21.01.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Edinburgh Waverley
Den nåværende stasjonen stammer fra 1860-tallet og erstattet den gangen en rekke stasjoner som lå i nærheten av hverandre. Det mest spesielle er egentlig plasseringen ettersom den ligger nede i kløften som skiller Gamlebyen og Nybyen i Edinburgh. Det betyr at stasjonen kunne knapt nok være mer sentralt plassert, selv om det på en måte er en tilfeldighet at den ble liggende her.
Scotrail lokaltog
Plasseringen gjør også at det ikke er noen ordentlig stasjonsbygning å se på overflaten. Selv om det er en rekke innganger ligger alt nede i dalbunnen skjult under et imponerende glasstak. Særlig på Nybyen-siden, Princes Street, er det et godt stykke opp til gatenivå. Der får man i moderne tid hjelp av rulletrapper, men det må ha vært ganske slitsomt å komme seg opp her i gamle dager.
Inngangsparti fra Old Town
Plasseringen er en ting, også størrelsen på stasjonen er imponerende. Hele 20 plattformer har man fått plass til og noen av dem er gjennomgående for tog som skal videre. De aller fleste togene starter eller avslutter sin ferd her men noen av togene fra London fortsetter til Aberdeen eller Inverness for eksempel. De fleste plattformene er tilgjengelig fra en og samme ventehall.
Ventehallen på Waverley
Liker man gamle stasjonsbygninger som fortsatt holder koken er Edinburgh en fryd å utforske. Som sagt er det ikke noen egentlig stasjonsbygning, men det er en imponerende ventehall som ligger inne i en bygning inne på stasjonsområdet. Her finner man også en rekke butikker og serveringsteder. Hva er vel en britisk jernbanestasjon uten en pub? Her finner man en rekke kjeder, men også noen lokale har fått plass.
Puben på stasjonen, med uteservering
I andre etasje på ventehallen finner man også første klasse loungen til LNER, som kjører mellom Edinburgh og London. Her finner man litt forskjellige typer stoler og sittegrupper samt plass til å jobbe og selvsagt både kaffe og te i tillegg til noe snacks. Loungen er gunstig plassert for togene til LNER står oppstilt rett utenfor. Har man ikke første klasse billett så kan man prøve noen av sitteplassene utenfor diverse utsalg.
To LNER-tog klare for London
Det er verdt å nevne at stasjonen har en rolle også utenfor togtrafikken. Ettersom den ligger midt mellom den gamle og den nye delen av Edinburgh er det mange som går gjennom stasjonen. Derfor har man laget en egen bru gjennom stasjonsområdet slik at fottrafikken som ikke skal på toget kan komme uhindret fram. Over hele stasjonen er det også en imponerende bru, som faktisk er eldre enn togstasjonen.
Første klasse lounge
Selv om det er en del Intercity-tog er det først og fremst lokal og regionaltrafikken som dominerer på Edinburgh Waverley. Herfra går det tog til svært mange byer og tettsteder i Skottland. Særlig Glasgow er godt betjent med et utall avganger hver eneste time på flere forskjellige ruter. Også til Aberdeen, Perth, Dundee og Inverness er det hyppige avganger for ikke å glemme de mer lokale togene som det er mange av. Disse togene blir drevet av Scotrail.
Første klasse lounge
Men, som turist er det nok langdistansetogene som er de mest aktuelle. LNER kjører til London King Cross to ganger i timen med en reisetid på drøyt 4 timer. Cross Country kjører til Birmingham via York og Leeds en gang i timen. Noen av disse fortsetter til Bristol og Plymouth. Avanti West Coast kjører til London Euston via Preston og Birmingham. Det nye lavprisselskapet Lumo kjører også tog til London King Cross flere ganger om dagen. Trans Pennine Express kjører til Manchester.