18.03.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Cross Country på spor 2
Newcastle Central Station, som er det offisielle navnet, åpnet sine dører allerede i 1850. Stasjonen har naturlig nok vært gjennom en rekke oppgraderinger i løpet av de siste 173 år, men man kan raskt kjenne igjen stasjonen på bilder fra midten av 1800-tallet og den er selvsagt verneverdig av høyeste grad, grade 1.
Inngangspartiet
Stasjonsbygningen er monumental både på utsiden og på innsiden. På utsiden har man nå glasset inn inngangspartiet under de enorme søylene som er inspirert av romersk arkitektur. På innsiden er mesteparten av plattformene under tak og det er store dimensjoner over ventehallen. Her er det god plass til butikker og cafèer.
Ventehallen, med Metrostasjonen til høyre
Det var forøvrig Dronning Victoria som sto for den offisielle åpningen av stasjonen 29. august 1850. Den ligger i en kurve på East Coast Mainline som er hovedlinja mellom London og Edinburgh og noe man fort legger merke til er at perrongene i moderne tid er mye lenger enn de var i gamle dager, slik at togene blir stående halvveis ute i friluft.
Trans Pennine tog med Cross Country i bakgrunnen
Det er egentlig god plass på Newcastle stasjon, men i god britisk ånd har man bygd sperreporter der man må ha billett for å komme gjennom. Det er mange av portene som er fint for de som har vanlige billetter men for de som har en Interrail-billett kan det være nødvendig å gå i den manuelle luka, som kan være litt vanskelig å finne. Jeg ble sendt fram og tilbake mellom portene før jeg fikk slippe ut.
Sperreportene på Newcastle stasjon, legg merke til gangbroa.
Alt oser egentlig av gammel storhet på denne stasjonen, men fasilitetene er i all hovedsak moderne. Det er en rekke cafèer og spisesteder både utenfor og innenfor sperreportene. Det er til og med cafèer på utsiden av selve stasjonen, men på innsiden av inngangspartiet som er glasset inn. Metroen er tilgjengelig direkte fra ventehallen, like ved finner du også betjente billettluker og toaletter.
Et tog fra selskapet Lumo med tog fra LNER i bakgrunnen
Som nevnt er det flere togselskaper som betjener Newcastle. Det viktigste selskapet er LNER, som kjører tog mellom London og Edinburgh hver halvtime. Alle tog stopper i Newcastle men de har forskjellige stoppmønstre både sørover og nordover. LNER har også en førsteklasses lounge som er tilgjengelig innenfor sperreportene og like ved der toget til London pleier å stoppe. LNER har ganske nye og komfortable togsett som bruker rundt 3 timer til hovedstaden.
Inngangspartiet som er innglasset
Lumo er en ny aktør som satser på lavprismarkedet. De kjører noen få daglige avganger mellom London og Edinburgh, med stopp i Newcastle. Cross Country Trains er selskapet som kjører langdistanse til andre deler av Storbritannia. De kjører også til Edinburgh en gang i timen, til Leeds en gang i timen og så videre til Birmingham, Bristol og Plymouth. De kjører også til Birmingham via Doncaster.
Kaffebarer er det mange av på Newcastle stasjon
Trans Pennine Trains har mer regionale ekspresstog til Leeds, Manchester og Liverpool. De kjører også noen avganger til Edinburgh. Northern Trains er den lokale aktøren med lokaltog blant annet i retning Sunderland og til Carlisle. Noen av de gamle lokaltoglinjene ble for en god del år siden til Metro Tyne & Wear. Samlet sett gir alle disse selskapene togforbindelser til byer som Edinburgh og York flere ganger i timen på dagtid.