16.12.2022 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
LNER Asuma på York stasjon
I høst har jeg benyttet meg av en Interrail-billett på første klasse. Jeg tilbragte to uker på skinner i Storbritannia utelukkende for å teste ut første klasse på forskjellige selskap. Det viste seg å være alt fra helt OK til ikke-eksisterende til over-the-top! LNER var definitivt selskapet som imponerte mest. Og det er til og med litt ironisk!
LNER, interiør første klasse
Kort bakgrunnshistorie: LNER er et statlig eid og drevet selskap som egentlig heter "Operator of Last Resort". De har som oppgave å overta driften på kort varsel når den private aktøren kaster inn håndkleet. Det var Virgin East Coast som ga opp i juni 2018 og det var egentlig meningen at denne franchisen skulle lyses ut på nytt i 2020. Så kom det en pandemi i veien og det er fortsatt statlig drift av LNER. Ironien her ligger jo i at det er et statlig togselskap som er best på første klasse i privatiseringslandet Storbritannia.
LNER, interiør andre klasse
LNER kjører tog på det som kalles East Coast Main line, det betyr tog fra London til Edinburgh, via York og Newcastle, og tog fra London til Leeds med diverse andre destinasjoner. Dette er et rent langdistanseselskap som kjører relativt nye togsett som kalles Azuma. Det er noen variasjoner men den typen jeg så mest til hadde 9 eller 10 vogner der 2 eller 3 var reservert første klasse. Og i motsetning til hos Avanti var alle 3 vogner ordentlig første klasse med full service.
Mat og drikke anstendig servert på sitteplassen. Husker dessverre ikke hva jeg spiste her
Og det er virkelig full service når du tar første klasse hos LNER. Her får du nesten alt du kan tenke deg av mat og drikke. Varm frokost, lunsj og middag, med sunne alternativer servert på porselen ved din sitteplass. Du får selvsagt også sandwicher eller lignende hvis du ikke vil ha full lunsj. Du kan velge hva du vil ha å drikke, alt fra ferskpresset juice og brus til øl og vin. Selvsagt får du kaffe og te med snacks, alt servert av hyggelig betjening som hele tiden går gjennom vognene og spør om du vil ha noe mer. Til og med påfyll i vinglasset om du ønsker slikt.
LNER lounge på York stasjon
Når du kommer ombord finner du en meny på bordet foran deg og så er det bare å bestille når du måtte ønske. Betjeningen rydder bort det som er brukt så fort du er ferdig. Som vanlig er det noe bedre plass på første klasse enn på andre klasse, med bare 3 seter i bredden i stedet for fire. Det betyr litt mer her fordi britiske tog er en tanke smalere enn norske. Alle sitteplasser har et eget bord for de som vil jobbe underveis. Det virket forøvrig som om du som regel finner første klasse i den delen av toget som er nærmest London, der alle LNER sine tog går fra stasjonen Kings Cross.
Utsikten fra togvinduet mellom Newcastle og Edinburgh
For å toppe det hele har LNER tilsynelatende også flest lounger av alle togselskapene i England. Disse er kun er tilgjengelig for de på første klasse. Jeg var innom loungen både i Edinburgh og York, og la merke til at de hadde også lounge på blant annet stasjonene i Darlington og Newcastle. Jeg vil raskt gjette meg til at det er flere av dem. Det er åpenbart en stor lounge på Kings Cross i London, men der var jeg ikke innom. Her får du en rolig sitteplass med tilgang til kaffe og snacks og ikke minst et sted å jobbe og for de som trenger det et eget toalett. Kanskje noe mer i London.
Utsikten fra togvinduet mellom Newcastle og Edinburgh
Det kanskje mest overraskende med første klasse på LNER var likevel ikke servicenivået men derimot at det var mye folk! På alle tog jeg tok og det ble en fem til seks forskjellige var det alt fra halvfullt til stappa på første klasse. Det tyder på at LNER virkelig har truffet med sitt produkt, som folk altså er villig til å betale ekstra for. For å være vrang var det til tider litt vel mye folk, ettersom jeg har blitt bortskjemt med å kunne sitte akkurat hvor jeg vil på andre selskaper. På LNER ble jeg et par ganger sittende baklengs og da går opplevelsen noe ned, men det var likevel verdt det!
Utsikten fra togvinduet mellom Newcastle og Edinburgh
Det jeg er usikker på er om LNER rett og slett har videreført tilbudet fra Virgin East Coast, noe som er sannsynlig ettersom det lukter litt Virgin av dette. Men, som nevnt før er det altså ironisk at det er staten som driver selskapet med den beste første klassen i Storbritannia. Når det gjelder prisen kan disse billettene koste flere tusen kroner i rushtiden, men jeg gjorde litt undersøkelser og kom fram til at hvis du bestiller på forhånd kan du få første klasse for rundt 40 pund mer enn andre klasse og da får du altså mat og drikke inkludert. Det er tydelig at mange synes det er verdt det.