08.08.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
Hovedinngangen
Pila er en by med rundt 70 000 mennesker som ligger en drøy time med tog nord for Poznan, omtrent midt mellom Torun og Szczecin. Pila Glowna heter hovedstasjonen som ligger 10 minutters gange sør for sentrum. Herfra går det tog i seks retninger, så det er fortsatt et knutepunkt for togtrafikken, men stasjonen var mye viktigere i gamle dager. Bakgrunnen er at stasjonen den gangen den åpnet lå i Preussen, som etterhvert ble til Tyskland.
Ventehallen
Hovedlinja mellom Berlin, altså hovedstaden og Königsberg, nå Kalininggrad gikk tvers gjennom Pila. I tillegg gikk også togene mellom Berlin og Danzig, nå Gdansk gjennom Pila. Det gjelder også togene mellom Berlin og Thorn (Torun) og Bromberg (Bydgozczc). I tillegg kommer togene som går nord sør fra Østersjøskysten til Poznan og Wroclaw. Selv om toglinjene forsåvidt ligger her fortsatt er det stort sett regiontog som trafikerer Pila i dag.
Navnedag er viktig i Polen
Da er det lett å forstå at Pila fikk en realtivt stor stasjon med 10 plattformer, som gjør at stasjonen virker litt overdimensjonert for dagens togtrafikk. En annen ting er at selve stasjonsbygget ligger i midten av alle sporene så man må enten over eller under halvparten av sporene for å komme fram. Det er faktisk enda vanskeligere å komme fram til stasjonen med bil, ettersom man da faktisk må krysse en rekke spor i en standard jernbaneovergang. For fotgjengere er det både bruer og tunneler. Når det er sagt er selve stasjonsbygget som brukes i dag ikke så stort, men med mye stil.
Billettkontoret
Derfor er det mange biler som slipper av og henter folk på inngangen til tunnelen på sentrums-siden. Det er det en inngang som estetisk sett ser mer ut som inngangen til en kirkegård, men det er altså den mest brukte inngangen til togstasjonen. Det er et stykke å gå under sporene men det er helt trygt og mye folk. I undergangen finner man også toaletter og flere andre rom som jeg ikke helt hva er til. Du må opp på gateplan for å komme til ventehallen og billettkontorer. Som vanlig i Polen er det selvsagt betjent billettsalg.
Den gamle jernbanecafèen
Pila Glowna har sine røtter fra 1850-tallet men stasjonen ble modernisert for mindre enn 10 år siden. Derfor fremstår den delvis som moderne med gode informasjonstavler og ordentlige plattformer, men man har tatt vare på noe av det gamle. Blant annet finner man interessante ting hvis man går ut. Der står blant annet en statue av en helgen, religion er viktig for polakker. Du finner også flere statuer og rester av gamle dager hvis du spaserer rundt på stasjonsområdet. Inne ved hovedinngangen var det også en utstilling, som kun var på polsk så jeg ble ikke helt kjent med hva som var utstilt.
En dør i cafèen
Men, det beste med hele stasjonen er den gamle jernbanecafèen der man har beholdt et svært elegant spiserom. Selve serveringen foregår i et litt kjedeligere siderom, men det er fritt frem for å ta med seg maten ut i det stemningsfulle rommet. En helt perfekt måte å starte togturen på med en kaffe og litt mat i dette rommet. Man føler seg virkelig hensatt til jernbanens gullalder her. Prisene i kafèene var helt ålreite, jeg husker faktisk ikke hva jeg betalte så da var det sikkert ikke spesielt dyrt. Polen generelt er jo billigere enn Norge.
Et regiontog på Pila stasjon
Det er regiontrafikken som er det viktigste. Fra Pila går det lokaltog i seks retninger. Den viktigste forbindelsen er til Poznan der det går lokaltog av forskjellige typer sånn omtrent hver time. Med forskjellige typer mener jeg at det er forskjellige selskaper som kjører så du må passe på at du har billett til riktig tog. Det går også mange regiontog østover til Bydgozczc og noen fortsetter til Torun. Det går også lokaltog nordover til blant annet Bialogard og Kolobrzeg, sånn annenhver time. I tillegg kommer tog til Chojnice, Walzc og Krzyz.
Et annet regiontog
Det går fortsatt en del IC-tog gjennom Pila, men det er ingen forbindelser til Berlin. Det går spesielt mange lang-distanse tog i nord-sør-forbindelsen, fra byer langs Østersjøen og gjennom landet til Poznan og Wroclaw. Det går også tog til Katowice, Krakow etc. Det er særlig de mange nattogene fra nord til sør som svinger innom Pila på tidlig kveld på vei sørover og tidlig morgen på vei nordover. Det går også noen få IC-tog til Warzsawa og Szczecin. Også Gdansk og Gorzow kan nåes med et daglig intercity-tog.