07.05.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Høyhastighetstog på Canterbury West. Legg merke til den gamle signalboksen
Kent er et grevskap, eller region om du vil, som ligger sørøst for London. De delene som er nærmest er mest å regne som drabantbyer til hovedstaden i Storbritannia, men kommer man lenger ut har Kent mye å på. Det er her man finner den velkjente katedralbyen Canterbury, den historiske byen Rochester, badebyer som Ramsgate og Margate samt havnebyer som Dover og Calais. For å nevne noen høydepunkter, det er flere.
Interiør på høyhastighetstoget Javellin
Nærheten til London med mange små og mellomstore byer, samt det relativt flate landskapet gjør at det er mange toglinjer på kryss og tvers av Kent. Det virker litt kaotisk til å begynne med for i flere byer er det forskjellige stasjoner som betjener forskjellige linjer, men det er ikke verre enn at jeg trodde tre dager skulle være nok. Det var litt optimistisk, for jeg rakk egentlig ikke å så mye annet enn tog og togstasjoner og lite av stedene jeg stopper på. Men, nå er det jo togturen som er det viktigste.
På Ashford International kjører Javellin-togene inn på høyhastighetslinja til London, som også brukes av Eurostar
Kent Rover har en geogragisk avgrensning som gjør at du kan ikke bruke denne billetten til og fra London. Jeg kom fram til at Gravesend var et godt utgangspunkt ettersom jeg der også fant et relativt rimelig hotell, Premier Inn til under 50 pund pr. natt. Det viste seg å ligge 20 minutters gange fra togstasjonen i et kjedelig område, men det regnet heldigvis svært lite under mitt opphold så jeg gikk både fram og tilbake hver dag. Men, selve Gravesend så jeg lite til.
Ordinære regiontog fra Southeastern
Den først dagen startet jeg med å ta toget en kort tur fra Gravesend til Strood. Her klarte jeg egentlig å bomme, for jeg hoppet på et tog fra Thameslink. Kent Rover er nemlig bare gyldig på togene fra Southeastern Railway. Men, det var ingen som sjekket så det gikk greit på denne 10 minutters turen. Fra Strood tok jeg en sidelinje til Paddock Wood som går langs elva Medway. Det var til tider fin utsikt, ikke minst så jeg godt brua som frakter Eurostar på en høyhastighetslinje mellom London og kanaltunnelen ved Folkestone. Det er ikke mulig å bruke selve høyhastighetslinja med Kent Rover.
Utsikt fra togvinduet, Rochester på den andre siden
Men, du har lov til å bruke høyhastighetstogene Javellin som kjøres av Southeastern når de tar av fra hurtigsporet og blir vanlige regiontog. Blant annet går det et slikt tog fra Ashford til Dover som går langs østkysten videre til Ramsgate. Dette hoppet jeg og fikk sett nærmere på badebyen Deal og den pene historiske småbyen Sandwich. Her ute går togene bare en gang i timen, men det var veldig god plass, selv om det var mange som var på helgetur. Før Dover var jeg et vanlig regiontog, men turen her kan også anbefales, der togene går tett innpå havet mellom Folkestone og Dover.
Utsikt fra togvinduet, det du ser er høyhastighetslinja mellom London og Folkestone
Den andre dagen tok jeg linja som går fra Swanley til Ashford via Maidstone, som regnes som hovedstaden i Kent. Her er det også to linjer som krysser hverandre, så det er tre forskjellige stasjoner i relativt lille Maidstone. Jeg stoppet på Maidstone East og fikk meg en kaffe på en kafe som var strategisk plassert på plattformen. Det er ingen servering på noen av togene som går i denne delen av England, hverken fra kiosk eller trillevogn, men på mange stasjoner er det cafè eller kiosk. På Ashford International er det minst 3 kaffebarer, inkludert både Costa Coffee og Starbucks.
Sandwich stasjon, ganske typisk for stasjonene i dette området.
Målet for togturen på dag to var Canterbury, en flott gammel by som kan anbefales. Det er mye å se og gjøre og byen kan minne litt om Cambridge, Bath eller Oxford. Den eneste feilen er at det er mange turister og du må betale for å se den berømte katedralen. Denne dagen var det også arbeider på en del av strekningen jeg egentlig hadde planlagt å utforske. Ettersom buss for tog er kjempetregt i England valgte jeg heller å dra tilbake samme vei som jeg kom. Dermed fikk jeg ikke kjørt på alle toglinjer i Kent slik jeg hadde planlagt, men sånn er det bare. Den tredje dagen skulle jeg også forflytte meg til et hotell nærmere Stansted Airport, så jeg fikk bare brukt Kent Rover den første delen av dagen.
Typisk utsikt fra togvinduet i Kent, beroligende vil noen si.
Men, det ble en ganske spennende avslutning på sidelinja til Sheerness on Sea, som ligger der elva Medway møter storebror Themsen. Siden byen ligger på en øy har man god utsikt på brua fra fastlandet. På vei tilbake stoppet jeg i Rochester og ble egentlig irritert. Da mener jeg irritasjon over at jeg ikke hadde mer tid, for Rochester så ut som en veldig fin by, med mye gammel historie. Men, da har man jo en unnskyldning for å reise tilbake en annen gang. Alt i alt tre spennende dager, med akkurat passe mye byliv, cafeliv, strandliv og masse masse tog. Bedre kan man ikke ha det? Kent Rover koster 45 pund og gjelder i tre dager. Den ble kjøpt på stasjonen i Gravesend, men kan også kjøpes online.