15.08.2023 - skrevet av: Kyrre Dahl - Flere innlegg: i ARKIVET
TLK-tog, gamle Intercity-vogner
TLK står for Twoje Linie Kolejowe og er noe så sært som et forsøk fra den statlige operatøren PKP på å tilby et langdistanse-tog med lav pris. Dette er altså den rake motsetningen av EIP ( Express Intercity Premium), som er et fantastisk tog med god service TLK er gamle tog som går relativt sakte og gjerne betjener byer som ikke er aktuelle for supertogene.
Interiør
Dette toget hadde allerede kjørt gjennom store deler av Polen når det kom til Pila Glowna, som er hovedstasjonen i Pila. Det startet i Lublin helt øst i Polen like etter klokka 6 og hadde vært innom både Warszawa og Torun før det stoppet i Pila ved 13-tiden. Faktisk kom toget inn på plattformen før jeg ankom togstasjonen. Det var nemlig planlagt en 25 minutter pause her.
Et gammelt vanntårn, tror jeg
Dermed var vi helt i rute når toget gikk fra Pila kl. 13.26 en varm sommerdag i juli. Jeg var da veldig glad for at jeg hadde sjekket toget på Wagonweb Wagonweb.cz. Dette er en tsjekkisk webside der du kan se hva slags vogner de forskjellige togene i Europa har. Her kan du finne ut blant annet om det er åpen salong slik vi er vant til i Norge eller om det bare er gammeldagse kupeer. Det er mange andre detaljer.
Toget som kjører i motsatt retning med litt spesielt lokomotiv
Vesentlig i denne sammenheng var at det var kun en vogn som hadde air condtion, de andre hadde ikke. Jeg valgte meg derfor et sete i denne vogna og det var jeg veldig glad for. Ifølge displayet i vogna var det 35 grader ute og selv om avkjølingen ikke var så veldig bra, så var det bedre enn å koke inne i jernbanevogn. Det blir gjennomtrekk hvis vinduene står åpne men når toget står stille hjelper jo ikke det.
Utsikt fra togvinduet
Grunnen til at toget sto så lenge i Pila skjønte jeg ganske fort. De fleste hovedlinjer i Polen er elektrifiserte men det er ikke linja som går fra Pila til Szczecing via Walcz. Derfor var det bytte av lokomotiv i Pila. En annen ting er at det er enkeltspor noe som betød at allerede etter en halv times reise måtte vi vente på et kryssende tog i småbyen Walcz. Jeg har hatt lyst til å reise hit lenge fordi denne linja var egentlig lagt ned, men ble gjenåpnet for noen år siden.
Gammelt stillverk som fortsatt er i drift
Det gikk på ingen måte spesielt fort gjennom skogen og de mange små landsbyene, men siden det var OK temperatur i vogna var det en nytelse å sitte og glane ut av togvinduet. Man ser veldig mye forskjellig hvis man følger med, alt fra hverdagsliv på åkeren til spennende dyreliv i skogen. For ikke å glemme at man kommer dypt inn i de mange småbyene i denne delen av Polen. Mellom Pila og Stargard utenfor Szczecin er det ingen byer av betydning på en tre timers togtur.
Utsikt fra togvinduet
Det er ingen spektakulære attraksjoner på denne togstrekningen. Men, her ser man Polen fra et helt annet perspektiv enn hvis man kjører supertogene på hurtiglinjene mellom hovedstaden og storbyene. En ting jeg la merke til var alle solcellefarmene og alle vindmøllene. Her er det ikke noe diskusjon om vindkraft, vindmøllene står gjerne midt i åkrene. Det er også morsomt å se alle de gamle jernbanebyggene, her foregår mye med manuell arbeidskraft fortsatt.
Utsikt fra togvinduet
Dette toget går bare en gang om dagen i hver retning og er altså et lavpris-tog. Prisen fra Pila til Szczecin var 51 zloty. Det utgjør cirka 125 norske kroner. Det er en strekning på 175 kilometer så det blir godt under 1 krone pr. kilometer. For å sammenligne koster Porsgrunn - Lillestrøm, som blir omtrent like langt, 494 kroner. Det er ingen servering ombord på disse togene så ta med deg det du trenger av mat og drikke.