På togtur gjennom Penninene - reisemedtog.no


På togtur gjennom Penninene

10.12.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

Penninene er en fjellkjede i nordvest-England. Det er flere toglinjer som krysser Penninene med fin utsikt og spennende stasjonsbygninger.


Northern Train på Huddersfield stasjon

Min togtur startet denne dagen på Manchester Piccadilly, den viktigste stasjonen i storbyen Manchester. Dette er en gedigen stasjon med et godt utvalg i butikker og spisesteder. Det er også en svært travel stasjon med mange togavganger. Mitt første tog for dagen var en Trans Pennine Express til Huddersfield. Dette er hovedruta på tvers av Nord-England som forbinder Liverpool, Manchester, Leeds, York og Newcastle med avganger flere ganger i timen.


Huddersfield station, eksteriør

Jeg hadde 1. klasse Interrail-billett og hadde ingen problemer med å finne sitteplass i den avdelingen. Jeg la merke til at det var svært fullt på andre klasse. På 1. klasse får man gode seter (2+1 i bredden) og litt kaffe og snacks. Det er bare en drøy halvtime til Huddersfield så det var akkurat passe servering for min del. Toget kjører mer eller mindre tvers gjennom Penninene og det er utall tunneler og viadukter med medfølgende spennende utsikt allerede på denne strekningen.


Northern-tog på Huddersfield stasjon

Jeg hadde en liten pause i Huddersfield og fikk dermed god tid til å se det som betraktes som den mest elegante fasaden på en stasjonsbygning i Storbritannia. Det skal sies at man får virkelig følelse av storhet av denne stasjonen. Hovedbygningen fremstår som en herregård og på hver side er det puber i hver sin elegante sidebygning. På innsiden er Huddersfield station mer ordinær og her fremstår stasjonen som mye mindre enn den ser ut som på utsiden. På plassen foran inngangen er det en statue av statsminister Harold Wilson.


Utsikt fra togvinduet mellom Huddersfield og Sheffield

Turen gikk videre på Penistone Line, som er populær blant vandrere. Dette er en liten sidelinje der man kommer enda tettere på naturen og de mange små landsbyene i området. Det er Northern som kjører togene her og det er kun lokaltog uten første klasse. Men, til gjengjeld har du ganske flott utsikt omtrent hele veien på en drøy times tur til Sheffield. Dessverre var jeg ikke heldig med været, men det var lett å se at dette er en fin strekning når været er fint. Det var relativt få folk ombord på denne delen av turen.


Sheffield stasjon

Omtrent i rute kom vi fram til Sheffield, som også har en spennende stasjon. Det er nok 20 år siden jeg var sist i Sheffield og husket stasjonen som litt trist. Men, man har pusset opp siden det og det har blitt ganske stilig for å si det sånn. En overraskende detalj er at man her har droppet sperreportene som er en pest og en plage på britiske togstasjoner. Stasjonen betjener den relativt store byen Sheffield og det er gjort plass til mange butikker og serveringssteder. En kuriositet er at dette er den største stasjonen helt uten elektriske tog.


East Midlands Train på Sheffield stasjon

Det vil kanskje komme som en overraskelse, men britene har vært trege med å satse på elektrifisering av sin jernbane. Noen hovedlinjer og alt sør for London er blitt elektrifisert, men i Nord-England er det diesel som er det vikigste drivstoffet for togene. Alle togene på denne turen var med dieseltogsett. Det bør nevnes at man nå satser stort på elektrifisering blant annet på hovedlinja mellom Sheffield og London.


Utsikt fra togvinduet mellom Sheffield og Manchester

Den siste delen av denne turen fra Sheffield og tilbake til Manchester gikk på den søndre hovedlinja gjennom Pennines. Her er landskapet litt mer åpent men det gjør at man får en spektakulær utsikt til de mange høye åsene, som faktisk til tider kan se ut som fjell. Så jeg hadde spart det beste til sist og heldigvis ble det litt bedre vær så jeg fikk sett noe også. På denne delen av turen var det en god del folk uten at det var fullt i vogna der jeg satt.


Utsikt fra togvinduet mellom Sheffield og Manchester

Det kan nevnes at mellom Sheffield og Manchester er det hele tre selskaper å velge mellom, der alle generelt kjører en gang i timen. Trans Pennine Express stopper kun på et par steder og fortsetter fra Sheffield og østover mot Grimsby. East Midlands Trains stopper på flere stasjoner på sin vei mellom Liverpool og Norwich. Det tredje toget er Northern, som er et lokaltog som stopper på alle stasjoner. De to første kan ha mye folk, men jeg valgte å reise med Northern.

  • Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

  • Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg denne siden på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeeden finner du her: RSS

    Annonse
  • 

    TA TOGET I:

    Informasjon: Om denne siden og annonser


    Nyttig å vite: Togturer som gir deg noe ekstra


    
    SØK PÅ REISEMEDTOG.NO:

    SISTE NYTT: