28.08.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Pendolino
Tampere er en av de mest sentrale jernbanestasjonene i Finland. Herfra går det tog til Helsinki, Turku, Pori, Vasa og Oulu for å nevne noen. Jeg valgte å ta en tur innover i landet for å ende opp i Kajaani, en middels stor by som viste seg å være mer interessant enn jeg forventet. Og, slik ble det også med togturen dit selv om det er uten tvil mange innsjøer og enda mer skog. Jeg hadde Interrail-billett så jeg vet ikke hvor mye turen koster, men jeg har inntrykk av at prisene på togbilletter er helt OK i Finland.
Utsikt fra togvinduet
Det må sies at utsikten fra togvinduet i Finland kan oppfattes som ganske monotont. Men, etter hvert blir man nysgjerrig på de små forskjellene fra skogområde til skogområde. Heller ikke innsjøene ser helt like ut hvis man ser etter og toget passerer stadig vekk småbyer og landsbyer. Heldigvis er togene i seg selv også interessante. Så en seks timers togtur gjennom den indre delen av Sør-Finland er på ingen måte så kjedelig som man kanskje tror.
Utsikt fra togvinduet
Tampere stasjon er i seg selv verdt noen minutter. Den nåværende stasjonsbygningen er fra 1936 og i en arkitektur-stil som kalles funksjonalisme, med et høytragende klokketårn som kan sees langt unna. Det er en rekke butikker, cafèer og spisesteder, men mye av det finner man i et nyere tilbygg der man også finner heiser og rulletrapper. Det er bare vanlige trapper i den orginale delen av stasjonen.
Pieksämäki stasjon
Toget jeg skulle ta kom fra Helsinki og siden Tampere er byttestasjon står ofte togene i 15 til 20 minutter og venter. Her er det slik at alle Intercity-togene kommer inn litt før hel og går ut igjen litt over, så det er praktiske overganger forutsatt at toget er i rute. Og jeg må si at alle togene jeg tok var mer eller mindre i rute. Det var et par ganger det ble 5 til 10 minutters forsinkelse men det betyr at du fortsatt rekker overgangene.
Pieksämäki stasjon
Den første delen av turen gikk mot nordøst i retning Jyväskylä, en relativt stor by som ligger ved en landets største innsjøer. Togsettet denne gangen var et Pendolino-tog, som med sin krengetog-teknologi kan kjøre fortere i svingene. Det er bare en etasje men det er restaurantvogn og 1. klasse er plassert i den ene enden av toget. De fleste passasjerene skulle av i Jyväskylä, men toget går videre til Pieksämäki. Dette er i seg selv en liten by men her møter man toglinja mellom Helsinki og Kuopio.
Utsikten fra togvinduet
Mer eller mindre alle som var igjen i mitt tog ble stående og vente på det korresponderende toget fra Helsinki. På denne stasjonen kunne man se flere gamle lokomotiver og jeg ante noe som så ut som et museum. Dessverre hadde jeg ikke tid til å sjekke det ut for etter få minutter kom det neste IC-toget snikende inn på plattformen. Jeg er imponert over hvor elegant disse togene er, lokfører kjører alltid svært sakte inn på stasjonene, noe som er lurt når det er mange passasjerer som venter.
VR Intercity dobbeldekker
Denne gangen stilte VR opp med en IC dobbeldekker som er blitt et av mine favoritt-tog. Det er blant annet restaurantvogn med panoramautsikt i andre etasje, egen familievogn og en stille og rolig 1. klasse-avdeling i andre etasje med gratis kaffe og vann. Det beste med toget er at det er så behagelig, det ligger så godt på skinnene og man får følelsen av å flyte på et vann. Air condition hjelper også på en varm sommerdag. Dette toget er et skikkelig langdistansetog for det går hele veien til Oulu via Kuopio og Kajaani.
En typisk stasjonsbygning i Finland
Jeg hoppet av toget i Kajaani, som mange andre. Det virker som tog er populært i Finland, i hvert fall var det godt med folk på alle strekningene jeg prøvde under min en ukes lange togtur i landet. Det var alltid en ledig plass på 1. klasse, men på andre klasse virket det som det i perioder var helt fullt. Jeg reiste på Interrail-billett, men kjøper du vanlig billett får du automatisk setereservasjon. Du kan bytte sete før du kjøper billett online. Det er ikke mulig å kjøpe billett på toget, så jeg sjekket hvor det var ledige seter før jeg gikk ombord og det funket veldig greit.