06.04.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hovedinngangen på Masarykovo
Praha Masarykovo er en fascinerende togstasjon for i dagens tilstand er den som et levende museum. Den er eldgammel og sliten som bare det og det er egentlig et mirakel at den fortsatt står. I de neste årene får stasjonen en betydelig oppgradering så fort deg innom for å se hvordan en ekte gammel stasjon faktisk kan se ut.
Hovedhallen
Masarykovo åpnet i 1845, mange år før dagens hovedstasjon Hlavni Nadrazi. Den var da også hovedstasjonen og het bare Praha i mange år. Først i 1919 fikk den navnet sitt, etter Tomáš Garrigue Masaryk, som ansees som grunnleggeren av Tsjekkoslovakia etter første verdenskrig.
Fast food-restaurant med sitteplasser i den aller eldste delen som allerede er pusset opp
Dette er en stasjon som ligger i sentrum, teknisk sett enda nærmere både de nye og de gamle delene av sentrum i den tsjekkiske hovedstaden, kort vei fra republikkens torg, namesti republiky. Arktitekten var Antonín Jüngling og deler av stasjonen ser ut akkurat som den gjorde i 1845.
En nyere del av stasjonen, som trolig blir pusset opp snart
Stasjonen imponerer fortsatt utenfra, med elementer av både renessanse og klassisme og eksteriøret er nesten uendret siden 1845. På innsiden står det ikke like bra til, selv om det har vært pusset opp en rekke ganger siden åpningen. Masarykovo fremstår nå som svært sliten og til dels falleferdig. Men, den aller eldste delen er verneverdig og ble pusset opp ganske nylig.
Masarykovo er preget av litt forfall
Det har vært flere forslag om å legge ned og rive stasjonen, skrekk og gru. Det er ikke spesielt langt til hovedstasjonen, men nettopp dette har vært redningen. Hlavni Nadrazi sliter nemlig med kapasiteten og en rekke lokaltog går i stedet til og fra Masarykovo-stasjonen. Ja, det er faktisk den tredje travleste i Tsjekkia.
Sideinngangen med billettkontoret til venstre. Litt forfall her også.
Nå ser fremtiden lysere ut for Masarykovo som skal pusses opp for over 1 milliard norske kroner. Deler av stasjonen blir supermoderne, mens de aller eldste delene skal bevares for ettertiden. Blant annet skal det gjøres plass til et nytt flytog til Vaclav Havel-flyplassen utenfor Praha. Antall spor økes fra 7 til 9.
To lokaltog klare til avgang. Til høyre en dobbeldekker
Det skal også bygges ny ventehall og ikke minst skal stasjonen endelig knyttes sammen med metro-systemet. Det vil bli bygd en ny gangvei over sporene som gjør det enklere å komme til Metro-stasjonen Florenc. På tegningene ser det ut som en slags park omgitt av butikker og cafèer. Det skal bli spennende å komme tilbake når det er ferdig. Dette vil også gjøre det enklere å utvikle hele området til en ny og spennende bydel i Praha sentrum, heter det i planene.
En illustrasjon for fremtiden på Masarykovo
Normalt er det bare lokaltog som går fra Masarykovo-stasjonen, men dersom hovedstasjonen er stengt kan noen tog bli omdirigert hit. Til daglig går det blant annet tog til Usti nad Labem, Kolin ( via flere ruter ), Kralupy, Milovice og Vsetaty. Få av disse togene har stor interesse for turister, men er svært viktig for pendlere.