16.10.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Togsettet som brukes på Inlandsbanan, her i Gällivare
Jeg tok egentlig turen feil vei. Et flertall setter seg nemlig på toget i Mora og kjører nordover men jeg valgte å gå på toget i Gällivare som er den nordligste stasjonen på Inlandsbanan. Du må overnatte minst en gang hvis du vil ha med deg hele turen til Mora, jeg valgte frivillig en overnatting til for å splitte den 21 timer lange togturen i 3. Første etappe var Gällivare til Storuman.
Gällivare stasjon
Togavgangene er ubehagelig tidlig fra Gällivare men det er bare et tog daglig så er du ikke på togstasjonen litt over klokka 7 så må du vente til neste dag. Heldigvis hadde jeg bestilt overnatting på hotellet som ligger ved siden av togstasjonen så det var ikke langt å gå. Jernbanestasjonen i Gällivare er i seg selv et praktbygg så sånn sett en passende innledning på en togtur som skulle gi flere høydepunkter.
Inne på Inlandsbanans togsett
Togsettet som kjøres på Inlandsbanen er bare et lite dieseltog med kun en vogn. Det er derfor begrenset med plasser og alle må forhåndsbestille sitteplass. Har du Interrailbillett så er reisen inkludert men for hvert tog du tar må du betale 50 kroner for setereservasjon. Jeg reiste som sagt sørover og det var generelt ledige plasser bortsett fra på en kort strekning. Det skal jeg komme tilbake til.
Stora Lulevatten
Avgangen var etter rutetabell og overraskende nok startet vi med å kjøre nordover. Men, toget svingte snart av linja til Kiruna og tok sin egen vei gjennom en nasjonalpark. En god start kan man si og det tok ikke lang tid før vi fikk se turens første reinsdyr. Lokfører bremset ned og sa fra hver gang vi hadde et spennende dyr i nærheten. Det ble flere slike nedbremsninger men så er det da heller ingen som tar denne turen for å komme fort fram.
Piteåelvbroen, kombinert vei og jernbanebru.
Det neste høydepunktet var Stora Lulevatten, der toget kjører nesten i fjæresteinene noe som gir formidabel utsikt. Se video nedenfor. Ved stasjonen Porjus ble vi hilst velkommen av en familie som tilbyr overnatting. Et pensjonat lenger ute in the middle of nowhere skal man lete lenger etter, men det er jo akkurat det som er sjarmen. Dette var også den første av en rekke stopp der vi kunne strekke på beina. Ikke lenge etter passerte vi Polarsirkelen på vei sørover. For de som ikke har gjort det før var det et obligatorisk fotoøyeblikk.
Piteåelvbroen, en mange stopp med mulighet for fotografering og en strekk på beina.
Selv synes jeg det var mer spennende å komme til Piteåelven der Inlandsbanen krysser elven på en kombibru. Dette er en av få bruer der tog og biler kjører over den samme brua. Her fikk vi nok en mulighet til å strekke beina. Teknisk sett er kryssingen litt komplisert for togfører må ha full kontroll på at veien er fri for biler før han kan kjøre over. Derfor kan togfører manuelt styre bommene på begge sider av broen. Det er faktisk enda en slik bro lenger sørover på Inlandsbanan.
Sveriges minste stasjonsbygning
Det er servering av kaffe og fika ombord på toget men for lunsj og middag er det en helt spesiell ordning. Inlandsbanan har avtale med spisesteder langs ruta der man kan forhåndsbestille mat og drikke og da står den klar på stasjonen når man kommer dit. Det er togvertene som tar seg av bestillingen som foregår en times tid før planlagt ankomst ved den aktuelle stasjonen. Første dag ble det lunsj i Arvisjaur, der man kan velge om man vil spise utendørs eller sitte inne i toget. Dersom toget er veldig forsinket så foretrekker man at folk spiser på tog i farta, men maten får man jo uansett.
Utsikten fra togvinduet ved Storavan, men flotte sandstrender.
Her passer det å nevne togvertene, som ikke bare er konduktører men også guider. Det var litt forskjellig hvor mye den enkelte guiden snakket men han som var ombord til å begynne med var svært pratsom. Siden han var både kunnskapsrik og interessant var det veldig ålreit til å begynne med. Etter noen timer så var det forsåvidt også fint at høytaler-aktiviteten ble roet litt ned. Jeg gikk som nevnt av i Storuman for en ekstra frivillig overnatting. Den neste delen av turen får komme i neste blogginnlegg. Vil du vite mer om Inlandsbanan? Gå til inlandsbanan.se