06.08.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Den gamle stasjonen
Uppsala er kjent som en sykkelby og det merker man tydelig i området rundt Uppsala Centralstation. Det står tusenvis av sykler parkert på begge sider av stasjonen og i tillegg er det bygget et eget sykkelhotell, der man får plass til trolig tusen sykler innendørs også. Og jommen har man ikke klart å legge en effektiv sykkelsti tvers gjennom stasjonen. Slikt har jeg aldri før i Sverige. Det minner mer om Nederland.
Den nye stasjonen
Da er det kanskje passende at den gamle verneverdige stasjonen tydelig er inspirert av nederlandsk arkitektur. Den opprinnelige stasjonen ble åpnet i 1866 og arkitekten var Adolf W. Edelsvärd, som selv beskrev stasjonen som hollandsk renessanse-arkitektur. Den ble brukt som togstasjon fram til 2011, men nå er det ingen jernbanefasiliteter igjen her. I stedet er det åpnet et populært brasserie, med stor uteservering mot Jernbanetorget.
En av mange sykkelparkeringer
Den nye stasjonen ligger rett ved siden av og er et moderne tilbygg åpnet i 2011. Her finner man ikke noe billettkontor, svenskene ser ut til å ha sluttet helt med betjente utsalg. Men, man finner et mangfold av spisesteder og butikker, som apotek og kiosk i underetasjen og flere kaffebarer og sushi-utsalg i 1. etasje. Her finner man både Espresso House og overraskende nok en Caffe Nero. Dette er en britisk kjede som jeg aldri før har sett i Sverige.
Inne på den nye stasjonen
Uppsala Central ligger sentralt i Sveriges fjerde største by og det er bare et par kvartaler å gå til byens gågatesystem. Det er 10 spor på stasjonen, der de fleste nåes fra det brede undergangen. Der er det som nevnt en travel sykkelsti, men det er mer enn nok plass igjen til alle de som kommer gående. Sykkelveien er godt gjennomført og forstyrrer ikke driften av stasjonen. Vær klar over at spor 1 er rett ved siden av stasjonen og du må opp i første etasje for å komme dit.
Første Caffe Nero jeg har sett i Sverige
Som de fleste andre fornufige byer er togstasjonen lagt sammen med buss-stasjonen og du kan bare gå ut av stasjonen og komme deg videre med lokalbuss. Vær obs på at bussene kan gå både fra vest-siden og øst-siden av stasjonen. På den nyoppussede østsiden er det flere butikker og et hotell, samt flere restauranter og spisesteder. For ikke å glemme tusenvis av parkerte sykler. Her ligger også stasjonen for veterantoget Lennakatten, som går flere ganger i uka om sommeren. Den delen kalles Uppsala Ö, for østre stasjonen.
Mälartog
Uppsala har mange togavganger i flere retninger og det er mange forskjellige togtyper å finne dersom man er interessert i slikt. Når det gjelder langdistanse stopper alle tog på vei nordover her, slik at Uppsala har IC eller snabbtåg-forbindelser til blant annet Sundsvall, Umeå og Falun. Det går nattog til Luleå, Kiruna og Narvik i Norge. I den andre retningen går alle tog mot Stockholm, men det er ikke meningen at du skal bruke langdistansetog i den retningen.
SL lokaltog og SJ regionaltog
Det er regiontog og lokaltog i retning Stockholm flere ganger i timen. Noen av dem kjører via Arlanda flyplass, andre kjører en annen vei, men samlet er det mange tog til hovedstaden. Noen av togene fortsetter til byer som Norrköping, Eskilstuna og Örebro. Togene kjøres av både SJ, SL og Mälartåg, du bør sjekke hvilket tog din billett gjelder før du går ombord. Det er automater hvis du ikke bruker elektroniske kanaler.
Mälartåg like utenfor stasjonen
Hva synes jeg om "nye" Uppsala Centralstation? Vel, det er en trend jeg har sett flere steder i Europa. Funksjonalitet er viktigere enn design, samtidig som antallet passasjerer blir såpass høyt at den gamle stasjonsbygningen ikke kan takle pågangen lenger. I den nye er det også et godt utvalg av fasiliteter som umulig kunne fått plass i den gamle. Samtidig er det fint at de tar vare på den fredede gamle bygningen. Som nevnt før er det antallet sykler som imponerer mest i Uppsala.