Botniabanan, Høy hastighet på budsjett - reisemedtog.no
Annonse

Botniabanan, Høy hastighet på budsjett

30.07.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Svenskene har satset en del på jernbane i et område av landet hvor det ikke bor så mye folk. Jeg har testet ut Botniabanan mellom Sundsvall og Umeå. Det var en behagelig togtur, i hvert fall delvis.


Vy Norrtåg

Det var en stund man både i Norge og Sverige bygde jernbanen inne i landet og ikke ute ved kysten der folk bodde. Årsaken var faren for krig, som jo var overhengendende for sånn rundt 100 år siden. Da fryktet man både at infrastrukturen skulle bli ødelagt og at den kunne bli brukt av den andre parten for transport. Derfor lå all jernbane i Sverige nord for Sundsvall et godt stykke inne i landet, helt fram til år 2010: Da åpnet Botniabanan som går langs kysten, altså den korteste veien mellom Sundsvall og Umeå.


Interiør Norrtåg

I Norge er det samme prinsippet brukt for Sørlandsbanen, og akkurat som i Norge måtte jernbanen kjøre langt fra der det bor folk og det var nødvendig med lange sidespor ut til kystbyene, som Arendal på Sørlandsbanen. Så det gikk altså tog til Umeå før, men det tok mye lenger tid. Etter at Botniabanan åpnet er reisetiden mellom Stockholm og Umeå redusert til 6 timer. Før gikk det bare nattog som brukte 10 timer på reisen. Nå går det både SJ snabbtåg hele veien og lokaltog mellom Sundsvall og Umeå som kjøres av Vy Norrtåg.


Umeå Centralstation

Mitt første møte med Botniabanan ble ingen höjdare for å si det sånn. Hele den ene siden av toget var tildekket av grafitti og det var ikke mulig å se ut av vinduet på min side. Og akkurat utsikten er ganske viktig for meg når jeg reiser med tog, og i hvert fall hvis jeg skal si noe om det i en blogg. Det toget var fullt så ikke mulig å bytte, men siden jeg hadde Interrail-billett tok jeg en ekstra runde mellom Umeå og Örnsköldsvik dagen etterpå og så fikk jeg endelig se på herlighetene svenskene har laget her oppe i nord.


SJ Snabbtåg på Umeå C

Den første konklusjonen etter disse da tre togturene på Botniabanan er at det er innmari mye skog i denne delen av Sverige. Toget kjører nesten utelukkende gjennom skogen i et relativt flatt terreng. Ikke helt flatt, det er flere tunneler, men de er korte og det er overraskende få av dem på en togstrekning med toppfart på 250 kilometer i timen. Det er nemlig hastigheten en moderne bane bygges for, men det er ikke dermed sagt at alle togene kjører så fort. Norrtåg hadde en ganske konstant marsjhastighet på 175 km/t, mens SJ Snabbtåg tror jeg kan kjøre i 200.


Toget kjører over elva Ume, like sør for Umeå

Det som er helt klart er at til tross for den høye hastigheten så er det veldig behagelig å ta toget her. Det går svært rolig og du kan gå gjennom toget uten å bli kastet fra side til side. Det går for det meste rett fram og de få svingene er godt dosert. Det er dog litt underlig at det bare er enkeltspor, noe som gjør at det nordgående toget må stå i åtte minutter å vente på sørgående tog et sted inne i skogen. Heldigvis er det mange slike møteplasser, men det er litt sånn høyhastighetsbane bygd for å spare penger.


Utsikt fra togvinduet

Selve Botniabanan begynner nord for Kramfors, før det bruker man delvis en eldre toglinje som lå der fra før, men som nå er oppgradert. Her går det ikke like fort og det er noe av årsaken til at besparelsen i reisetid ikke er så stor som den ville vært dersom alle deler av banen ble bygd til 250 kilometer i timen. En annen ting er at det å bygge enkeltspor kanskje var litt kortsiktig. Antallet passasjerer var nok lite, men det var ganske mye folk og til dels nesten fullt på alle de tre turene jeg tok på banen. Med enkeltspor er det begrenset kapasitet til å kjøre flere tog.


Toget kjører over hoppbakken i Örnsköldsvik

Så hva er det å oppleve på denne togturen. Den mest spektakulære delen finner man rett sør for Umeå, der toget går over elva Ume på en over 2 kilometer lang bru, men flott utsikt på begge sider. En annen morsom ting ved banen er at den går tvers over hoppbakken i Örnsköldsvik rett ved siden av stasjonen i byen, som har fått nytt resesentrum. Det skal nevnes at det gikk en toglinje der før også, men det gir jo ny mening til uttrykket hoppe på toget. Ellers må du være obs for å få med deg noen få vann og noen småbyer som toget dundret forbi. Men, en ting må nevnes, det er nemlig cafè ombord og der selges kaffe og kanelbulle til bare 20 kronor!


Kombinert tog og busstasjon i Örnsköldsvik

Prisen for denne togturen speiler det faktum at dette er en ny moderne bane der toget kjører fort. Det går lokaltog mellom Sundsvall og Umeå, med Vy Norrtåg, flere ganger daglig som bruker tre timer på turen, de har fast pris på 439 svenske kroner. SJ kjører noen få snabbtåg, som går mellom Umeå og Stockholm og du kan få billett med disse togene mellom Sundsvall og Umeå for 245 kronor. Interrail gjelder både på SJ og Vy Norrtåg, men det er obligatorisk plassreservasjon på SJ som koster litt ekstra. Det skal være en mulighet for å bestille plass på Vy Norrtåg også, men det virket for meg som ingen hadde reservert sete.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Sverige

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    COVID-19

    På grunn av korona-pandemien har UD sendt ut reiseråd der de anbefaler å ikke reise til enkelte land. Disse rådene forandrer seg raskt. I tillegg er det mange tog som ikke går.

    TA TOGET I:

    Om denne siden


    Togpodden - Podcast


    Veterantog i Norge


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: