14.07.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
På Bad Doberan stasjon
Mecklenburgische Bäderbahn heter det egentlig, så kanskje ikke så rart at den går under kjælenavnet Molli. Dette er en et veterantog drevet av et damplokomotiv som går i mer eller mindre vanlig rutetrafikk mellom Bad Doberan og Ostseebad Kühlungsborn på nordkysten av Mecklenburg Vorpommern, omtrent halvveis mellom Rostock og Wismar. Toget går hver time og korresponderer med øvrig togtrafikk på hovedlinja.
Lokomotiv som brukes til Molli
Jeg har reist rundt i Tyskland med Deutschland-ticket, et månedskort som gir fri reise på all lokal og regional kollektivtrafikk i hele Tyskland for 49 euro, altså i underkant av 600 kroner i måneden. Denne billetten gir rabatt på veterantogbaner som Rasender Roland og på Molli. Du kan kjøpe et dagskort til disse banene for 8 euro og den gjelder begge to. Alene er det en stor besparelse på Rasender Roland, du sparer ikke like mye hvis du bare bruker dagskortet på Molli.
Interiør, Molli
Men, det var uansett dette som førte meg til Bad Doberan, en liten by i Mecklenburg. Den aller viktigste grunnen, for ikke å si den eneste, til å reise til denne byen er for å kjøre med Molli, men det er forsåvidt en trivelig liten by med et overraskende stort utvalg av cafèer og restauranter. Det skal også være en statue av Frank Zappa i byen, har jeg fått høre i ettertid. Den la jeg ikke merke til, men årsaken var nok at jeg var veldig opptatt med å kjøre tog.
Toget kjører gjennom hovedgata i Bad Doberan
Det mest unike med Molli er at toget går tvers gjennom gatene i Bad Doberan. Damplokomotivet fører et utvalg av forskjellige vogner først over byens torg før det fortsetter gjennom hovedgata, tett opptil parkerte biler og fotgjengere. Ja, noen ganger ligger utecafèene så tett innpå at man i teorien kan stikke hånda ut og få seg en matbit. Det er flere holdeplasser inne i bygatene, men når toget kommer ut av Bad Doberan så kjører man ikke lenger sammen med annen trafikk.
Heiligendamm, stasjon og restaurant.
Toget tøffer seg avgårde i rolig tempo mot Østersjø-kysten og de mange badebyene som ligger i dette området. Turen er ikke så lang, den tar rundt 40 minutter og med en snittfart på mellom 20 og 30 kilometer i timen så er det ikke noe hurtigtog. Men, det er flere stasjoner underveis der man har anlagt cafèer og restauranter og etterhvert kommer man inn i selve Kühlungsborn, som er ganske stor badeby, med flere sentrum.
Molli på Kühlungsborn West
Hvis du vil til selve byen er det stasjonen Ost som gjelder. Her har Molli en elegant stasjon som virket nesten nyoppusset, noe som tyder på at dette er noe man satser på. Dessverre var restauranten på denne stasjonen stengt under mitt besøk av ukjent grunn. Stasjonen ligger bare et par kvartaler fra sentrum der man finner flere spisesteder og butikker og selvsagt går man langt nok så kommer man til slutt til stranda.
Stasjonen Kühlungsborn Ost
Kühlungsborn West er endestasjonen for Molli, etter at toget også passerer en holdeplass ved navn Mitte, som altså ikke er sentrum, men midt i bebyggelsen. På West stasjon er det et lite minimuseum hvor det står utstilt flere vogner og lokomotiver. Det er også her du kan få se på når de snur lokomotivet for å kjøre tilbake. Dette skjer selvsagt også på Bad Doberan stasjon, der man også finner verksted og oppstilingsplasser.
Molli på vei inn til stasjonen.
Å reise med Molli er en klassisk veterantog-opplevelse, men det er ingen serering ombord. Vognene er gamle men fint pusset opp. Utsikten er mest unik når toget kjører gjennom byen, ellers er det ganske flatt, litt jordbruk og mye bebyggelse. Kysten ser man ikke på denne turen. En helt OK togtur, men kan du velge bare et veterantog i dette området ville jeg nok anbefalt Raender Roland på Rügen. Billetter kan kjøpes i betjent luke på Bad Doberan stasjon, som har tog hver time til Wismar og Rostock.