13.04.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
EC 378 på Praha Hlavni Nadrazi
Reisen starter på hovedstasjonen i Praha, Hlavni Nadrazi. Mitt tog er EC 378 med destinasjon Kiel. Jeg skal dog ikke lenger enn Berlin, som er en akkurat passe reise på 4 og en halv time, ja faktisk litt under det. Det er det statlige tsjekkiske selskapet CD som har ansvaret for dette toget, som er blått og hvitt på utsiden, og fremstår som moderne på innsiden. Første klasse finner man i første vogn, deretter restaurantvognen og så følger det på med flere vogner for de som har billett i andre klasse.
1. klasse interiør
Selv hadde jeg valgt første klasse, som har litt færre seter enn i andre klasse. Stolene er plassert 2 + 1 i bredden og det er god plass til setet foran. Noen seter er satt mot hverandre, men de fleste er plassert i rekker etter hverandre, både med og mot kjøreretningen. Det betyr at det er mulig å finne enkeltstoler der du sitter helt alene med vindusplass. Vogna var rundt 25 % full under denne reisen på en onsdag ettermiddag i mars. Jeg sjekket ikke så nøye, men jeg tror ikke det var helt fullt på andre klasse heller denne dagen. Vær oppmerksom på at dette er en strekning som er svært populær i sommersesongen så da lønner det seg å bestille setereservasjon, selv i 1. klasse.
Dagens lunsj, en kalverett i restaurantvogna.
Den gode utsikten fra togvinduet starter allerede i Praha, i det toget ruller ut gjennom byen på en lang viadukt. Vi kjører gjennom deler av sentrum før toget sendes på en bru over elva Vltava. Dette er et fint farvel med en av mine favorittbyer før toget gjør et raskt stopp på stasjonen Holesovice. Dette er en mindre stasjon, men den brukes noen ganger som den eneste stasjonen i Praha for tog som skal sør for byen så de slipper å snu på Hlavni Nadrazi. Det er ikke så vesentlig for dette EC-toget som skal videre nordover. Ingen nye passasjerer kom på i første klasse, men det var tydeligvis noen som gikk ombord i andre klasse.
Restaurantvogna på toget mellom Praha og Berlin
Toget følger så elven Labem, eller Elbe på Tysk, mer eller mindre hele veien til grensa. Noen ganger er man så nærme at man nesten kunne tatt hånda ut av vinduet og ned i vannet. Andre ganger er man litt lenger unna og det er her det passer å få seg en plass i restaurantvogna, som er i god gammel stil med hvite duker og bordservering. Det er en relativt fyldig meny som står på tsjekkisk, tysk og engelsk. Og her kommer et tips: Det er Happy Hour mens toget er i Tsjekkia! Det betyr at det er lavere pris på mat og drikke før vi krysser grensen til Tyskland.
Utsikt fra togvinduet mellom Praha og Decin i Tsjekkia
Jeg fikk meg en bedre lunsj, det var kalv men akkurat hva retten heter fikk jeg ikke med meg. Mat og en liten brus kostet 113 norske kroner. Ikke så gærnt til å være restaurant på skinner. De som sitter på første klasse kan få maten servert ved setet men jeg synes det å gå i restaurantvogna er en sjarmerende del av reisen. Og når jeg ankom sitteplassen min var toget nesten kommet til neste stasjon, Usti nad Labem. Her får man god utsikt til både elva og byen. Bare noen minutter senere er vi i Decin, som er siste stasjon før grensen. Og heretter bør man sitte spikret til vinduet.
Slottet i Decin, sett fra togvinduet
Utsikten har vært fin så langt men mellom Decin og Dresden er den rett og slett spektakulær. Toget går tett ned mot elva med god utsikt til de mange småbyene, landsbyene og fjellformasjonene på den andre siden. Allerede i Decin får du se et storslagent slott på den andre siden av elven. Ikke mange minutter etter avgang fra Decin kjører vi inn i Tyskland og man kan se restene av grensestasjonen på hovedveien på den andre siden. Så er vi inne i Sächsische schweiz, enkelt oversatt til Sveits i delstaten Sachsen. Denne delen av Elbe-dalen fram til Dresden er så unik at den har vært på Unescos verdensarvliste. Området ble kastet ut av akkurat den lista på grunn av en ny bru som ble anlagt nærmere Dresden, men område er jo fortsatt vakkert.
Utsikten fra togvinduet mellom Decin og Dresden.
I Dresden stopper toget både på Hauptbahnhof og i Neustadt og mellom de to krysser vi nok en gang Elben, med storslått utsikt til den utrolige gamlebyen i Dresden, som fortsatt er under rekonstruksjon etter ødeleggelsene under den andre verdenskrig. Men, så like etter Dresden stopper toget brått. Det viser seg at det er noe galt med en dør og innen det er fikset er vi en halv time forsinket. Resten av turen til Berlin er ikke like spennende landskapsmessig, men legg merke til hvor mye skog og jordbruksområder det er rundt Berlin. Det er faktisk en av verdens mest isolerte hovedsteder. Berlin er en storby med 5 millioner mennesker, men det er bare småbyer rundt Berlin.
Utsikten fra togvinduet på vei over elva i Dresden.
Toget tar en kjapp stopp på Berlin Südkreuz før det fortsetter til Berlin Hbf, der vi hopper av etter det som ble nesten 5 timer på toget, men som skulle vært 4 timer og 25 minutter. Dette er bare første del av den lange turen fra Praha til Norge. Dagen etter fortsatte jeg togreisen fra Berlin til Aalborg, men det blir et annet innlegg. Prisen for hele strekningen Praha til Aalborg kostet 119 euro i første klasse, da med en viss mulighet til å avbestille turen. I andre klasse uten mulighet til å avbestille ville akkurat denne turen kostet 89 euro hele veien fra Praha til Aalborg. Jeg la selv inn 15 timers stopp i Berlin, for en overnatting og en tur på en av mine favorittkafèer. Billetten ble bestilt på bahn.com. Skal du bare mellom Praha og Berlin har jeg sett priser helt nede i 18 euro en vei, i andre klasse.