27.06.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
På 1. klasse i Danmark får du kaffe/te, vann og marsipan
Jeg var på togtur i Danmark i mai og siden jeg skulle ganske lange distanser valgte jeg å kjøpe billetter på første klasse hos DSB. Den første turen gikk fra Aalborg til Kolding via Aarhus, den andre fra Kolding til København og den tredje fra København til Malmø. Den siste stekningen var da med Øresundstog.
Aalborg stasjon
1. klasse er alltid en adskilt del av et vognsett hos DSB, enten foran eller bak i togsettet. I noen tilfeller i midten hvis to togsett settes sammen på en uvanlig måte. 1. klasse er lett å se utenfra ved at den er markert med gule striper. I litt eldre tog er det 2 + 1 seter i bredden, men i nyere tog er det 2 + 2 seter i bredden.
IC-tog, de gule stripene markerer 1. klasse
På den aller første turen var jeg veldig glad for at jeg valgte første klasse. I Aalborg kom det nemlig en ungdomsgjeng på rundt 100 personer som skulle være med det lille toget på bare to vogner og det ble mildt sagt smekkfullt. Faktisk sto folk sild i tønne på 2. klasse, mens jeg hadde en fireseter for meg selv på 1. klasse. Det var kun 3 andre i vogna, men en til kom underveis og han antagelig oppgraderte billetten når han så kaoset på 2. klasse.
1. kl lounge på Aarhus H
I Aarhus fikk jeg litt tid til å utforske Loungen, som bare er tilgjengelig for de som har 1. klasse-billett. Den ligger innenfor billettkontoret og er en fredfull oase sammenlignet med resten av den travle stasjonen Aarhus H. Der får man gratis kaffe og noe snacks, men viktigere er diverse sitteplasser, eget toalett og til og med mulighet til å få seg en dusj. Et møterom er også tilgjengelig for de som trenger det.
Kolding stasjon
Det var roligere på den neste delen fra Aarhus til Kolding, som forøvrig var toget på vei til Hamburg. På dette toget er det gjerne rolig utenfor sommersesongen, men det kan fort bli fullt når alle interrailerne skal med. Uansett har man på første klasse hos DSB gratis kaffe og te, aviser og litt søtsaker, denne gangen var det marsipan som man kunne kose seg med.
Interiør på 1. kl. med utsikt
På ferden fra Kolding til København valgte jeg første klasse bevisst fordi det ofte er mye folk på togene innover mot den danske hovedstaden. Det viste seg at det ikke var så mye folk på dette toget, så jeg satt alene på 1. klasse hele veien. Denne vogna var med standard 2 + 2 seter i bredden med fire mot hverandre, slik at fordelen med å sitte for seg selv kan bli borte hvis det er mye folk. For meg er akkurat det å kunne sitte alene den viktigste grunnen til å velge 1. klasse så her bommer DSB etter min mening.
Storebæltsbroen
På København H skal det også være en lounge for 1. klasse-passasjerer men den fikk jeg ikke testet ut. Jeg var på vei til en konferanse i Malmø og bestemte meg for å ta første Øresundstog i retning Sverige. Nok en gang valgte jeg 1. klasse og det var trolig svært lurt. Det var tjokk fullt og mange sto på 2. klasse, mens det var en håndfull passasjerer på 1. klasse. Vogna var nok en gang 2 + 2 i bredden, men de fleste var ikke i grupper, så jeg fikk et dobbeltsete for meg selv. Prisforskjellen var heller ikke så stor mellom 2. og 1. klasse på denne strekningen.
1. kl. på Øresundstog
Prisen er den største grunnen til å ikke reise med 1. klasse hos DSB. Prisen er nemlig 50 % høyere enn full pris på 2. klasse. Ikke så ille akkurat det, men dette året er det så gode tilbud på DSB Orange at man ofte får billetter til godt under hundrelappen, mens 1. klasse da kan koste over 400 kr på en lignende strekning. På den annen side er det kjekt å velge 1. klasse når togene er fulle, det er garantert plass på 1. klasse og skulle det være helt fullt også på 1. klasse får du enten alle pengene tilbake, ny billett, eller kraftig prisreduksjon dersom du må sitte i 2. klasse.