En togtur til Sheerness, badeby ved Themsen - reisemedtog.no

En togtur til Sheerness, badeby ved Themsen

13.05.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET

I forrige blogginnlegg fortalte jeg om Kent Rover, en tre dagers billett som gir mulighet til å reise så mye man vil med tog i Kent for bare 45 pund. Her kommer litt mer om den mest spesielle togreisen på denne turen.

Lokaltog fra Sittingbourne på Sheerness-on-Sea stasjon

Kent er et grevskap, eller region, som ligger sørøst for London. Det har sin egen atmosfære selv om byene som ligger nærmest London er å betrakte som drabantbyer eller sovebyer til den britiske hovedstaden. Sheerness er noe så rart som en gammel badeby som ligger ved Themsen og det å komme dit betyr flere spektakulære bruer og passering av både spennende byer og landskaper. Dette kan være en fin dagstur fra London. Selv kom jeg fra Gravesend, der jeg fant overnatting for mindre enn 50 pund natta ( april 23 ).

På vei over Kingsferry Bridge

Fra Gravesend tok jeg høyhastighetstoget som Southeastern Railway kjører til og fra London St. Pancras. Når det kjører av høyhastighetslinja kjent som HS1 er det mer eller mindre et vanlig regiontog som stopper nesten overalt. I første omgang tok jeg dette toget til Sittingbourne og fikk dermed med meg turen over elva Medway mellom Stroud og Rochester. Her ligger det flere små og middels store byer tett i tett og det er bare få minutter mellom hver stasjon. Mellom Stroud og Rochester er det bokstavelig bare rett over elva.

Queenborough stasjon, en av to holdeplasser på øya Sheppey

Det var bare en drøy halvtime fra Gravesend til Sittingbourne, der togene til Sheerness-on-Sea går fra. Dette er en sidelinje hvor det bare går korte tog, men de går hver halvtime deler av dagen, ellers hver time. Og dette toget passet godt med mitt tog, som kom inn på plattformen på motsatt side av Sheerness-toget. Omtrent umiddelbart etter avgang Sittingbourne får man inntrykk av å komme ut av sivillasjonen. Etter bare noen få minutter ser vi utløpet av elva Medway og en gedigen bru i det fjerne. Dette er Sheppey Crossing som tar biltrafikken over til øya Sheppey.

Klokketårnet i Sheerness sentrum

Selv om den brua er mest fremtrende fra togvinduet er det brua toget går over som er mest imponerende. Dette er Kingsferry bridge, en kombinert bil og jernbanebru som var eneste forbindelse til Sheppey helt til 2006. Dette er en vertikal løftebru som selvsagt fører til at både biler og tog må stoppe når skip skal passere. Det skjedde ikke under mitt besøk og jeg vil gjette at åpningstidene på brua er synkronisert med togtidene. På øya Sheppey kjører toget gjennom et fuktig myrlandskap før vi stopper på Queenborough, som er eneste stop før Sheerness-on-Sea.

Utsikt fra togvinduet, Sheppey Crossing i det fjerne

Det skal sies at Sheerness neppe er den mest spennende badebyen man finner, men en kjapp spasertur avslørte at man finner både en pier, en strand og en hovedgate med diverse butikker og spisesteder. Sheerness ligger altså øst for London ved utløpet av elva Themsen, på nord-siden finner man Southend og Shoeburyness. Jeg sjekket ikke vannet, det fristet ikke så veldig med et bad i slutten av april. I tillegg må jeg innrømme at jeg er usikker på vannkvaliteten i det som er et svært travelt elveløp. Så etter en times pause satte jeg meg på toget tilbake.

Utsikt fra togvinduet på øya Sheppey

Nok en gang var det bytte av tog på Sittingbourne og denne gangen måtte jeg ned i undergangen og opp på den andre siden av stasjonen for å ta toget vestover. Jeg synes det er fascinerende med alle disse småbyene som ligger som perler på en snor. Og perle er riktig begrep å bruke om Rochester, i hvert fall fikk jeg inntrykk av det. Fra tidligere passeringer hadde jeg sett både et gammelt slott og det som ser ut som en fin gamleby, så jeg bestemte meg for å ta en kaffepause i nettopp Rochester. Det angrer jeg ikke på, for dette virket som en spennende by.

Stasjonen i Rochester, nesten helt ny

Bare etter få minutters vandring fant jeg en trivelig cafè rett ved en gammel byport og i en gågate. Jeg bestemte meg fort for at jeg må tilbake hit en dag. Jeg hadde nemlig ikke tid til så mye mer akkurat den dagen, men det er nettopp det som er fint med en slik tre dagers billett. Jeg bruker det ofte for å få oversikten over området og finne steder som bør utforskes nærmere. Jeg vet ikke så mye om Rochester, men byen har definitivt mye gammel historie og tilknyting til forfatteren Charles Dickens. Byen har også en relativt moderne togstasjon, som faktisk var ganske pen i motsetning til stasjoner fra 60 og 70-tallet.

Tog fra Southeastern på vei over Rochester bridge

Jeg brukte altså en Kent Rover som koster 45 pund og gjelder i tre dager, men bare på togene til Southeastern i Kent. Den ble kjøpt på stasjonen i Gravesend, men kan også kjøpes online. Kommer du fra London er det enklest å ta tog fra St. Pancras til Sittingbourne og bytte der, men du kan også ta tog fra London Victoria som også går til Sittingbourne. Prisen for en dagstur fra London til Sheerness-on-Sea er fra 21 pund tur retur og en vei fra 11 pund. Det tar bare halvannen time med et raskt bytte i Sittingbourne. Rochester ligger bare få minutter fra Sittingbourne i retning London.

• Flere blogginnlegg: i BLOGGARKIVET - Mer om: Tog i Storbritannia

• Alle bilder og videoer: Kyrre Dahl/reisemedtog.no - Følg oss på FACEBOOK eller INSTAGRAM. Nyhetsfeed: RSS