeg er ikke helt sikker på hva som faktisk er åpningstid for dette musèet, etter hva jeg kunne forstå er det åpent på lørdager. Det var i hvert fall det under mitt besøk i mai. Det er nok oftere åpent i sommersesongen når veterantogene også går. Og ifølge nettsiden er det da åpent på søndager. Det var ingen tog i rute under mitt besøk, men jeg fikk et godt overblikk over materiellet banen nå disponerer.
Skara Järnvägsmuseum
Det ble jobbet iherdig med et damplokomotiv mens jeg var der. Nøyaktig hva som ble gjort er jeg ikke sikker på, men det er jo alltid spennende å se på. Det kjøres veterantog på søndager i juni, juli og august, samt tirsdager og torsdager fra 5. juli til 11. august. Togturen varer 25 til 30 minutter, avhengig av om det brukes damplokomotiv eller skinnebuss. Det er 12 kilometer med 891 mm smalspor.
Skara Järnvägsmuseum
Siden det ikke går tog til Skara lenger er buss det eneste alternativet for deg som ikke vil kjøre bil. Hovedruta er en ekspressbussrute som går fra Skövde via Skara til Lidköping og helt til Trollhättan. Innimellom der går det også lokalbusser mellom Skövde og Lidköping. Det er ikke så veldig stor forskjell på disse to, den siste har noe flere stopp men rutetidene er litt rare. Men, på hverdager er det minst en forbindelse i timen. Det går også busser til Vara og Falköping bl.a.